Gäller inte kravet på genomskinliga vätskepåsar i säkerhetskontrollen?

Diskussion i 'Flygplatser' startad av AABack2ARN, 24 September 2015.

1. Holloman

Holloman Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    +1 på den. Jag fick frågan om jag hade något i fickorna. Kände efter och hittade en servett jag snutit mig i. Stoppade tillbaka den i fickan, men fick genast order att lägga den i en låda och låta den röntgats. De är petig på Kastrup!

2. lnixon

lnixon Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Roll-on-deodoranter faller tveklöst under reglerna om vätskor och krämer. Inget att bråka om. (I säkerhetskontrollen, åtminstone. Diskutera det gärna med din lokale riksdagsledamot.)

http://transportstyrelsen.se/global...narsinformation/exempel_pa_vatskor_101215.pdf

3. 011430121

011430121 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Här lär man skilja på Deo stick och Deo Roll-on, i BKK godkänns inte nagelsax, påpekade att det godkänns "över hela värden" fick till svar inte i Thailand! Där rök den!

4. agehall

agehall Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Var lite otydlig - det var givetvis inte en roll-on utan en deo-stick som enligt transportstyrelsen INTE är vätska.

Fredrik Jeanson, 011430121 och olo gillar detta.
  5. Andrew

Andrew Medlem

Land:
    United Kingdom United Kingdom
    Tror detta (givetvis) var mycket större när det infördes för runt tio år sedan, men att många flygplatser tummat lite på kraven. Det torde ju ändå vara lite oklart hur mycket det faktiskt skyddar...

6. olo

olo Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag tycker som sagt att det är värt att alla deklarerar lite mer än nödvändigt för att få en smidig säkerhetskontroll, men har ett tillfälle som enligt mig tar priset.
    På Lissabons flygplats låg det en flaska alkogel i påsen. Säkerhetsvakten tittade noga och efter en tid sade hon nej. Den var för flytande för att vara gel - det var en vätska. Att det stod "alcogel" på spelade ingen roll. Jag protesterade och alla vakterna ropade mellan varandra på portugisiska. Resultatet blev att den åkte i papperskorgen, då de ansåg att den var för flytande. Vätska <100ml spelade ingen roll. Det stod gel på, men hon ansåg att de var en vätska, hur nu det gjorde det mindre okej.

7. Badger

Badger Medlem

Tandkräm trodde jag var obligatoriskt att ha i den där genomskinliga plastpåsen!!

8. Valley

Valley Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Svart, Star Alliance-necessär. Tar numer snällt ut den med en gång. Norge och Finland gillar att gå igenom och lägga flytta över innehållet i små plastpåsar som sedan läggs tillbaks.

9. Chrille

Chrille Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Har en genomskinlig necessär sedan något år. Har funkat bra på alla avreseflygplatser förutom ABZ, där innehållet prompt skulle flyttas över i en plastpåse. Inte för att dom skulle ha betalt för påsen, det bara skulle vara så.

En parallell är min livrem där både rem och spänne är i plast. Har accepterats överallt förutom VAA där det skulle röntgas, för att jag inte skulle kunna dölja något "bakom"...

10. FCT

FCT Guest

Kör med den genomskinliga påsen som finns i security gratis. Har haft samma i flera år. Den är hål i överallt men påsen är återförslutningsbar vilket är det viktiga tydligen. Billigare necessär får man leta efter. :)

Pho, Fredrik Jeanson, Ulla och 1 annan gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!