Senaste nytt

Gäller inte kravet på genomskinliga vätskepåsar i säkerhetskontrollen?

Holloman

Medlem
Själv fick jag bannor i Köpenhamn för att jag inte scannade en papperstuss som jag hade snutit mig i. Fick gå tillbaks och skicka papperstussen ensam i en låda.
Kändes ganska komiskt, men tjejen som stod där var väldigt arg. Snor räknas väl oxå som vätska antar jag.. :D

+1 på den. Jag fick frågan om jag hade något i fickorna. Kände efter och hittade en servett jag snutit mig i. Stoppade tillbaka den i fickan, men fick genast order att lägga den i en låda och låta den röntgats. De är petig på Kastrup!
 

lnixon

Medlem
Det tycker säkerhetskontrollen på ARN T2 att den är... Hade jag haft lite mer tid så hade jag begärt att få tala med någon chef men just den dagen hade jag inte tid till det.

Roll-on-deodoranter faller tveklöst under reglerna om vätskor och krämer. Inget att bråka om. (I säkerhetskontrollen, åtminstone. Diskutera det gärna med din lokale riksdagsledamot.)

http://transportstyrelsen.se/global...narsinformation/exempel_pa_vatskor_101215.pdf
 

011430121

Medlem
Här lär man skilja på Deo stick och Deo Roll-on, i BKK godkänns inte nagelsax, påpekade att det godkänns "över hela värden" fick till svar inte i Thailand! Där rök den!
 

Andrew

Medlem
Tror detta (givetvis) var mycket större när det infördes för runt tio år sedan, men att många flygplatser tummat lite på kraven. Det torde ju ändå vara lite oklart hur mycket det faktiskt skyddar...
 

olo

Medlem
Jag tycker som sagt att det är värt att alla deklarerar lite mer än nödvändigt för att få en smidig säkerhetskontroll, men har ett tillfälle som enligt mig tar priset.
På Lissabons flygplats låg det en flaska alkogel i påsen. Säkerhetsvakten tittade noga och efter en tid sade hon nej. Den var för flytande för att vara gel - det var en vätska. Att det stod "alcogel" på spelade ingen roll. Jag protesterade och alla vakterna ropade mellan varandra på portugisiska. Resultatet blev att den åkte i papperskorgen, då de ansåg att den var för flytande. Vätska <100ml spelade ingen roll. Det stod gel på, men hon ansåg att de var en vätska, hur nu det gjorde det mindre okej.
 

Valley

Medlem
Svart, Star Alliance-necessär. Tar numer snällt ut den med en gång. Norge och Finland gillar att gå igenom och lägga flytta över innehållet i små plastpåsar som sedan läggs tillbaks.
 

Chrille

Medlem
Har en genomskinlig necessär sedan något år. Har funkat bra på alla avreseflygplatser förutom ABZ, där innehållet prompt skulle flyttas över i en plastpåse. Inte för att dom skulle ha betalt för påsen, det bara skulle vara så.

En parallell är min livrem där både rem och spänne är i plast. Har accepterats överallt förutom VAA där det skulle röntgas, för att jag inte skulle kunna dölja något "bakom"...
 
Toppen