Senaste nytt

Gäller inte kravet på genomskinliga vätskepåsar i säkerhetskontrollen?

Fredrik

Medlem
Är det fortfarande ett krav att påsarna skall vara genomskinliga eller räcker det med om man tar ut dem ur väskan?

Jag tycker inte ens att det sista är ett krav längre. Den dagen jag slutar med det kommer det att bli gnäll förstås men hittills är det ingen som brytt sig på väldigt länge. Kan inte ens påminna mig att de brytt sig på LHR. Sist någon brydde sig var på Arlanda T2 förra sommaren har jag för mig och det verkade mer handla om utbildning av ny personal.

I Tyskland är de hårda på att fråga om man har påse men aldrig någonsin att de ifrågasätter att grejorna ligger kvar i väskan.

Alla inlägg i tråden visar dock mest på att det verkar handla om slump och dagsform på personalen. Frågar man myndigheten får man nog höra att det är en del av en plan att de onda inte ska kunna känna sig säkra på att kunna smuggla in tandkräm airside.
 

Ziplock

Medlem
På Frankfurt i torsdags fick damen framför mig order att packa upp sina neccessärer och lägga alla vätskor i genomskinliga påsar.
 

Felix

Medlem
Skulle gå genom kontrollen på Tegel med nässpray, liten handsprit och deo (alltså inget tvivel om att det skulle vara okej mängd). Tog ur dem ur väskan och la allt i lådan. Blev tillsagd att jag var tvungen ha dem i en påse för att få ta med dem. 2 € för två plastpåsar (säljs endast i tvåpack) – årets fynd!
 

Timotey

Medlem
Skulle gå genom kontrollen på Tegel med nässpray, liten handsprit och deo (alltså inget tvivel om att det skulle vara okej mängd). Tog ur dem ur väskan och la allt i lådan. Blev tillsagd att jag var tvungen ha dem i en påse för att få ta med dem. 2 € för två plastpåsar (säljs endast i tvåpack) – årets fynd!
Haha +1 på den förra veckan. Vi var iaf två som behövde plastpåse så båda gick åt
 

Trox

Medlem
Jag tar ut necessären ur väskan. Minns inte ens när någon klagade senast eller ville titta. De är mer intresserade av mina skor. Vet inte hur många gånger de har röntgat dem nu.
 

olo

Medlem
På Gardermoen är oftast riktigt petiga med detta, för att inte tala om i Linköping.

Jag packar alltid upp för att det skall gå fortare att kommma igenom. Jag upplever att när passagerare tar genvägar som vakten inte gillar, så tar det mycket längre tid och ofta bidrar det till betydligt längre kötid.
Framförallt när det blir argumentation av typen, "men i Umeå gick det bra", "jag brukar aldrig behöva...", "jag lovar, mitt bälte märks inte i metalldetektorn" eller "Vadå packa upp datorn? Det är ju en iPad!"
 
Jag plockar alltid ut påsen med en tandkräm och after shave, deon är ju inte flytande så den ligger med rakapparaten och tandborsten i väskan. Om någon hittat en juste tandkräm som inte är flytande är jag väldigt intersserad ;-) after shave kan jag klara mig utan men utan tandkräm blir det inte så...fräscht ;-)
 
Toppen