Senaste nytt

Fully flat i business class. Första bilderna på SAS nya långdistansstolar

palmen

Moderator
Bra uppdateringar, hoppas att man även lyckas nå ut med budskapet till "den breda massan" för att driva mer trafik till SAS.
 

j-n

Medlem
Någon som vet upplägget på uppdateringen på befintliga kärror?
Känns som att man byter ut alla 4st 330 med 4st nya 330 (och därmed inte uppdaterar de gamla 330) och uppdaterar endast 340-flottan.
Och när 350 kommer 2018 säljer man ut 340 kärrorna en efter en i takt med att man får in nya 350.
Vad tror ni?
 

Palazzi

Medlem
Ser bra ut men jag tycker man kunde gjort Plus lite vassare ...

Kan hålla med om detta, men tror att differentieringen gentemot Business blir för liten annars. TK's variant var/är ju t.e.x inte ekonomiskt lönsam.

Tycker produkten ser ut att vara snarlik det som Lufthansa presenterar, men troligen något billigare. SAS släppte ju en rabatterad SAS Plus för ca 10k nyligen, vilket då känns rimligt.

EVA's o Alitalias premium eco är kanske fortsatt vassare, men det beror nog mer på kringservicen.

Intressant att se hur mycket ny interiör gör för en upplevelse förresten - flera av planen är ju 15år gamla när renoveringen påbörjas.
 

Jonas C

Medlem
Börjar bli mer och mer attraktivt att satsa på EB Diamond. 10-12 resor i SAS PLUS till Sydeuropa för omkr 20-25000kr = plocka ut en best availability Business award till San Fransisco. Känns som en ganska hyfsad affär jämfört med att köpa biljetten rakt av.
 

EBGGOT

Medlem
Kan hålla med om detta, men tror att differentieringen gentemot Business blir för liten annars. TK's variant var/är ju t.e.x inte ekonomiskt lönsam.

Tycker produkten ser ut att vara snarlik det som Lufthansa presenterar, men troligen något billigare. SAS släppte ju en rabatterad SAS Plus för ca 10k nyligen, vilket då känns rimligt.

EVA's o Alitalias premium eco är kanske fortsatt vassare, men det beror nog mer på kringservicen.

Intressant att se hur mycket ny interiör gör för en upplevelse förresten - flera av planen är ju 15år gamla när renoveringen påbörjas.

Sant att "P" har införts med jag tror säkert SAS kommer hålla kvar sin kostnadsprofil + ev. lite för investering dvs många biljetter av B/S/Y kommer vara riktigt dyra (14-20k) och då tycker jag man kan kräva lite mer av denna produkten. Vi skall inte glömma att Turkish sålde sina biljetter från 8K och det kanske hade något att göra med det röda siffrorna, från vad jag har sätt tycker jag deras produkt (TK) borde klara av SAS biljettpriser i samma klass.
 

Jonas C

Medlem
Kan hålla med om detta, men tror att differentieringen gentemot Business blir för liten annars. TK's variant var/är ju t.e.x inte ekonomiskt lönsam.

TK har en lägre kostnadsbas än SAS, vilket kan motivera deras låga priser i både Business och Comfort. Till USA och Brasilien är Comfort väldigt lönsam men till Asien är den inte speciellt lönsam. Antalet stolar i kabinen är dessutom för många.
 

staff

Medlem
Av bilden att döma, gissar jag att det är samma seat konfig (ej stol) som ANA Business class på deras Boeing 777-300ER.
Det är 1-1-1-1, inte 1-2-1.
Jag skulle ha föredragit samma konfig som bl a THAI, Etihad där varannan rad får parsäte i mittenraden. Det är trevligare när man reser som ett par.

hos ANA (1-1-1-1)
Visa bifogad bild 24996

hos THAI (1-2-1 och 1-1-1-1 varannan rad)

Visa bifogad bild 24997

Ser ut som Qantas nya businessate som lanseras i slutet av aret. Antar att det ar samma tillverkare.

art-Qantas-20A330-20preview-20--20Business-20Suite4-20-artist-20impression--620x349.jpg
Foto: Qantas

art-Qantas-20A330-20preview-20--20Business-20Suite1-20-artist-20impression--620x349.jpg
Foto: Qantas
 
Last edited:

Jacob

Medlem
Av bilden att döma, gissar jag att det är samma seat konfig (ej stol) som ANA Business class på deras Boeing 777-300ER.
Det är 1-1-1-1, inte 1-2-1.
Jag skulle ha föredragit samma konfig som bl a THAI, Etihad där varannan rad får parsäte i mittenraden. Det är trevligare när man reser som ett par.

hos ANA (1-1-1-1)
Visa bifogad bild 24996

hos THAI (1-2-1 och 1-1-1-1 varannan rad)

Visa bifogad bild 24997
Hann med att ställa denna fråga och det är alternativ nr 1, den som finns på ANA. SAS själva tyckte detta upplägg var avsevärt bättre.

Skriver några fler kommentarer ikväll, det är extremt intensivt idag i Oslo med allt nytt. Dessutom kom en oplanerad intervju med norska Aftenposten. Och så klart vill vi se BusinessClass i norsk media!
 

Najk

Medlem
Ser väldigt lovande ut, mycket bättre än de förväntningarna jag hade!
Jag längtar efter att få möjlighet att testa nya Businessclass.
 
Toppen