Senaste nytt

Fuel surcharge för Star Alliance bonusbiljett som innehåller SAS flight

johhenrik

Medlem
Efter ett 15 minuter långt samtal(+5 min innan jag en kom till en agent), varav jag satt och väntade i 13 av de 15 minuterna så kunde de inte svara på detta. De kollade upp, ringde nått ställe och det enda de sa var att det är lite krångligt det där, så de visste inte. De skulle fortsätta gräva och återkomma till mig imorgon. Blir ju intressant att se fortsättning på detta. Känns som det kan vara lite agent roulette här... :)
 

tomle

Medlem
Det var intressant att veta att man inte betalar Fuel Surcharge för UA-biljetter på Award-tickets! Var hittade du denna info? Det gör ju att UA blir ett intressant alternativ över atlanten jämfört med LH etc.
Kanske inte när man bokar med UA-poäng, SAS debiterar i alla fall YQ på UA.
Skulle fått igenom en Amex 2-4-1 med UA till New York i C men avgifterna låg på 4500kr/pers. Köpte två biljetter med AA för 4300kr/pers och blev uppgraderad till C på utresan i vad som bäst beskrivs som upgrade roulette vid gaten :)
 

johhenrik

Medlem
Låter ju som att det är en väldans massa chansning osv då. Finns en tråd på FT jag kollade, där folk sa att de inte betalar YQ för UA med EB-poäng (fast folk hävdar det i början av tråden, så det känns som agent roulette som jag sa ovan). YQ för min resa är €193*2 (AMS-IAD-AMS) och det har jag inte betalat, utan jag har betalat 760SEK, vilket råkar vara YQ för SAS (ARN-AMS-ARN).

FT: *A carriers US from Europe without fuel charges on award flights? - FlyerTalk Forums
 
Last edited:

tomle

Medlem
Men man ska ju inte betala YQ när på SAS-metall med EB-poäng... Låter som om agenten gjort fel, antingen när jag ringde eller när du ringde
 

johhenrik

Medlem
Japp, det är det som är frågan :)

Om du kollar min länk till FT så ser man ju också att vissa agenter säger det är YQ på UA och andra har fått boka utan YQ... Verkar inte som EB själva vet vad som gäller, vilket de ju också sa till mig när jag pratade med dem idag. De skulle kolla upp mer i morgon och återkomma.
 

SK525

Medlem
Japp, det är det som är frågan :)

Om du kollar min länk till FT så ser man ju också att vissa agenter säger det är YQ på UA och andra har fått boka utan YQ... Verkar inte som EB själva vet vad som gäller, vilket de ju också sa till mig när jag pratade med dem idag. De skulle kolla upp mer i morgon och återkomma.

Kanske säkrast att inte gräva för mycket i det. Om du åker på att betala för UA-flighterna istället för SK-flighten blir det ju en dålig deal :)
 
Toppen