Senaste nytt

Frugan 30 år! Lufthansa first och Shangri-La Muscat

Shane

Medlem
Nästa morgon vaknade jag klockan 03.50 med ett ryck. Pulsen låg på 120 och jag hade ont i magen. Ska jag gifta mig idag? Har jag blivit sjuk? Kommer frugan föda barn idag? Nej, idag ska jag besöka FCT. Jag lät frugan sova en timme till, sedan tog vi en taxi så att vi anlände till terminalen 05.30. Det var oplanerat att anlända så tidigt, egentligen skulle vi gå upp klockan 08.

Underbart kul att läsa, bra skrivet! Härligt att vara på plats för "festen" 2,5 h för tidigt//
 

Gus

Medlem
Tack alla för era snälla ord! :)

Härlig rapport! :)
Vilken rolig present! Hon måste varit superglad!

Tack, hon blev väldigt glad och överraskad! :)

Underbart att läsa, det här driver på mina strävanden att få till LH F med FCT besök snarast möjligt.

Ja, gör allt du kan för att få till ett besökt i FCT! Det är verkligen värt det! Om du gillar lyx & flärd och att bli ompysslad i största allmänhet så är det ett fantastiskt ställe! Om du därtill gillar premium Whisky och gin samt cigarrer så ger det ännu mer värde!
 

Gus

Medlem
Flight: LH630
Bolag: Lufthansa
Flygplanstyp: 747-400, uppdaterade first-kabinen
Sträcka: FRA-DXB
Flygtid: ca 6 timmar
Kabin: First


Vi klev in i flygplanet efter att både ekonomi- och businesspassagerarna hade satt sig. För första gången i mitt liv fick jag gå uppför den mytomspunna trappan! En trappa är ju ingenting speciellt i vanliga fall, men just på ett flygplan är det bland det häftigaste som finns, det innebär ju att planet har två våningar! Vi blev välkomnade av de två flygvärdinnorna som arbetade i förstaklasskabinen och vi blev visade till våra platser. Vi var endast fyra personer i kabinen (av åtta platser) och frugan och jag fick således en flygvärdinna för oss själva. När vi satt oss fick vi ett glas champagne (1999 Cuvée Louise) och en skål med macadamianötter. En rimowanecessär med lite prylar i sig och en pyjamas från Van Laack delades ut.

LH999.jpg Goda nötter och en fin necessär.


Just pyjamas är en väldigt trevlig detalj tycker jag, det är inte ofta man är ursäktad att flyga i pyjamas! För övrigt är den väldigt bekväm och åker på direkt när jag kommer hem från jobbet, perfekt att ha i tv-soffan sippandes en GT. Innan start kom även kapten (eller var det styrman?) ut för att hälsa, nice! Efter att vi kommit upp på marschhöjd förklarade flygvärdinnan att i F får man äta när man känner för det, men att vi inte kunde vänta med maten alltför länge om vi även ville äta den andra serveringen.

Då den tidiga uppstigningen gjorde sig väl påmind bestämde vi oss för att sova en timme och sedan äta. Innan vi lade oss fick vi en liten amuse-bouche i form av en räkceviche. Till det drack vi en god Ale: Frankenheim Alt. Första gången jag får en ale på ett plan! Undrar om något flygbolag har IPA?

LH (2).jpg En aptitretande amuse-bouche och en mustig ale

I Lufthansas renoverade 747-plan behöver man inte göra om stolen till en säng, utan man har en säng bredvid stolen. Jag tror att jag somnade innan huvudet ens hann nudda huvudkudden.

IMAG2825.jpg
Dagens meny

Efter en timme blev vi väckta med en varm handduk, ett glas skumpa och en portion kaviar. Varför kan man inte bli väckt så varje dag? Kaviaren var fantastisk, salt och otroligt frisk smak! Om den sedan är värd 1000 kr på restaurang? Njaee.. Visste ni förresten att Lufthansa är världens största inköpare av kaviar? De köper 5 % av all världens kaviar.

LH (3).jpg Fantastisk kaviar!

Efter kaviaren åt jag pilgrimsmusslor med yoghurt- och jordnötssås, de var sådär.

LH (4).jpg Pilgrimsmusslor

Till varmrätt åt jag bräserad kalvkind med tryffelsås, helt okej.

LH (5).jpg Kalvkind

Till dessert var det morotskaka med kryddig chokladglass och efter det kom le grand finale: käse (alltså ost)!

LH (6).jpg LH (7).jpg Ost är livet!

I vanliga fall är jag ett stort matfreak men maten på planet uppskattade jag inte till fullo eftersom jag fortfarande var ganska mätt sedan FCT plus att jag var lite smått tipsy och till det en rejäl dos trötthet. Det är i alla fall en härlig känsla att äta på riktigt porslin! Detta överdåd med god mat hade jag uppskattat mycket mer om jag åkt ekonomi, eftersom då har man ju inte besökt en sådan härlig lounge som FCT! Till osten avnjöts ett glas JW Blue Label, aaaah! Jag drack även en kanna mintte som var fantastiskt gott!

Medan frugan sov lite middag i fåtöljen tittade jag på filmen ”White house down”. Det var en alldeles extraordinärt härlig känsla att sitta på övervåningen i en 747 och dricka Blue Label och samtidigt kolla på en film när Amerikas vicepresident sitter i ett likadant plan (dricker även han JW Blue Label måntro? Nä, snarare 23 årig Pappy van Winkle).

LH (9).jpg
Kul att se en film med ett likadant flygplan som man själv åker i!

En timme innan vi landade blev vi serverade ett snack bestående av frallor, ett räkspett och en frukttallrik. Frallan var ganska torr men det andra var gott.

LH (10).jpg
En liten snack före landning.

Till det tog jag en GT. Hur man än vänder och vrider på det, fina champagner hit och Blue Label dit så tycker jag nog ändå att GT är dryckernas dryck! I alla fall på ett flygplan. När vi landat i Dubai tackade vi för oss och vi klev först av planet. Vi blev mötta av en tjej hållandes en skylt med våra namn på, hon eskorterade oss sedan till en golfbil och vi fick åka med den ända till passkontrollen. Det hade varit en rejäl bit att gå så detta var verkligen en häftig och bra grej! Vi fick dessutom gå i en speciell passkö som var kortare än de andra. Det är väl det här som kallas Marhaba service och det kan även köpas för ekonomipassagerare. Vi blev sedan eskorterade till en BMW 7-serie (eller 5). Först trodde jag att den bilen ingick men den fick vi betala för, dock var det väldigt billigt om man jämför med vad taxi kostar i Stockholm (men dyrt jämfört med Dubai).

Sammanfattningsvis så var FCT och själva flygningen helt klart det mäktigaste jag varit med om. Frugan uppskattade också det hela väldigt mycket. Jag uppskattade det dock mer eftersom jag ägnar flera timmar per dag åt att läsa olika reserapporter och drömmer mig bort. Jag trodde aldrig att jag skulle få uppleva first class, men det fick jag tack vare bc.se! Om jag någon gång mer får chansen att åka LH F så vill jag åka med en så sen avgång som möjligt och spendera så mycket tid som möjligt i loungen.

Efter en dag i Dubai var det dags att bege sig tillbaka till flygplatsen.

LH (11)_1.jpg Vart ska vi åka idag?

Då vi skulle flyga med Swiss i business till Muscat fick vi inbjudan till en tredjepartslounge: Dubai DCAA. I och med att senast besökta lounge var FCT så var denna lounge inget märkvärdigt. Det fanns massa mat men inget som tilltalade oss. Hade vi inte varit så mätta på Champagne så hade vi begett oss till dinersloungen istället. Vi skulle senare på kvällen se Sverige-Portugal i vm-kvalet på Grand Hyatt Muscats bar så vi drack några öl för att hålla peppet uppe!


Flight: LX242
Bolag: Swiss
Flygplanstyp: A-330
Sträcka: FRA-DXB
Flygtid: ca 50 minuter
Kabin: Business


När vi gick på planet visste frugan bara att vi skulle till staden Muscat, men hon visste inte i vilket land detta låg. Detta kollade hon sedan upp på kartan i Swiss-tidningen och hon fick en glad överraskning! Vi fick välja mellan vatten och apelsinjos när vi satt oss på våra platser. Jag frågade efter skumpa, vilket vi fick. Pursern hade en svensk fru så han talade svenska med oss! En necessär med det vanliga innehållet fanns på sätet. Innan vi taxade ut såg jag vårt kära Lufthansaplan genom fönstret.

Uppe i luften fick vi en fantastisk vy över Dubai och uppe på marschhöjd beställdes en GT. Vi blev serverade en macka till vilken jag beställde en öl: Quöllfrisch. Väldigt fin etikett på den ölen må jag säga, och den smakade himla gott! Mackan var dock en besvikelse, torr och opersonlig.

LH (12).jpg En inte alltför rolig macka

När jag flög Doha-Dubai, också ca 50 minuter, i ekonomi för något år sedan fick jag en varm wrap som var dubbelt så god som denna macka. Bakläxa till er, Swiss! Kunde ni inte serverat några kuber med appenzeller och några skivor salami? Jag frågade efter nötter och fick då salta cashewnötter vilka passade perfekt till ölen! Ytterligare 2 Quöllfrisch hanns med innan vi landade. Peppet var på topp inför sverigematchen som ni tyvärr alla vet hur den slutade.

LH (13).jpg Mackan var ingen höjdare men ölen var desto godare!

I Muscat bodde vi två nätter på Shangri-La's Barr Al Jissah Resort & Spa. Första natten bodde vi på den finaste delen, 6* al Husn. Vi fick ett rum med en härlig utsikt över vattnet och med gratis minibar, innehållandes vatten, läsk, jos och choklad.

LH (19).jpg Vårt rum med havsutsikt på al Husn

Minibaren innehöll ingen öl (detta ska ingå), dock en halvt uppdrucken Sprite, inte så fräscht. Det krävdes 2 telefonsamtal att få öl till minbaren. För den intresserades skull kunde man ringa och få minibaren påfylld under dagen om man så önskade. Detta krävde dock inte ett utan 2-3 samtal.

LH (14).jpg Den fria minibaren på al Husn

I övrigt var servicen väldigt bra. Vid poolen delades det ut kalla handdukar tillsammans med små kylväskor innehållandes vatten och joser.

LH (25).jpg
Kylväska innehållandes smått och gott

Kl. 10:30 varje morgon gick personalen runt och putsade gästernas solglasögon, missade man detta kunde man lämna in dem för putsning. Om en poolpojke såg att man själv tänkte lägga ut en handduk på solstolen kom de springandes, detta ska gästerna absolut inte behöva göra!

IMG_20131117_123849.jpg Trötta sverigefötter tinar upp i solen

Det fanns en privat strand på al Husn med solstolar. Här jobbade bara en kille som var ganska ouppmärksam. Inget vatten delades ut och vi fick bädda solstolen själva.

IMG_20131117_084443.jpg Den privata stranden på al Husn

På eftermiddagen ingick det afternoon tea. Utsikten var enastående och mintteet delikat (fick dille på det sedan first class). Snittarna och kakorna var dock inte så goda.

IMG_20131116_162532.jpg Härligt afternoon tea

På kvällen var det happy hour med gratis enkla drinkar, öl och mousserande vin. Till detta serverades det nötter och små snittar. Afternoon teat och happy hourn var gott och trevligt, men kan inte jämföras med motsvarande på exempelvis Marina Bay Sands i Singapore. Jag hade i bokningen skrivit ”celebrating anniversary” och när vi kom hem från stranden stod det en flaska mousserande vin och en tårta på rummet. Vi blev väldigt överraskade och glada! Flaskan korkades snabbt upp ute på balkongen och i ett nafs var den tom. Mums!

LH (20).jpg Shangri-La bjöd på mousserande och kaka!

Frukosten var den stora behållningen. På grund av jet lag var vi först vid frukosten och fick bästa platsen med en hänförande utsikt över omanska golfen. Önskade man inget från den härliga buffen kunde man beställa från en gedigen à la carte. Jag tog en mör biff med potatismos. Till detta arabiskt kaffe, en kanna mintte och massa goda joser, lika goda som i FCT! Frugan tog ägg Benedict som hon var väldigt nöjd med.

LH (16).jpg Gedigen à la carte till frukosten

IMG_20131117_064908.jpg ägg Benedict

LH (17).jpg
Härlig utsikt vid frukosten

LH (15).jpg
Man kunde beställa kvällsposten om man så ville

Nästa dag checkade vi in på al Waha, den lite mer familjeorienterade delen av Shangri-La. Rummet var mindre och inte lika luxuöst, men ändå väldigt fint. Det roligaste med hotellet var en sk ”lazy river”, en strömkanal med vilken man på ett bildäck kunde transportera sig till det tredje hotellet på området: al-Bandar.

river.jpg
Lazy river

Även på al Waha fick man kylväskor och solstolen uppbäddad. Det fanns även en strand vilken jag gillade mer eftersom denna hade större vågor än al Husns strand. Man kunde även rida kamel på stranden för en mindre peng. Efter att vi hade varit vid poolen och gick tillbaka till rummet så stod det återigen en flaska bubbel och en kaka på rummet! Snyggt jobbat Shangri-La! Vi hade gjort två olika bokningar och jag hade även denna gång skrivit ”celebrating anniversary”.

LH (18).jpg
En orm kröp in i en solstol. Ormen fick sedan brännas ut.

Jag är glad att jag bara bokade en natt på al Husn, eftersom det hotellet är dubbelt så dyrt som al Waha. Det hade inte gett så mycket att ännu en dag gå på afternoon tea och dricka gratis drinkar. Istället utforskade vi de olika restaurangerna som fanns på hotellet, vilka hade god mat och god öl!

Hem åkte vi ekonomi med Turkish. En enkelresa Muscat-Stockholm kostade faktiskt halva priset av en tor för ovanlighetens skull! Resan gick fint, Turkish är verkligen bra! Maten är nästan lika god som på LH F (det låter sjukt men både jag och frugan tycker det). Turkish har också fler filmer att välja mellan än vad LH har. Bland annat såg jag ”the Internship”, rekommenderas! Det är tråkigt att det inte finns någon dinerslounge på Istanbuls flygplats och vår vanliga restaurang bredvid säkerhetskontrollen hade endast begränsat sortiment pga renovering. Istället gick vi till restaurangen på övervåningen bredvid utomhusterrassen för rökning. Rekommenderas verkligen! Tyvärr fanns det ingen egen skärm på IST-ARN men vi hade plattan laddad med nya Dexter-avsnitt så det gick ingen nöd på oss. Några GT senare var vi hemma i Stockholm igen.
 
Last edited:
Toppen