Senaste nytt

Fritidsresor sätter in Boeing 787:or vintern 2013

Alx

Medlem
Jag såg Thomsons Dreamliner lämna gate på ARN redan igår (13 dec) undrar vad de gjorde där om de inte ska ha sin premiärflygning från ARN förrän den 16 dec?!
 

Storsteffe

Medlem
Öh, enligt den där länken ger 787 5-10% kortare flygtid. Stämmer det verkligen?

Har jag svårt att tro också, mycket som spelar roll för flygtiden även om den skulle vara 5-10% snabbare i luften.

Även "*Tre gånger större fönster än genomsnittligt." låter otroligt?

Inte omöjligt, arean ökar fort med storleken på en oval fast man upplever det nog inte som 3 ggr större.
 

Traveller

Medlem
ARKE (Holland) är också TUI och kan rekommenderas om ni vill köpa stol till Karibien eller resor Västerut. Även Arke får 787or men dessa skall enligt uppgift komma redan i mars och ersätta deras 767or. Arke utgår från Amsterdam (AMS)
 
Öh, enligt den där länken ger 787 5-10% kortare flygtid. Stämmer det verkligen?


Det är inte omöjligt faktiskt jämfört med 767-300ER som den främst ersätter.
En Boeing 787 cruisar väl lika fort som en Boeing 747/A380.
På en flygning ARN-HKT(Phuket) non-stop är nog 787 mer än 1 timma snabbare än Boeing 767-300ER.
Hos TUITravelkoncernen kommer Boeing 787-8 främst ersätta 767-300ER.

Jag har flugit ARN-HKT non-stop med 747-400 och 767-300ER. Bägge gångerna charter bokade med Fritidsresor.
Det tog 9h45 min med 747-400 och 11h05 min med 767-300ER.
 
Last edited:
Jag såg Thomsons Dreamliner lämna gate på ARN redan igår (13 dec) undrar vad de gjorde där om de inte ska ha sin premiärflygning från ARN förrän den 16 dec?!

Jag såg den också från LH802 igår.
Den stod parkerad på gate F 29 och såg sprillans ny ut :D

Sannolikt är den på Arlanda några dagar tidigt för träning av markpersonal och cateringpersonal som ska köra fram lastbilar och last/lossningsfordon till flygplanet,öppna lastluckor och lära sig hur man lastar flygplanet, fyller upp vatten, tömmer toan etc
Tydligen kräver 787 i många fall annulunda hantering på marken av markpersonal jämfört med andra flygplan.
Såvitt jag vet blir Thomson det första bolaget SAS Ground hanterar på Arlanda som flyger 787...
 
Thomson 787 Dreamliner gjorde sin första tur från Arlanda igår, 13 dec, till Phuket.
Jag har en kompis som var med.

Thomson 787 Dreamliner.jpg
 
Toppen