Palazzi
Medlem
Ge mig genomgående biljett som simpel Norrländsk bonde när jag skall ut i vida världen så har jag inga problem att ta tåget till Arlanda! Det man kanske inte tänker på är att om man t.ex. bor i Luleå och skall på förrättning i Göteborg, då är genast tåget en ganska lång resa medan flyget kan ha dig inne i Göteborg C före lunchtid med avgång under relativt kristna tider.
Anslutning för internationell flygtrafik är nog enklare att ersätta med tåg, men för längre resor förbi hufvudstaden blir lite klurigare... I framtiden kanske el-flyget sköta i princip all inrikes trafik, men där är vi inte ännu, tyvärr.
Du har ju rätt i sak, men Luleå är ju rätt långt norrut från Sundsvall (som var föremål för diskussionen). Speciellt nu när Norrbotniabanan inte ens ryms i infrastrukturbudget för 10-20år vad det verkar.
Flyg Luleå-Stockholm lär ju finns kvar för alltid för ingen rimlig infrastrukturutbyggnad skulle kunna generera rimliga restider. Anslutning till Göteborg lär också kvarstå, då järnvägen inte ens med utbyggnad skulle tillgodose trafikbehovet mellan stadsparen Stockholm-Göteborg.
I Tyskland, Schweiz och Frankrike finns genomgående biljetter tåg och flyg. Det är ju främst en fråga om gemensamma standarder för bokning, och möjligen gemensamma regler inom EU261 (eller vad det skulle benämnas).
Det är ju rätt givet att vissa linjer av geografiska skäl hamnar för långt ifrån varandra för tåg. Demografin på mellanstationer till t.ex. Kiruna är ju inte heller motiverande för snabbtåg. Är väl iprincip en realitet för alla länder utom Kina.
Jag tror dock på att regeringen försöker stimulera nya satsningar på järnväg, men inte genom att reglera bort flyget. Är det attraktivt nog så kommer resandet att förflyttas.