Senaste nytt

Frankrike förbjuder kortare inrikesresor

Palazzi

Medlem
Ge mig genomgående biljett som simpel Norrländsk bonde när jag skall ut i vida världen så har jag inga problem att ta tåget till Arlanda! Det man kanske inte tänker på är att om man t.ex. bor i Luleå och skall på förrättning i Göteborg, då är genast tåget en ganska lång resa medan flyget kan ha dig inne i Göteborg C före lunchtid med avgång under relativt kristna tider.

Anslutning för internationell flygtrafik är nog enklare att ersätta med tåg, men för längre resor förbi hufvudstaden blir lite klurigare... I framtiden kanske el-flyget sköta i princip all inrikes trafik, men där är vi inte ännu, tyvärr.

Du har ju rätt i sak, men Luleå är ju rätt långt norrut från Sundsvall (som var föremål för diskussionen). Speciellt nu när Norrbotniabanan inte ens ryms i infrastrukturbudget för 10-20år vad det verkar.

Flyg Luleå-Stockholm lär ju finns kvar för alltid för ingen rimlig infrastrukturutbyggnad skulle kunna generera rimliga restider. Anslutning till Göteborg lär också kvarstå, då järnvägen inte ens med utbyggnad skulle tillgodose trafikbehovet mellan stadsparen Stockholm-Göteborg.

I Tyskland, Schweiz och Frankrike finns genomgående biljetter tåg och flyg. Det är ju främst en fråga om gemensamma standarder för bokning, och möjligen gemensamma regler inom EU261 (eller vad det skulle benämnas).

Det är ju rätt givet att vissa linjer av geografiska skäl hamnar för långt ifrån varandra för tåg. Demografin på mellanstationer till t.ex. Kiruna är ju inte heller motiverande för snabbtåg. Är väl iprincip en realitet för alla länder utom Kina.

Jag tror dock på att regeringen försöker stimulera nya satsningar på järnväg, men inte genom att reglera bort flyget. Är det attraktivt nog så kommer resandet att förflyttas.
 

nili

Medlem
Dörr-till-dörr Lund till Stockholms innerstad har jag gjort på 2.5h (MMX-ARN). Det borde inte ta längre tid att flyga från Sundsvall än Lund.

Det innebär byten med taxi, flyg och Arlanda Express så man får aldrig någon längre tid där man kan sitta och arbeta jämfört med tåg. Huruvida detta är värt tidsvinsten eller inte går att diskutera. I Lunds fall tar tåget drygt fyra timmar så tidsvinsten är åtminstone inte försumbar, särskilt när man åker ToR samma dag.
Har pendlat Sundsvall - Stockholm och mitt rekord var 1 tim och 50 min dör till dörr centrala Sundsvall till Kungsholmen men då flöt det på extremt.
 

Moco

Medlem
Att det fortfarande öht flygs på Sundsvall är konstigt.

Spelar väl egentligen ingen roll om det handlar om Sundsvall eller Kalmar, ett land ska leva. Ledsamt att vissa vill att Sverige ska bli ett museum i miljöns namn, och tråkigt när allt ska ifrågasättas, förbjudas och allt försvinner. Frankrike klarar sig säkert sett till sin storlek, men ett dött Sverige (som redan är ett litet land) blir mindre attraktivt för alla - inte minst när det kommer till företagande och sysselsättning. Handlar inte så mycket om flygets vara eller icke vara, men om landet som helhet.

F ö sällan man träffar svenskar med bra koll på Norrland (tror aldrig ens jag har arbetat med någon från Norrland), men Sundsvall (eftersom det diskuteras här) är ju mer än Telia. Norrlands näringsliv är ju mer eller mindre lokaliserat till Sundsvall. Mycket IT, SCA, försäkringsbolagen, myndigheter. Jag bor ju inte ens i Sverige, men har arbetat på många av de större konsultbolagen, och det har alltid varit mycket att göra i Sundsvall.
Inget ont om tåget, men det inte samma sak. Nog för att pandemin nu satt sina spår i resandet, men sett till det levande landet så är fungerade infrastruktur fortsatt viktigt - och flyget är en del i det.
 

Hachans

Medlem
Spelar väl egentligen ingen roll om det handlar om Sundsvall eller Kalmar, ett land ska leva. Ledsamt att vissa vill att Sverige ska bli ett museum i miljöns namn, och tråkigt när allt ska ifrågasättas, förbjudas och allt försvinner. Frankrike klarar sig säkert sett till sin storlek, men ett dött Sverige (som redan är ett litet land) blir mindre attraktivt för alla - inte minst när det kommer till företagande och sysselsättning. Handlar inte så mycket om flygets vara eller icke vara, men om landet som helhet.

F ö sällan man träffar svenskar med bra koll på Norrland (tror aldrig ens jag har arbetat med någon från Norrland), men Sundsvall (eftersom det diskuteras här) är ju mer än Telia. Norrlands näringsliv är ju mer eller mindre lokaliserat till Sundsvall. Mycket IT, SCA, försäkringsbolagen, myndigheter. Jag bor ju inte ens i Sverige, men har arbetat på många av de större konsultbolagen, och det har alltid varit mycket att göra i Sundsvall.
Inget ont om tåget, men det inte samma sak. Nog för att pandemin nu satt sina spår i resandet, men sett till det levande landet så är fungerade infrastruktur fortsatt viktigt - och flyget är en del i det.

Det handlar inte om miljöns intresse. Det handlar om vad som är rationellt och vad arbetstagare och arbetsgivare behöver.

Om en arbetsgivare ställs inför valet att ha en medarbetare som kan arbeta på tåget, till en lägre kostnad för företaget så kommer företaget att välja det. Oavsett hur gärna du än vill flyga. Man kan kalla det för miljöpolicy eller vad som helst om man behöver det för att plocka poäng, men det handlar i slutändan ändå om hur mycket produktivitet man kan klämma sina medarbetare på. Får ett företag ut mer av en medarbetare när de åker tåg, så kommer medarbetaren inte få flyga en meter till, var så säker.

Näringslivets vara eller icke vara i Sundsvall kommer inte vara beroende på om man kommer dit 10.30 eller 11.30. Om man har en verksamhet planerad kring detta så tror jag man är rätt illa på det. Men tror i ärlighetens namn inte att många företag är planerade så.
 

Palazzi

Medlem
Spelar väl egentligen ingen roll om det handlar om Sundsvall eller Kalmar, ett land ska leva. Ledsamt att vissa vill att Sverige ska bli ett museum i miljöns namn, och tråkigt när allt ska ifrågasättas, förbjudas och allt försvinner. Frankrike klarar sig säkert sett till sin storlek, men ett dött Sverige (som redan är ett litet land) blir mindre attraktivt för alla - inte minst när det kommer till företagande och sysselsättning. Handlar inte så mycket om flygets vara eller icke vara, men om landet som helhet.

F ö sällan man träffar svenskar med bra koll på Norrland (tror aldrig ens jag har arbetat med någon från Norrland), men Sundsvall (eftersom det diskuteras här) är ju mer än Telia. Norrlands näringsliv är ju mer eller mindre lokaliserat till Sundsvall. Mycket IT, SCA, försäkringsbolagen, myndigheter. Jag bor ju inte ens i Sverige, men har arbetat på många av de större konsultbolagen, och det har alltid varit mycket att göra i Sundsvall.
Inget ont om tåget, men det inte samma sak. Nog för att pandemin nu satt sina spår i resandet, men sett till det levande landet så är fungerade infrastruktur fortsatt viktigt - och flyget är en del i det.

Tror inte att detta stämmer, gällande att det skulle finnas statiska platser för alla trafikslag i mixen. Vi är ju inne på + 200 år av urbanisering (har stagnerat något sedan 1985), men samtidigt sker en löpande teknikutveckling och infrastrukturutbyggnad som som skapar rörlighet mellan trafikslagen.

Det är snarare så, statistiskt, att järnvägen trots urbanisering har tappat stort TILL flyget. Sedan 1950 (alltså 6 år efter invigningen av Sundsvalls flygplats) har långväga tågresandet, inrikes, tappat från en marknadsandel om 70% till 14%. Om man åter skulle lyckas göra tåget attraktivt, genom kortare restider, ökad komfort och möjlighet till arbete ombord så tycker jag att det bör vara resenärernas sak att avgöra vad man väljer.

Att lägga ner flygplatser på för kort sikt håller jag med om att det vore dumt, för pendeln kan ju snabbt svänga återigen. Får man bättre anslutningar till/från flygplatserna, elflyg och bättre internet ombord.....ja då är det ju kanske åter ett premierat alternativ. Kapaciteten i luftrummet kommer ju alltid att vara större än den för järnvägen, så taket nås iprincip aldrig för ett land som Sverige.
Att stänga flygplatser innan man tillåtit en utvecklingsscykel för flyget...det vore lite som om de hade fyllt Göta Kanal med betong INNAN tåget var ett bättre alternativ.
 

Moco

Medlem
Det handlar inte om miljöns intresse. Det handlar om vad som är rationellt och vad arbetstagare och arbetsgivare behöver.

Om en arbetsgivare ställs inför valet att ha en medarbetare som kan arbeta på tåget, till en lägre kostnad för företaget så kommer företaget att välja det. Oavsett hur gärna du än vill flyga. Man kan kalla det för miljöpolicy eller vad som helst om man behöver det för att plocka poäng, men det handlar i slutändan ändå om hur mycket produktivitet man kan klämma sina medarbetare på. Får ett företag ut mer av en medarbetare när de åker tåg, så kommer medarbetaren inte få flyga en meter till, var så säker.

Näringslivets vara eller icke vara i Sundsvall kommer inte vara beroende på om man kommer dit 10.30 eller 11.30. Om man har en verksamhet planerad kring detta så tror jag man är rätt illa på det. Men tror i ärlighetens namn inte att många företag är planerade så.

Personligen kan jag inte ta tåget från där jag huserar till varken Kalmar eller Sundsvall, så det handlar inte om det.
Jag hoppas dock på ett levande Sverige, men om svensken inte tror på det själv så blir det ju svårt.

I övrigt svårt att se att man får ut mer av medarbetaren under en tågresa, men det beror säkert på vad man arbetar med, hur policyn ser ut osv.
Långsiktigt blir det svårt om folk ska tvingas till tåg mellan Stockholm och Kiruna.

Hoppas som sagt på ett levande Sverige.
 

Moco

Medlem
Tror inte att detta stämmer, gällande att det skulle finnas statiska platser för alla trafikslag i mixen. Vi är ju inne på + 200 år av urbanisering (har stagnerat något sedan 1985), men samtidigt sker en löpande teknikutveckling och infrastrukturutbyggnad som som skapar rörlighet mellan trafikslagen.

Det är snarare så, statistiskt, att järnvägen trots urbanisering har tappat stort TILL flyget. Sedan 1950 (alltså 6 år efter invigningen av Sundsvalls flygplats) har långväga tågresandet, inrikes, tappat från en marknadsandel om 70% till 14%. Om man åter skulle lyckas göra tåget attraktivt, genom kortare restider, ökad komfort och möjlighet till arbete ombord så tycker jag att det bör vara resenärernas sak att avgöra vad man väljer.

Att lägga ner flygplatser på för kort sikt håller jag med om att det vore dumt, för pendeln kan ju snabbt svänga återigen. Får man bättre anslutningar till/från flygplatserna, elflyg och bättre internet ombord.....ja då är det ju kanske åter ett premierat alternativ. Kapaciteten i luftrummet kommer ju alltid att vara större än den för järnvägen, så taket nås iprincip aldrig för ett land som Sverige.
Att stänga flygplatser innan man tillåtit en utvecklingsscykel för flyget...det vore lite som om de hade fyllt Göta Kanal med betong INNAN tåget var ett bättre alternativ.

Vad är det som inte stämmer? Jag skrev väl egentligen inget vetenskapligt som det är behov av att knacka hål på, och det var inte ambitionen heller. Det jag ville ha sagt är att jag ser att utveckling, framgång och välstånd i mångt och mycket hänger ihop med goda kommunikationer. Jag tror dock att det är svårt att locka investeringar till orter/delar av landet som saknar detta, och bortser man från basnäringen i norr så ser det ju inte jätteljust ut för varken Norrland (eller egentligen någon del av Sverige bortsett från Stockholm och Göteborg - Malmö har ju inte just något kvar heller längre).
Det är dock inte unikt för Sverige. Jag tror att man kan skönja ett mönster i att såväl människor som företag finns på de orter som kan erbjuda något... Personligen vill jag ju också arbeta och leva där det finns lite framåtanda och valmöjligheter, inte någonstans där det är helt dött.
 

Jönsson

Medlem
Spelar väl egentligen ingen roll om det handlar om Sundsvall eller Kalmar, ett land ska leva. Ledsamt att vissa vill att Sverige ska bli ett museum i miljöns namn, och tråkigt när allt ska ifrågasättas, förbjudas och allt försvinner. Frankrike klarar sig säkert sett till sin storlek, men ett dött Sverige (som redan är ett litet land) blir mindre attraktivt för alla - inte minst när det kommer till företagande och sysselsättning. Handlar inte så mycket om flygets vara eller icke vara, men om landet som helhet.

F ö sällan man träffar svenskar med bra koll på Norrland (tror aldrig ens jag har arbetat med någon från Norrland), men Sundsvall (eftersom det diskuteras här) är ju mer än Telia. Norrlands näringsliv är ju mer eller mindre lokaliserat till Sundsvall. Mycket IT, SCA, försäkringsbolagen, myndigheter. Jag bor ju inte ens i Sverige, men har arbetat på många av de större konsultbolagen, och det har alltid varit mycket att göra i Sundsvall.
Inget ont om tåget, men det inte samma sak. Nog för att pandemin nu satt sina spår i resandet, men sett till det levande landet så är fungerade infrastruktur fortsatt viktigt - och flyget är en del i det.
Norrlands näringsliv mer eller mjödet lokaliserat till Sundsvall? Det där får du nog revidera en aning om ska ha någon som som helst kredibilitet och om du vill framstå som sakkunnig i norrländskt näringsliv.
 

Palazzi

Medlem
Vad är det som inte stämmer? Jag skrev väl egentligen inget vetenskapligt som det är behov av att knacka hål på, och det var inte ambitionen heller. Det jag ville ha sagt är att jag ser att utveckling, framgång och välstånd i mångt och mycket hänger ihop med goda kommunikationer. Jag tror dock att det är svårt att locka investeringar till orter/delar av landet som saknar detta, och bortser man från basnäringen i norr så ser det ju inte jätteljust ut för varken Norrland (eller egentligen någon del av Sverige bortsett från Stockholm och Göteborg - Malmö har ju inte just något kvar heller längre).
Det är dock inte unikt för Sverige. Jag tror att man kan skönja ett mönster i att såväl människor som företag finns på de orter som kan erbjuda något... Personligen vill jag ju också arbeta och leva där det finns lite framåtanda och valmöjligheter, inte någonstans där det är helt dött.

Jag köper det, och inte meningen att mästra. Jag läste kanske "Nog för att pandemin nu satt sina spår i resandet, men sett till det levande landet så är fungerade infrastruktur fortsatt viktigt - och flyget är en del i det." väl literärt.

Min poäng var att flyget kanske inte behöver vara en del i infrastrukturen mellan orterna, eller åtminstone att det förändras över tid. Såklart trist att det leder till utarmande av landsbygden, men är rädd att urbaniseringen är så mångbottnad att det är svårt att enkelt analysera orsak och verkan.
 

Moco

Medlem
Norrlands näringsliv mer eller mjödet lokaliserat till Sundsvall? Det där får du nog revidera en aning om ska ha någon som som helst kredibilitet och om du vill framstå som sakkunnig i norrländskt näringsliv.

Nej, jag tar inget anspråk på det epitetet, och trampa på tårna var heller inte avsikten. Det är givetvis inte den enda staden, men betydande ur regional synvinkel, såväl historiskt som i dagsläget. Dock är inget statiskt. Jag vet inte riktigt vilka andra du ämnar jämföra med i regionen ur perspektivet näringsliv & myndigheter? Jag ser inte samma bredd i de övriga städerna, och har inte den erfarenheten yrkesmässigt heller. Sundsvall är inte störst, men har stuckit ut. Sedan är de andra norrländska städerna givetvis också fina och viktiga, det bor människor i dem och det finns andra verksamheter även i dem, och jag skrev aldrig att Sundsvall var bäst :D Jag bor heller inte i Sundsvall, så nu kan vi begrava det.

Jag köper det, och inte meningen att mästra. Jag läste kanske "Nog för att pandemin nu satt sina spår i resandet, men sett till det levande landet så är fungerade infrastruktur fortsatt viktigt - och flyget är en del i det." väl literärt.

Min poäng var att flyget kanske inte behöver vara en del i infrastrukturen mellan orterna, eller åtminstone att det förändras över tid. Såklart trist att det leder till utarmande av landsbygden, men är rädd att urbaniseringen är så mångbottnad att det är svårt att enkelt analysera orsak och verkan.

Och det var mer en generell reflektion än en akademisk. Det är väl snarare kronor och ören som dödar orter och områden, och inte människors ovilja i sig att bo i dessa delar.

Avsikten var att nyansera diskussionen, som inledningsvis handlade om Frankrike, men flyttade fokus till Sundsvall och huruvida staden har gjort sig förtjänt av flygtrafik - vilket jag tycker den är. Likaså tycker jag att även Örnsköldsvik, Kalmar och Ängelholm ska beflygas. Men det var en snårig diskussion :)

Återigen, landet ska leva :)
 
Toppen