Senaste nytt

Frankrike förbjuder kortare inrikesresor

SK989

Medlem
På vilket sätt räknar du totaltiden? Från stadskärna till stadskärna? Skillnaden i tid med att flyga Sundsvall till Stockholm kontra Stockholm till Sundsvall? Det tar ändå rätt mycket längre tid att flyga från Arlanda än från de mindre flygplatserna. Gissar att som många reser, dvs de vill vara i god tid på flygplatsen, så går det nog på ett ut om man flyger från Arlanda. Inkludera också transit från city till city så undrar jag om många faktiskt inte kan ha en liten tidsvinst med tåget.

Låt oss börja resan på Stockholm C. Vi säger att starttiden är 08.00.

Avgång 08.00 med snabbtåget, som tar 3 tim 33 min som snabbast (en del snabbtåg tar 3 tim 47 min). Den som åker snabbtåg är då framme på Sundsvall C strax efter kl. 11.30 som bäst.

Avgång 08.00 med Arlanda Express. Du är framme på Arlanda 08.20. Låt oss säga att ett plan till Sundsvall går 09.00 - 40 minuters bytestid mellan Arlanda Express och flyg får sägas vara tillräckligt även om det är lite kö vid säkerhetskontrollen. Flygtiden är 55 min som snabbast, d.v.s. du landar 09.55. Kl. 10.05 kan du sitta i en taxi till Sundsvall (flygbuss finns inte). Körtiden till Sundsvall C är 20 min. D.v.s. du är framme där före kl. 10.30.

Tidsvinst för flyget jämfört med tåget om du börjar på Stockholm C och slutar på Sundsvall C = mer än en timme. Även om du vill vara på Arlanda en hel timme före flyget går, och inte bara säg 40 min, blir det en tidsvinst på nära en timme. Ska du någon annanstans i centrala Sundsvall än just centralstationen lär tidsvinsten öka något då taxin tar dig direkt till den adress du ska till från flygplatsen jämfört med om du också ska gå eller ta taxi från Sundsvall C till ditt slutmål.

Det är förstås dyrare att ta Arlanda Express, flyga och sen taxi jämfört med att åka tåg hela vägen men för en del är priset inte det viktiga utan restiden. Sen ska vi inte glömma bort att underlaget för flyglinjen Arlanda - Sundsvall också inkluderar de som ska till/från Härnösand. Härnösand ligger bara 5 - 10 min längre bort från flygplatsen än Sundsvall (Sundsvall ligger söder om flygplatsen, Härnösand norr om flygplatsen) medan tågresan från Stockholm till Härnösand är en hel timme längre än till Sundsvall. Härnösand är klart mindre än Sundsvall men är ändå residensstad i Västerbottens län vilket innebär att Region Västerbottens ledning och förvaltning finns där liksom länsstyrelsen och landshövdingen plus flera andra statliga myndigheter samt domstolar vilket totalt innebär ett underlag för resande som är större än normalt för en ort av den storleken. Härnösand är även biskopssäte för stiftet vilket också generar en del resandeunderlag.
 
Last edited:

NotRyan

Medlem
Härnösand är klart mindre än Sundsvall men är ändå residensstad i Västerbottens län vilket innebär att Region Västerbottens ledning och förvaltning finns där liksom länsstyrelsen och landshövdingen plus flera andra statliga myndigheter samt domstolar vilket totalt innebär ett underlag för resande som är större än normalt för en ort av den storleken. Härnösand är även biskopssäte för stiftet vilket också generar en del resandeunderlag.

Det verkar som om du skrivit lite fel här. Du menar nog Västernorrland? Annars blir Umeå-borna ledsna i ögat, och då stämmer inte texten i övrigt heller ;)
 

Palazzi

Medlem
Låt oss börja resan på Stockholm C. Vi säger att starttiden är 08.00.

Avgång 08.00 med snabbtåget, som tar 3 tim 33 min som snabbast (en del snabbtåg tar 3 tim 47 min). Den som åker snabbtåg är då framme på Sundsvall C strax efter kl. 11.30 som bäst.

Avgång 08.00 med Arlanda Express. Du är framme på Arlanda 08.20. Låt oss säga att ett plan till Sundsvall går 09.00 - 40 minuters bytestid mellan Arlanda Express och flyg får sägas vara tillräckligt även om det är lite kö vid säkerhetskontrollen. Flygtiden är 55 min som snabbast, d.v.s. du landar 09.55. Kl. 10.05 kan du sitta i en taxi till Sundsvall (flygbuss finns inte). Körtiden till Sundsvall C är 20 min. D.v.s. du är framme där före kl. 10.30.

Tidsvinst för flyget jämfört med tåget om du börjar på Stockholm C och slutar på Sundsvall C = mer än en timme. Även om du vill vara på Arlanda en hel timme före flyget går, och inte bara säg 40 min, blir det en tidsvinst på nära en timme. Ska du någon annanstans i centrala Sundsvall än just centralstationen lär tidsvinsten öka något då taxin tar dig direkt till den adress du ska till från flygplatsen jämfört med om du också ska gå eller ta taxi från Sundsvall C till ditt slutmål.

Det är förstås dyrare att ta Arlanda Express, flyga och sen taxi jämfört med att åka tåg hela vägen men för en del är priset inte det viktiga utan restiden. Sen ska vi inte glömma bort att underlaget för flyglinjen Arlanda - Sundsvall också inkluderar de som ska till/från Härnösand. Härnösand ligger bara 5 - 10 min längre bort från flygplatsen än Sundsvall (Sundsvall ligger söder om flygplatsen, Härnösand norr om flygplatsen) medan tågresan från Stockholm till Härnösand är en hel timme längre än till Sundsvall. Härnösand är klart mindre än Sundsvall men är ändå residensstad i Västerbottens län vilket innebär att Region Västerbottens ledning och förvaltning finns där liksom länsstyrelsen och landshövdingen plus flera andra statliga myndigheter samt domstolar vilket totalt innebär ett underlag för resande som är större än normalt för en ort av den storleken. Härnösand är även biskopssäte för stiftet vilket också generar en del resandeunderlag.

Vilken typ av resandeunderlag har man? Lejonpart affärsresenärer eller privat? Statistiskt så brukar förflyttning till tåg kunna ske rätt mycket tidigare (alltså med mindre tidsvinst) om förstnämnda grupp är störst. Jag kan t.e.x. jobba 3h på tåget, och för de flesta arbeten 2021 så brukar det ju ingå en viss administrativ börda som kan hanteras på tåg. Är jag fördomsfull så gissar jag att minst administrativt arbete åligger de som reser minst i tjänst (där flyg står mot snabbtåg iaf).

Totala tidsvinsten gentemot tåg måste såklart stå i proportion till möjligheten att arbeta under resan. Är den extra timmen på plats värd mer än 3h arbetstid rullandes så är den ju det, men jag är osäker på hur många som upplever det så.

Har för mig att man under 5h total restid behöver tjäna 20-25% för att flyget organiskt ska bli dominerande. Den teoretiska bilden för diskuterad linje innebär 33% tidsvinst MEN då vet vi ju också att denna linje planeras att snabbas på rejält redan två tidtabeller bort (kan försinkas, men ligger i horisonten). Skulle också förvåna mig om inte Sverige väljer att vara aggressiva och reglera bort flyg redan vid mindre tidsvinst.

Stockholms-infarten från Ostkustbanan leder ju också linjen genom Arlanda, så det vore väl också en av de enklaste inrikeslinjerna att plocka bort (?)

Den som lever får se helt enkelt :)
 
På vilket sätt räknar du totaltiden? Från stadskärna till stadskärna? Skillnaden i tid med att flyga Sundsvall till Stockholm kontra Stockholm till Sundsvall? Det tar ändå rätt mycket längre tid att flyga från Arlanda än från de mindre flygplatserna. Gissar att som många reser, dvs de vill vara i god tid på flygplatsen, så går det nog på ett ut om man flyger från Arlanda. Inkludera också transit från city till city så undrar jag om många faktiskt inte kan ha en liten tidsvinst med tåget.
Dörr-till-dörr Lund till Stockholms innerstad har jag gjort på 2.5h (MMX-ARN). Det borde inte ta längre tid att flyga från Sundsvall än Lund.

Det innebär byten med taxi, flyg och Arlanda Express så man får aldrig någon längre tid där man kan sitta och arbeta jämfört med tåg. Huruvida detta är värt tidsvinsten eller inte går att diskutera. I Lunds fall tar tåget drygt fyra timmar så tidsvinsten är åtminstone inte försumbar, särskilt när man åker ToR samma dag.
 

SK989

Medlem
Vilken typ av resandeunderlag har man? Lejonpart affärsresenärer eller privat? Statistiskt så brukar förflyttning till tåg kunna ske rätt mycket tidigare (alltså med mindre tidsvinst) om förstnämnda grupp är störst. Jag kan t.e.x. jobba 3h på tåget, och för de flesta arbeten 2021 så brukar det ju ingå en viss administrativ börda som kan hanteras på tåg. Är jag fördomsfull så gissar jag att minst administrativt arbete åligger de som reser minst i tjänst (där flyg står mot snabbtåg iaf).

Totala tidsvinsten gentemot tåg måste såklart stå i proportion till möjligheten att arbeta under resan. Är den extra timmen på plats värd mer än 3h arbetstid rullandes så är den ju det, men jag är osäker på hur många som upplever det så.

Har för mig att man under 5h total restid behöver tjäna 20-25% för att flyget organiskt ska bli dominerande. Den teoretiska bilden för diskuterad linje innebär 33% tidsvinst MEN då vet vi ju också att denna linje planeras att snabbas på rejält redan två tidtabeller bort (kan försinkas, men ligger i horisonten). Skulle också förvåna mig om inte Sverige väljer att vara aggressiva och reglera bort flyg redan vid mindre tidsvinst.

Stockholms-infarten från Ostkustbanan leder ju också linjen genom Arlanda, så det vore väl också en av de enklaste inrikeslinjerna att plocka bort (?)

Den som lever får se helt enkelt :)
Tidsvinsten vad gäller att arbeta under resan ska självklart tas i beaktande om vi pratar affärsresenärer. Det ska sen ställas mot att arbeta en timme mer på plats (avreseort och ankomstort) men också saker som att kanske sova lite längre. Ska man resa från Sundsvall till Stockholm och vara framme i centrala Stockholm till kl. 09 måste man ta tåget 04.58 medan man kan ta flyget som går 06.35. Om man då antar att du behöver gå upp en timme före tåget går och en och en halv timme före flyget går så blir skillnaden att gå upp kl. 04 om du tar tåget eller kl. 05 om du tar flyget, vilket kanske också är avgörande för om det blir tåg eller flyg i slutändan. Gå upp kl. 05 är inte roligt men att gå upp kl. 04 är verkligen inte roligt.

Vad gäller själva sakfrågan i denna tråd tror jag inte att Sverige inför ett faktiskt förbud för att flyga kommersiellt på vissa sträckor. Dels är det svårt lagtekniskt (flera fri- och rättigheter som ska inskränkas vilket kan kräva grundlagsändringar), dels tror jag att svenska politiker, med några undantag (jag nämner inte MP här tänker jag), mer tycker att det där självreglerar marknaden. När jag började jobba i flygbranschen (var jag inte jobbar kvar) i början av 1990-talet fanns det flyglinjer mellan Arlanda och orter som Gävle, Nyköping/Skavsta, Norrköping, Linköping, Örebro, Söderhamn, Hudiksvall m.fl. - linjer som alla har upphört idag, inte för att staten förbjöd trafiken utan för att det inte blev lönsamt att fortsätta flyga när tågtrafiken förbättrades.

Sen kan flygtrafiken förstås upphöra trots att tågtrafiken inte förbättrats, t.ex. fanns det förut även reguljära linjer från Arlanda till Hultsfred och Oskarshamn och i de fallen var det inte förbättrad tågtrafik som var skälet till nedläggning utan andra orsaker, vad gäller Oskarshamn har tågtrafiken t.o.m. blivit försämrad (finns i nuläget ingen persontrafik alls).
 
Last edited:

Palazzi

Medlem
Tidsvinsten vad gäller att arbeta under resan ska självklart tas i beaktande om vi pratar affärsresenärer. Det ska sen ställas mot att arbeta en timme mer på plats (avreseort och ankomstort) men också saker som att kanske sova lite längre. Ska man resa från Sundsvall till Stockholm och vara framme i centrala Stockholm till kl. 09 måste man ta tåget 04.58 medan man kan ta flyget som går 06.35. Om man då antar att du behöver gå upp en timme före tåget går och en och en halv timme före flyget går så blir skillnaden att gå upp kl. 04 om du tar tåget eller kl. 05 om du tar flyget, vilket kanske också är avgörande för om det blir tåg eller flyg i slutändan. Gå upp kl. 05 är inte roligt men att gå upp kl. 04 är verkligen inte roligt.

Vad gäller själva sakfrågan i denna tråd tror jag inte att Sverige inför ett faktiskt förbud för att flyga kommersiellt på vissa sträckor. Dels är det svårt lagtekniskt (flera fri- och rättigheter som ska inskränkas vilket kan kräva grundlagsändringar), dels tror jag att svenska politiker, med några undantag (jag nämner inte MP här tänker jag), mer tycker att det där självreglerar marknaden. När jag började jobba i flygbranschen (var jag inte jobbar kvar) i början av 1990-talet fanns det flyglinjer mellan Arlanda och orter som Gävle, Nyköping/Skavsta, Norrköping, Linköping, Örebro, Söderhamn, Hudiksvall m.fl. - linjer som alla har upphört idag, inte för att staten förbjöd trafiken utan för att det inte blev lönsamt att fortsätta flyga när tågtrafiken förbättrades.

Sen kan flygtrafiken förstås upphöra trots att tågtrafiken inte förbättrats, t.ex. fanns det förut även reguljära linjer från Arlanda till Hultsfred och Oskarshamn och i de fallen var det inte förbättrad tågtrafik som var skälet till nedläggning utan andra orsaker, vad gäller Oskarshamn har tågtrafiken t.o.m. blivit försämrad (finns i nuläget ingen persontrafik alls).

Jag håller med om ovan. Finns många faktorer som för den enskilde kan få vågen att tippa åt det ena, än det andra, hållet.

Tror dock att det finns en brytpunkt när en lejonpart resenärer ändå väljer det ena före det andra, om tillräckligt många faktorer kan tillgodoses av tåget. Kan säkert bero både på möjligheter att arbeta ombord, tidsvinster vid förbättrad järnväg, anpassade avgångstider och politiskt klimat.

Tillslut tror jag att vi får en organisk förflyttning på de flesta linjer där det tillåts. Allt söder om Umeå, till Stockholm, känns långsiktigt hotade (räkna bort Gotland). Kapacitetsbehovet på Stockholm-Göteborg kanske inte heller möjliggör transport på enkom järnväg, men nog kommer flygtrafiken minska. Bättre/fräschare nattåg kanske också skulle kunna förflytta visst längre resande, men kapaciteten kommer inte bli fullgod är gissningen.
 

011430121

Medlem
Intressant att läsa era inlägg, men vad blir tidsvinsten om man flyger till Bromma, eller har BRA inga planer att ta upp den linjen efter pandemin.
Taxi från Bromma till Centralen i morgonrusningen 25 minuter priset runt samma som Arlanda Express skulle jag förmoda 10 minuter längre flygtid än Arlanda.
Jag tror inte att det blir någon större tidsvinst att flyga till Bromma när flyget kommer norrifrån.
Är det inte Telia som har holt Sundsvall-Arlanda under sina vingar!
Sedan skall man inte glömma trasfeer via Stockholm, de som skall t.ex. till Göteborg, kommer linjen Sundsvall-Göteborg tillbaka?
 

chazzie

Medlem
Man talar om 2h30min mellan stadsskärnorna, vilket troligen innebär att det mesta utom anslutningsflyg försvinner. Kanske kan man även här reglera bort flyget helt, för sträckan, iom att tåget skulle kunna stanna vid Arlanda Station.

Ge mig genomgående biljett som simpel Norrländsk bonde när jag skall ut i vida världen så har jag inga problem att ta tåget till Arlanda! Det man kanske inte tänker på är att om man t.ex. bor i Luleå och skall på förrättning i Göteborg, då är genast tåget en ganska lång resa medan flyget kan ha dig inne i Göteborg C före lunchtid med avgång under relativt kristna tider.

Anslutning för internationell flygtrafik är nog enklare att ersätta med tåg, men för längre resor förbi hufvudstaden blir lite klurigare... I framtiden kanske el-flyget sköta i princip all inrikes trafik, men där är vi inte ännu, tyvärr.
 
Toppen