Frankrike förbjuder kortare inrikesresor

Diskussion i 'Övrigt' startad av Skogi, 11 April 2021.

  1. Fredrik

    Fredrik Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Det gick flyg till Gävle en gång i tiden men det försvann när det drogs tåglinje till Arlanda. Det finns fortfarande mer att göra med tågen till/från Arlanda men med tanke på en hel massa andra infrastrukturönskemål så är det nog bara att glömma.

    I Frankrike går det riktiga snabbtåg så jag tror det här är ett slag i luften mestadels. De korta rutter som berörs är mest såna som folk flyger som en del av en längre resa.
     
    mha321 och martin.agren gillar detta.
  2. Homer

    Homer Medlem

    Nej, inte enligt den här pressreleasen från "Ministry of Ecological Transition (Ministère de l'Écologie) "


    sid 11
    Non-connecting flights will be banned where a train alternative in under 2.5 hours exists.
    https://www.ecologie.gouv.fr/sites/default/files/2021.02_FrenchClimateLaw_PressKit.pdf

    "Resa till Lyon"??? varifrån ? och varför inte transfer på CDG?
     
    Last edited: 11 April 2021
    Tonton gillar detta.
  3. Ricci

    Ricci Medlem

    Ort:
    CPH/Skåne
    Land:
    Sverige Sverige
    Om jag förstår det rätt gäller det bara inrikesresor dvs om jag t ex vill resa till Lyon så tar jag min transfer i BRU/AMS istället för CDG.
    Det känns rätt mycket "plakatpolitik" bakom det...:(
     
    Niclas Persson gillar detta.
  4. direktörnSE

    direktörnSE Medlem

    Ort:
    Fjollträsk
    Land:
    Sverige Sverige
    Det är kohandel, det här handlar ju om den bail-out som Air France fått och gröna politiker, precis som i Sverige ville ha något tillbaka för de miljardlån nu franska staten eventuellt kommer ge (det kanske redan är godkänd av EU därav min skrivning) - Handlar inte om något annat.

    Till skillnad från Sverige så har ju faktiskt Frankrike snabbtåg, naturligtvis inte överallt men det går säkert inte flyg överallt heller.

    Jag tycker det är bra, det är inte rimligt att flyga STO-GBG när tåget går lika bra. Det handlar ju dock lite om var du bor, vad du jobbar med och vad syftet med resan är. Själv har jag närmare till Bromma flygplats än Centralstationen eller Arlanda och jag sparar mest tid på att flyga. Men så ser det såklart inte ut överallt. Att behöva ta 05 tåget för att hinna fram till ett möte i Göteborg i tid, eller ännu tidigare om du ska till Malmö är naturligtvis trist.

    En myt dock är ju att det går att jobba på tåget eller flyget - Ja det går om allt det du behöver finns på din laptop. Jag kan skriva en offert, eller fixa till en powerpoint. Behöver du internetaccess så är du rökt. Om företaget du jobbar för har klimatmål (har väl alla snart) så ska restiden räknas som arbetstid även om du faktiskt inte kan arbeta. Först då kan jag ta tåget till Malmö eller Sundsvall.
     
    martin.agren och Ricci gillar detta.
  5. Hachans

    Hachans Medlem

    Detta har ju varit på gång ett tag, dock skulle enstaka anslutningsflyg vara kvar i de resonemangen jag såg då. Men det var Air France själva som la fram det, inte lagstiftarna.

    KLM har tidigare diskuterat att kortare anslutningsflyg på 90 minuter också skulle kunna kapas där restiden inte blir alltför lång med tåg. Lufthansa funderar på samma men har det svårare med direkta anslutningar på flygplatserna.

    Jag tycker faktiskt det är ganska vettigt. Se till att allt är i samma bokning, att jag får segment på tåget och att bagaget är smidigt för mig att överföra, så spelar det ingen roll ifall sista benet är på stålhjul eller vingar. TGV fungerar i regel alldeles utmärkt, och Air France har ju dessutom gjort codeshare med tåg under lång tid och de enstaka gånger jag har gjort det har det varit mycket smidigt. Biljettkontoret på CDG har koll på förseningar från flygen etc och ser till att man blir ombokad korrekt innan man ens kommit fram. Det jag hade önskat mig är platsval ombord på tågen möjligen. Och som sagt, bärhjälp med bagage ifall man reser med mycket prylar.
     
  6. Med den snäva inkluderingen "där tåg tar max. 2,5h", samt exkludering om anslutande flyg, så känns det svårt att ha något emot detta.

    Har ingen koll på om det enkom är av signalvärde, eller om det verkligen finns en stor mängd point to point-resenärer att flytta över, men så länge som järnvägsnätet klarar kapacitetsbehovet så lär inte många (förutom möjligen flygbolagen) drabbas negativt (?) Jag tittade lite snabbt på Easyjet och Ryanairs hemsidor, och om man jämför med t.e.x. Italien så är existerande inrikesflyg i Frankrike väldigt få. Finns bolag som lågkostnadsbolag, som Volotea, som flyger på tunnare rutter. Möjligen är dock inte erbjudna rutter ändå betjänta av snabbtåg under 2,5h..

    Italien diskuterar samma målbild som ovan, men landets geografi gör det ännu lite svårt. Det är många kustnära storstäder, på olika sidor om den Appeninska bergsryggen, som inte betjänas av de snabbtåg som främst går norr till syd.

    Personligen har jag lite högre tolerans för tidsåtgången på inrikes (mitt jobb tillåter det också..) så försöker ta tåget på allt under 5h. Nattåg på 10h är också OK kan jag tycka.
     
    Sir Lemon gillar detta.
  7. Hachans

    Hachans Medlem

    Jag lyssnade på en konferens där SNCF pratade om just detta. Det handlar inte enbart om ett miljötänk, det handlar också om att frigöra kapacitet för mer medium/longhaul. De här korta inrikesflygen som är kvar på gammal hävd, tar upp värdefull plats och kapacitet som skulle kunna gå till mer långväga flyg. Det känns spontant som en bra tradeoff i mina öron åtminstone.
     
    Sir Lemon, Berglund och Palazzi gillar detta.
  8. Bodde i franska Alperna ett tag en gång i tiden och jag föredrog för egen del TGV nonstop från Lyon-Part Dieu till CDG och därefter långflyg istället för att krångla med att ta sig till Lyons flygplats först. Den senare har visserligen fått järnvägsanslutning därefter, men som sagt känns det inte som nåt jag behöver tvingas till att ta TGV istället för franskt inrikesflyg, tvärtom.
     
  9. Homer

    Homer Medlem

    Det handlar om dessa 5 rutter, CDG undantaget
    • Paris Orly to Bordeaux
    • Paris Orly to Lyon
    • Paris Orly to Nantes
    • Paris Orly to Rennes
    • Lyon to Marseille
    källa
    https://reseauactionclimat.org/wp-c...-gouvernement-aerien-reseau-action-climat.pdf

    Vad gäller flyg till CDG finns (fanns? för detta skrevs för ett år sedan) det tydligen oklarheter

    there are some grey areas in Bruno Le Maire's speech.
    (...) Indeed, will these "transfers to a hub" only be reserved for
    those who can justify a long-haul connecting ticket? Or will they
    remain possible for so-called point-to-point passengers

    http://navigaction.com/LettreEN/754_EN.pdf
     
    Palazzi, Tomas E och Ricci gillar detta.
  10. Fredrik

    Fredrik Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Då ser det onekligen ut som detta är för signalvärdet enbart. Ok...
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×