Framtiden i narrow body- enpilotsystem

Diskussion i 'Övrigt' startad av ski, 30 Augusti 2020.

  1. ski

    ski Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
  2. Jag är inte mentalt mogen för detta ännu, men rationellt så kan jag köpa att det framledes finns system som är nog så säkra för att enkom en pilot ska behövas.

    Personligen betalar jag gärna de extra kronorna för att två piloter ska finnas ombord, men då massan tydligt inte är beredda (eller kan) betala given summa så ser jag iaf incitamenten för flygbolagen.

    Ryanair har ju förutspått att flygresor kan bli nära gratis, och kanske har det rätt. Intäkter via reklamexponering, hybridmotorer, ökad nyttjandegrad, nya sätestyper, enkom en pilot etc.

    Får ge flygindustrin att de är bra på att innovera. Kan tycka att man dragit det väl långt på vissa plan, men många andra branscher skulle må bra av närmelsevis samma framåtanda.
     
    samet, Sir Lemon, peng och 2 andra gillar detta.
  3. mha321

    mha321 Medlem

    En tanke runt det -- om standarden är 0 piloter, och systemet alltså egentligen flyger helt autonomt från A till B. Då är ju faktiskt "1 pilot" lika många "extrapiloter" som vi har idag...

    Nu är det ju inte det som de pratar om i artikeln, utan där är det fortfarande piloten som är "primary" och de autonoma systemen som är "backup". Men det är säkert troligt att vi någon gång längre in i framtiden hamnar i ett läge där de autonoma systemen kan vara "primary"....
     
    Palazzi, peng, ski och 1 annan gillar detta.
  4. Golfkillen

    Golfkillen Medlem

    Intressant, och jag har egentligen inte något emot att flyga i plan med bara en pilot men med ett helautomatiserat backup-system. Det som jag skulle ha problem med är risken för ett nytt Germanwings 9525 (pilotsjälvmord). För finns det ett automatiserat system så måste rimligtvis piloten kunna koppla ut det, och då blir ju risken uppenbar för ett liknande fall.
     
    Autonom och ski gillar detta.
  5. HCas

    HCas Medlem

    Ort:
    London
    Land:
    United Kingdom United Kingdom
    Det är dock svårt att skydda sig emot i ett tvåpilotsystem också. Den självmordsbenägne piloten kan ju alltid börja med att ha ihjäl sin kollega.
     
  6. mha321

    mha321 Medlem

    Eller låsa/barrikadera dörren till cockpit. Så som skedde vid Germanwings 9525. När piloten verkligen bestämt sig.

    Jag tror det enda sättet att helt skydda sig från det är ett system där det autonoma systemet kan göra override på piloten och bestämma vad som gäller. Och när man väl har satt sig i läget att man litar på automatiken mycket, så är frågan vad man behöver någon pilot alls till...

    Däremot kan såklart två piloter hjälpa mot självmord-med-flygplan i det fallet piloten inte helt bestämt sig, och är mottaglig för att en annan pilot i cockpit övertalar dem att inte göra det. Men har de bestämt sig på den nivån som i 9525, eller i ett läge där de helt enkelt är villiga att börja med att döda den andra piloten, så kommer den typen av övertalning knappast fungera ändå...
     
  7. Golfkillen

    Golfkillen Medlem

    Såklart kan man alltid döda sin kollega. Jag har ringa erfarenhet, noll faktiskt, gällande sånt här, men jag tror att barriären att döda en annan människa "med händerna" är högre än koppla ur en autopilot och sen krascha planet utan att behöva se de man tar livet av.


    Fast det har väl de flesta flygbolag implementerat en process för att undvika, som att en ur kabinpersonalen befinner sig i cockpit när en av piloterna behöver lätta på trycket?
     
    Berglund och Thornado gillar detta.
  8. Johan Franzén

    Johan Franzén Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    I dagsläget är det helt omöjligt att stoppa. Vill en pilot krascha planet går det alltid, även om den andra piloten sitter bredvid. Om piloten som flyger trycker spaken fullt framåt när de är på typ 100 meters höjd finns det inte en chans att den andra piloten kan rädda situationen.
     
  9. apknug

    apknug Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Fast det finns en betydligt större chans att pax överlever en krasch från 100 m jmf med 10 000 meter...

    Det blir lätt en löjlig diskussion inget går att förhindra till 100 %, det torde handla om risk minimering/reducering.
     
  10. Jane Insane

    Jane Insane Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Det jag som lekman tänker är att det jag läst om allvarligt tillbud som trots allt slutat lyckligt, så är det påfallande ofta en extremt separation av uppgifter som sker i cockpit. Typ en pilot ägnar sig åt att endast försöka flyga planet och ingenting annat, en annan försöker bli klok på instrument som ger motstridiga uppgifter, startar om olika system etc., ibland kanske en tredje person är inblandad som försöker slå i manualer för att hitta något relevant, eller kommunicerar med tornet, eller något... när allting går helt käpprätt på ett sätt som ingen förväntat sig, då är det inte lätt för en enda människa att kunna göra allting samtidigt.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×