Senaste nytt

Framtiden för Förstaklass (Bloomberg Businessweek)

Senator

Moderator
En mycket intressant artikel om utvecklingen för Förstaklass, dock nästan ett år gammal själva artikeln.

Läs

"First class is available on thousands of routes globally, though only about 20 of them attract more than 10 paying customers daily for the service,"

Lufthansa har gått från att erbjuda 494k platser per år (2008) till 175k (2018).
 

LPC123

Medlem
En mycket intressant artikel om utvecklingen för Förstaklass, dock nästan ett år gammal själva artikeln.

Läs

"First class is available on thousands of routes globally, though only about 20 of them attract more than 10 paying customers daily for the service,"

Lufthansa har gått från att erbjuda 494k platser per år (2008) till 175k (2018).

Jag som inte hunnit testa first ännu känner att snaran dras åt allt mer och nu brinner det i knutarna :-(
 

Senator

Moderator
Jag som inte hunnit testa first ännu känner att snaran dras åt allt mer och nu brinner det i knutarna :-(

Jag tror inte det kommer försvinna. Jag tror däremot att det kommer bli mer exklusivt, dyrare och svårt att använda poäng som betalningsmedel utanför flygbolagets egna medlemmar (tänk Lufthansa/Miles & More, Air France/Flying Blue).
 

LPC123

Medlem
Jag tror inte det kommer försvinna. Jag tror däremot att det kommer bli mer exklusivt, dyrare och svårt att använda poäng som betalningsmedel utanför flygbolagets egna medlemmar (tänk Lufthansa/Miles & More, Air France/Flying Blue).

Ja så är det säkert. Hade en resa bokad med SQ till Singapore i first som jag var tvungen att avboka tyvärr. Nu när dom byter till A350 utan first så känns det ju ännu surare att vi inte kom iväg.
 

Tjaeng

Medlem
Artikeln nämner dock inte Mainland China och Indien i sammanhanget. I takt med att övre medelklass och överklass i dessa länder blir fler, rikare och harmoniserar sina förväntningar om komfort och service med det vi ser i väst torde väl t.ex big3 i Kina stå för betydande andel av tillgängliga F-säten i framtiden?

Sen kan man väl tycka vad man vill om nivån hos CA/MU/CX i nuläget, men inga av ME3 eller Cathay/Japanerna/Taiwan var särskilt kända för toppservice för några årtionden sedan heller.
 
Jag tror inte det kommer försvinna. Jag tror däremot att det kommer bli mer exklusivt, dyrare och svårt att använda poäng som betalningsmedel utanför flygbolagets egna medlemmar (tänk Lufthansa/Miles & More, Air France/Flying Blue).

Jag tror personligen First får svårt att överleva. Det mer exklusiva och dyrare är att flyga privat-jet vilket också är en produkt som blir tillgängliga för fler (med stor plånbok).

Däremot skulle jag tro att många flygbolag förbättrar sin businessprodukt för att få bättre omsättning och lönsamhet.

I denna utveckling mellan bättre business och tillgängligare privat-jet så är min tro att First kommer klämmas rätt rejält och minska.
 
Toppen