Eftersom jag redan hade mitt boardingkort ufärdat i MIA, så gick jag direkt till airside på PHL. Detta var dock inte precis smidigt i jämförelse med största delen av flygplatserna i t.ex. Europa. PHL är ett av flygplatserna var en del av säkerhetskontrollerna har endast inspektionslinjer för resenärer med TSA PreCheck. När jag hittade den rätta kontrollpunkten för ossa utan TSA PreCheck, så var naturligtvis kön massiv. Jag har nog aldrig varit i en så här lång kö på någon flygplats. Man kunde inte ens se det egentliga kontrollpunktsområdet från ändan av kön! Som ni kan se på bilden, så var det en 30-50 m tills det egentliga köområdet ens började.
Om detta inte var redan tragikomiskt, så vad hände det till följande?
Jo, en TSA-arbetare kom till slutändan av kön, men endast till oss som stod efter trapporna ner till tågplatformen (till höger på bilden). Han sa att det är just ingen kö alls i den andra terminalen och uppmanade att följa honom dit. Naturligtvis förstod jag att det lönar sig vara kvick och skynda sig bort köhelvetet. Rutten till den andra terminalen var inte på något sett skyltat, utan en praktiskt genväg till fots längs med tågplatformen och efter en 50-70 m var det en trappsatts upp. Jag undrar hur länge jag skulle ha hamnat köa, om jag inte skulle ha utnyttjat den andra terminalen...
Måste nog tycka att man känner sig som en andra klassens resenär, när man inte har tillgång till TSA PreCheck och där med mera kontrollpunktsresurser.
Det tycks vara så att TSA försöker få amerikanerna att skaffa sig åtminstone TSA PreCheck, om inte Global Entry, så att man kan pumpa folk mera på pengar. Tydligen räcker inte till 11. september -avgiften för att ordna tillräckliga resurser. Eller så är TSA-cirkuset inte resurssmart. Jag kan inte dra någon annan slutsats av detta och observationen baserar sig inte endast på PHL den här resan, men t.ex. situationen på ORD var inte kvällstiden så illa, så det blev inte av att nämna att tydligen endast en kontrollpunkt godkänner där mig utan TSA PreCheck. Eftersom jag inte har t.ex. ett tyskt eller kolumbianskt pass, så kan jag inte ansöka om Global Entry.
Det känns hederligt talat rätt så bortkastat med visumfriheten, när jag i varje fall måste köa till passkontrollen utan Global Entry och till säkerhetskontrollen utan TSA PreCheck. Eller kanske bör någon starta en utrikesrutt till typ JAC (Jackson Hole, WY) eller någon av de 15 andra flygplatserna med undantagsavtal med privat säkerhetskontroll.
Jag måste nog vara lite för petitessnördig när jag vet att den mest trafikerade flygplatsen i Wyoming har privat säkerhetskontroll..
Inte för det, jag vet inte hur bra de 16 st. privatiserade kontrollerna fungerar. (Och så klagar vissa om big government... Förutom när det gäller DHS eller annat dylikt. Det var ju även de som stoppade expanderingen 2010 eller 2011.)
Nå, snart flyger jag från superkapitalistiska HEL med städbolaget SOL som leverantör för säkerhetskontrollen. Det blir - ack, så härligt smidigt med Premium Security (även AMEX Platinum godkänns, inte endast OWE - jo, även ett svenskt/danskt/norskt kort duger i T1 och T2).
Men tillbaka till resan och PHL!
Efter att jag var inne på airside, så hade jag en ca. halvtimme innan boarding skulle börja. Jag kände mig rätt så murrig efter att jag sovit endast 2-3 timmar och var utan kofein eller frukost. Det finns inget av intresse i mån av lounger på PHL för en som reser inom USA, i fall man inte har AMEX Platinum/Centurion. Det finns endast vilorum för Priority Pass-kortet. Personligen anser jag att flygplatsen är inte något vidare, utan en av de större knutpunkterna i USA jag ogillar. T.ex. personligen gillar jag mera CLT, även om loungeutbudet är inte bättre (0 st. Priority Pass, minus samma vilorum som på PHL) och Centurion Loungen är först på kommande. Personligen noterar jag inte AA Admirals Club, för de känns alltid så undermåliga i USA. Föredrar att köpa något i stället, t.ex. från Subway eller någon café.
Jag hade inte stora förväntningar med Centurion Loungen, för min upplevelse tycks alltid vara att matutbudet är litet eller så har man inte fyllt på med nytt. Samma problem var det här, fast det var frukosttid. Endast gröten var av intresse i buffén och även den var typ sämre än vad snabbgröt hemma skulle smaka. *garvar* Som tur nog var cappuccinon från kaffeautomaten helt OK, även om murriga jag först satte koppen under skummarmunstycket för espresso...
Som jag tidigare i tråden skrev, så numera räknar jag inte med hotellfrukost i USA, utan endast räknar med frukost på något café, flygplatsen eller väntar tills det är lunchtid. Även en loungefrukost i USA tycks alltid bli lite skral, om det inte är t.ex. AA Flagship Lounge. Måste mera medvetet ha mina routings i framtiden endast via flygplatser med en sådan, även om Centurion Loungerna är ju rätt så bra på amerikanskt mått.
Hur som haver, så tänker jag inte sluta med AMEX Platinum och fortsätter att rekommendera kortet - ja, även om jag inte får några referensbonus för nya medlemmar. Centurion Loungerna är en god förmån och kompletterar mitt OWE, eftersom det finns flygplatser som t.ex. LGA, SEA, LAS och PHL utan AA Flagship Lounge och man är inte alltid berättigad till någon OW-lounge. Flyger ni t.ex. 1-2 gånger om året till USA och har även hyrbil där, så rekommenderar jag varmt kortet. Personligen sparar jag när jag hyr från Hertz med endast trafikförsäkringen.
Jag vet diskussionen om AMEX på kreditkortsforumet och min input om temat i den här tråden kanske går bortkastad, men jag resonerar AMEX Platinum inte endast med tillgång till AMEX by Pontus (eller vad den nu heter igen, minnesavbrott), utan man ska komma ihåg loungerna i USA och i framtiden även LHR T3, även om ni flyger med BA från T5 till/från ARN, men kanske ni har en förbindelse i T3. Och så finns det ju t.ex. på HKG. Personligen har jag mindre överraskande inte ännu varit i loungen på ARN, men det kommer nog ännu en dag då jag flyger ex-ARN eller t.o.m. till ARN. Har inte varit på ARN i snart 4-5 år, men ändå gillar jag den, även om flygplatsen inte tycks få lovord. Kanske folk borde besöka mera t.ex. KTM, så skulle de börja värdesätta gamla, goda Arlanda mera?
Min frukost:
Jag visste att jag kommer bli serverad frukost ombord mitt flyg, men jag ville ha något i loungen, eftersom jag hade inte stora förväntningar angående min frukost från AA. Och det var nog helt rätt tänkt. Jag hade ju blivit omdirigerade med det här flyget PHL-SEA, så jag hade inte någon förbeställd rätt ombord. Omeletten var helt okej, men i sen helhet var frukosten lite skral. Och den s.k. grekiska yoghurten, som inte har sett någon Hellas, så var oätbar enligt min mening och jag har endast en gång ätit en sådan amerikansk burk på flyg - förblev även sista gången då. Äkta grekisk yoghurt, även från stora mejeribolaget Fage, smakar sig för mig, men sådan här underlig fakegrekisk... usch, nej. Någon hederligt nordisk yoghurt från Arla eller Valio skulle nog ha smakat sig i den stunden ypperst gott.
Ett litet minus: ingen bröd serverades, så smöret var bortkastat. Borde kanske skapa en tråd på FlyerTalk om brödservering, när en del tycks ta det så på allvar att en PDB bör alltid serveras.
Jag har en stark hypotes om att maten i inrikes-First hos AA skulle vara säkert bättre, om de skulle sluta med complimentary-cirkuset angående uppgraderingarna för AAdvantage-stamkunderna. Jag vet att folk förväntar sig den typ av förmån på den amerikanska marknaden, men som flygbolags-CEO skulle jag köra på och sluta sådant trams. En bättre måltidsservice i First skulle kunna göra det mera av intresse att betala för kabinen.
Flyget till SEA gick smidigt och det inträffade inget värdt att rapportera om. Flygplanet var en Airbus A321, eftersom det krävs räckvidd från planmodellen för en så lång rutt.
Alaska Airlines
Jag vet att det inte är något speciellt i USA att flyga AS och även många från BC.se har troligen flugit med AS, men jag vill ta och skriva om bolaget lite mera, eftersom bolaget har efter Virgin America-fusionen blivit allt mera attraktivt för oss européer, även om de inte flyger utanför Nord- och Mellanamerika. Jag skriver inte i första hand utförtligt om AS p.g.a. att det var mitt första flyg med bolaget, utan jag tycker bolaget är intressant (inte bara som ett placeringsobjekt) och det är bra att vi tar oss en titt på bolaget, eftersom AS kommer att bli allt mera dominerande när man tänker flyga i USA.
Först vill jag medge att jag är sedan 2019 en småplacerare i Alaska Air Group (NYSE:ALK). Jag går inte i detalj hur mycket jag har diversifierad kapital i bolagets aktier, men vi talar om belopp i klassen XXXX-XX XXX €/$. Där med är jag absolut ingen stor ägare, men har naturligtvis läst mig in på bolaget och övervägt den, även utanför det normala flygnörderiet på nätet.
Jag kommer att ge er ett löfte: mina åsikter ock skriverier om AS kommer aldrig att vara typ sådant man ser på Youtube när människor ska desperat vara "influencer" (eller vad det nu "under the influence"...
) och man är mentalt prostituerade för sina sponsorer o.s.v. Nix, kommer inte att sälja bort min äkta åsiktsfrihet, även om mina åsikter skulle orsaka att ni börjar köra på AS Mileage Plan, köpa AS-bonusmil och flyga 10-15 gånger om året i AS First.
Naturligtvis är det ju kul, om ni gör det.
Mina pengar, mina flygbiljetter (i framtiden hoppeligen även biljetter från mitt egna privatföretag, så i det fallet: min egna resepolicy) och mina egna val. Punkt och slut.
ALK är min första flygbolagsinvestering någonsin, men den baserar sig på en av mina favoriter av Warren Buffets teser: investera endast i sådant du förstår hur det fungerar. Nej, jag förstår inte endast flyg, men jag vet hur branschen fungerar, medan jag inte vet när t.ex. kosmetika är en potentiell placering. Jag har en rätt så god insyn på den nordamerikanska flygmarknaden och nu tänker jag inte endast på FlyerTalk, även om ett sådant forum ger indikationer från ett kundperspektiv om hur bra ett bolag tar hand om sin affärsverksamhet.
När jag visste att jag kommer att bli omdirigerad p.g.a. mitt problem med flyget SAL-MIA, så tanken om att flyga för första gången med AS - även i ekonomi, kändes mycket lockande. Jag har i mina planer för 2020 på kommande flera flyg med AS, men inte p.g.a. ett personligt ekonomiskt intresse, utan eskimonmannen med sin parka har intresserat mig ett bra tag. Jag har inte ännu haft några erfarenheter om deras service, men jag vet de har ny catering i sin First och de har blivit mycket bra värderade som ett amerikanskt flygbolat, så naturligtvis som flygentusiast blir man sugen på att pröva dem. Och så är det något med Alaska (AK, inte AS) som gör mig alltid fascinerad. (Nå ni kan säkert redan luska ut 1+1, d.v.s. vad Mr. Flying Finn tänker göra 2020...) Efter att jag tagit mig en liten del i ALK, så hade jag ett incicament för att pröva dem redan nu och inte vänta. Och eftersom ekonomiklassen är den var knäcket görs även i USA, så åtminstone en gång är det bra att se vad deras Y-upplevelse är. Och jag skulle komma att ha en riktig turistklassens upplevelse, eftersom jag hade fått mittplatsen, så det blev minimumbekvemhet på flyget.
Jag kommer strax ta upp intressanta detaljer angånde bolaget genom att besvara frågan:
varför tror jag på Alaska Airlines?
Först vill jag understryka att jag naturligtvis förstår mig på siffror, men jag är inte blind för verksamheterna som mina investeringar driver, utan för mig är det viktigt att förståd vad som bolaget gör, hurdan vision de har och och är det något att skriva hem om de producerar - materiellt eller immateriellt. Jag placerar inte kortsiktigt som en day trader, utan jag vill faktiskt hålla till mina aktierposter i flera år, även om jag eventuellt säljer. Dessutom så ser jag inte placeringar endast på basis av siffror som något hållbart, även om det kan fungera och ge avkastning. Jag stirrar inte endast på t.ex. P/E-värdet. Man ska kunna anlita det som man placerat i. Det är en av mina personliga teser. Warren Buffet äter Heinz-ketchup (jo, han gör det - läser ni inte Berkshire Hathaways årsrapporter?
) och jag flyger med AS. I fall AS är skräp, så skulle jag inte köpa AS-aktier. Varför? Man måste kunna själv anlita det man äger. Förr eller senare går bolaget under, i fall kunderna inte anlitar dig, även om det ser bra ut i mån av siffrorna (som typ AA). Dessutom så får man en god känsla av att känna till det man har satt sina pengar i, även när man är endast en småinvesterare.
Jag kommer inte med några nuvarande exempel (förutom ALK), men av mina tidigaste investeringar kan jag nämna Scania AB som ett gott exemple på hur jag tänker och agerar. Naturligtvis måste jag alltid köra via Södertälje, när jag var i Sthlm. Man känner en viss inre stålthet om sin placeringsstrategi, när jag kunde se "mitt gjuteri" o.s.v. Och inte har min placeringslogik tydligen varit helt usel, även om jag inte fjäskar om den. Jag gjorde helt trevligt med knäck när Volkswagen-MAN ville köpa upp hela Scania AB. Mitt resonemang har gjort det möjligt för mig att t.ex. flyga premium privat.
Men tillbaka från Sverige till Amerika, även om det är en fin skylt och sommarkväll i Södertälje.
Orsakerna varför jag tycker att Alaska Airlines är av intresse:
- Den amerikanska flygmarknaden har inte samma miljömedvethetsrisker som Europa. Naturligtiv måste även amerikanerna börja tänka mera på sina utsläpp, men USA som ett land är nu och även långt i framtiden mycket beroende av att det finns ruttflyg. I nuläget är den amerikanska marknade mera skyddad än den europeiska, bl.a. p.g.a. bränslekostnaderna, ingen ny flygskatt inväntas, regulation mot utländska konkurrenter (olikt EU) och vikten av flygtrafiken.
- Jag är intresserad av ALK som placering från en strategisk synpunkt, eftersom de försöker inte konkurera i den tuffa LCC-kategorin med Spirit, Allegiant och Frontier, utan personligen tycker jag att de har troligen hittat en "sweet spot" på marknaden och de har en egen strategi, som inte baserar sig på att vara billigast, men ändå vara ett alternativ till AA, UA och DL - de tre stora.
- AS började en vågad, men intressant tillväxt när de köpte upp Virgin America. Ja, der var lite dyrt, men det finns en stor potential och det tar fram till 2020 före hela potentialen för synergi och tillväxt börjar bära frukt. Fusionen har gått utan större smärtor och det ser ut som om de klarat den bättre än när AA och US gick samman. Ännu idag är det ett problem för företagskulturen när t.ex. Doug Parker är från det andra bolaget.
- Det är sak samma att några på FlyerTalk är sura för att AS förnyar kabinen ombord sina Virgin-ärvda Airbus-flygplan. Det blir freschare och jag är nöjd med att de ökar på sittplatserna. Det är bara bra för beläggningen, eftersom mjukvaran hos AS är i varje fall bättre än hos de tre stora. Jag förväntar mig inte en stor förlust av kunder. Apropå Airbus: jag flög nu SEA-PDX med en Airbus A320 som var ännu med Virgin America-kabinen, så ni får se den i mitt inlägg ännu.
- AS har en bra Västkustbaserad strategi, för i sanningens namn så de stora förmögenheterna ligger inte i t.ex. Tennesee eller Michigan, utan knäcket finns nu och troligen även i framtiden starkt i Kalifornien och Washington. Texas är lite svårt att vinna över från speciellt AA, men kanske de så smånigom lyckas få lite bättre fotfäste även där.
- Olikt de övriga flygbolagena i USA, bortsett HA (Hawaiian Airlines), så har AS en etablerad hemmamarknad med en stark dominans. Även om det skulle gå risigt i de lägre 48, så den 49. delstaten är något som är mycket flygberoende och som starkt flyger med AS. AA och UA har endast säsongrutter för sommarturister, och DL flyger endast till ANC året rundt. Man blir inte rik på att trafikera i/till AK, men det finns en marknad och den kommer att finnas länge. AK är säker marknad för AS och de "kan" marknaden. Naturresurserna i AK kommer inte att ta slut på många år.
- AS har en bra kundstrategi för att sköta sin etablerade Alaska-marknad: Club 49. Delta har inga chanser att slå AS. Det är ett lojalitetsprogram för alla privatkunder bosatta i AK och det finns inga minimumkrav för att få nytta av att flyga AS. Du måste förnya ditt medlemsskap varje år, så du förlorar förmånen, i fall du flyttar permanent till t.ex. NM (ett rätt så radikalt exempel på tanke med klimat ). Club 49-medlemskapet utesluter inte Mileage Plan-medlemskap och t.ex. intjäningen av poäng. Club 49 ger bl.a. tillgång till gratis incheckad bagage (2 st.).
- Alaska Global Partners är en form av allians, som ändå inte är en allians, utan en begränsad partnerskap. Du behöver inte ta på dig samma risker som med att öppna hela ditt nätverk och ge lojalitetsförmåner till de övriga i alliansen. Det ger flexibilitet för att knyta partnerskap utanför alliansgränserna (t.ex. SQ, KQ, JL, och CX). Personligen är jag imponerad av vad AS har åstadkommit.
- AS har lyckats sälja rätt så bra av sin valuta till Mileage Plan-kunderna i form av regelbundna specialförmåner (40 eller 50 % bonus vid poängköp). Även kreditkortet har gått bra, även om de inte prackar på den lik AA.
- "For the 12th year in a row, Alaska Airlines is recognized as the highest ranked airline in customer satisfaction among traditional carriers in the J.D. Power 2019 North America Airline Satisfaction Study. Alaska won this year with its best score ever."
Förutom att AS har ett gott rykte på t.ex. FlyerTalk och socialt media, så är de faktiskt goda på sin sak, vilket kan ju inte vara dåligt på tanke med att vara attraktiv. Jag börjar inte rabbla upp siffror, men resultatmässigt går det inte dåligt för AS, även om vi ännu väntar på ett nytt ekonomiskt rekord efter Virgin America-fusionen.
- AS har resultatbaserad belöning på alla nivåer för sin personal. Det är viktigt att man skapar en företagskultur var man inte bara talar om oss shareholders, utan det är frågan om os alla som är stakeholders. Whole Foods, Southwest Airlines och Waitrose är goda exempel på företagskultur var engageringen har varit ypperst lyckad.
- Något som AS är god på, lik HA eller f.d. Virgin America, är att skap en allmänn god "vibe" kring sin affärsverksamhet och göra det pop att välja din service. Det är något jag vittnatt om i mitt profesionella liv här på hemmaplan inom en helt annan bransch (nej, håller mig anonym här - fråga inte om bolaget) och i dagens värld är det en del av att bygga en stark brand. I dagens värld är det allt viktigare att vara en attraktiv och respekterad "corporate citizen" (urck, nu kommer jag inte på något svenskt begrepp för det - ni förlåter nog mig).
"Leading the West Coast with 50% women on our board"
"At Alaska, we’re proud to be the only airline – and only West Coast Fortune 500 company – to achieve gender parity among independent board directors."
"In 2017, Alaska Air Group as a whole achieved company-wide gender balance."
Personligen ogillar jag all tvång för att man ska ha X % på basis av kön, utan jag förväntar jämställdhet för alla köner, sexuella minoriteter o.s.v. på basis av bl.a. kunnskap och meriter. Men nu var det talan om hurdan "vibe" ett bolag har och hur deras intryck påverkar allmänhetens intresse att spendera.
AS är officiell sammarbetspartner för sju prideparader:
"Alaska will once again be the official airline of its hometown Seattle parade."
"This year, Alaska has official partnerships with seven parades and employee groups will march in at least nine cities, starting in Portland on June 16. Anchorage follows on June 29, and the biggest parades Alaska sponsors — Seattle and San Francisco — both land on June 30, creating a West Coast logistical puzzle for GLOBE leaders as they choreograph floats, music, T-shirts and water for about 500 volunteers. San Diego’s march is just two weeks later on July 13, while Honolulu and Palm Springs parades come in the cooler fall months."
"Rick Wise, an IT project manager who has worked at Alaska for 32 years, remembers making the pitch to company executives. “Other companies that were marching were the cool companies in town — Amazon, Microsoft, Nordstrom,” he says. “We’re one of the cool companies, too. We did not want to be left out.”"
Håller 100 % med Rick. Det är frågan om att vara ett coolt bolag när man vill skapa en god "vibe" för bolaget. Det bär frukt i långa loppet.
- Förutom att AS har ett gott rykte, så har de en formgivning jag gillar. Deras namn är lätt att memorera, dera logo är unik och deras färger är frescha/energiska.
- Jag kunde ha köpt kärlek (NYSE:LUV), men jag tror mera på eskimon och hans parka.
- Sist, men inte minst vill jag dela med min favoritdia från AS nuvarande investerarpresentation, som jag tycker bra sammanfattar bolagets möjligheter i en bild.
(Källa för citat i min lista: Alaska Airlines nyheter och blogg.)
Dags för AS1404, SEA-PDX, efter all min predikan om Alaska Airlines.
Inväntar boarding utan någon som helst status- eller bokningsklassförmån:
Innan boarding började, så hade jag noterat att det föregående flyget till PDX hade inte ännu avgått och var försenat, så jag frågade gateagenten i fall det skulle finnas plats på det flyget, så jag skulle undvika mittplatsen. Jag gjorde det naturligtvis mycket snällt och diplomatiskt, utan att insinuera att jag var en viktig kund eller dylikt. Frågade även i fall AS1404 var fullt eller om det fanns möjlighet att byta plats, eftersom på nätet hade jag inte lyckats få fram min bokning med AS. Det fanns inte lediga platser på det andra flyget och även mitt flyg var fullt - naturligtvis bra för ekonomin, så det blev ingen annan sittplats för mig. Frågade även i fall hon ser mitt BAEC-nummer på bokningen, vilket det inte gjorde, så jag gav henne mitt BAEC Silver-kort och hon matade in kundnumret i AS system.
Hon var mycket vänlig och jag blev imponerad att hon välkomnade mig ombord som Mr. Flying Finn, även när jag hade ingen status med AS Mileage Plan och hade visat hennet ett BAEC-statuskort för att kolla krediteringen av poäng.
Det här flyget med AS var det enda flyget under min resa som inter har get 500 Avios till mitt BAEC-konto, även om den borde ha gjort det. Detta beror troligen på att jag var biljetterad av AA och inte BA eller AS. Och så är det här boardingkortet försvunnet, så jag kan inte försöka kräva mina Avios per fax från BA. Nå, inte är det är katastrofalt. Jag fick ju under resan massor med extra Avios p.g.a. nya routingar och nya bokningsklasser (t.ex. LRH-MAD med BA blev i full fare-affärsklassen C, men återkommer till den episoden senare).
Jag blev även imponerad av hur AS skötte ombordstigningen i SEA. Mycket klar och tydlig visuell information, förutom även anropningarna. Grupperingarna fungerade utan något behov för en hel del tavlor lik AA. Southwest är det andra bolaget jag imponerad av i USA på tanke med ombordstigsningsgrupperingar. Det gick smidigt och vi avgick som planerat.
På min sittplats 22B. Kabinen är som sagt ännu modell Virgin America och därmed är det lite mera utrymme för fötterna i svenssonklassen, än vad det kommer att vara med Alaskas egna konfiguration. AVOD i stolryggen kommer att försvinna i ekonomikabinen och ersätts med gratis streaming lik t.ex. AA. Hade bra med utrymme och kunde bra tänka mig flyga i åtminstone 3-4 timmar i ekonomi med den här gamla kabinen. Framme i kabinen finns First med läderbänkarna som har orsakat gnäll på FlyerTalk, vilket jag i.o.f.s. förstår när de försvinner, men personligen ser jag det som positivt när ett flygplan får en ny interiör. First blir inte sämre ombord AS, utan den blir i mitt tycke endast lite annorlunda. Personligen tycker jag att vita läderbänkar är inte precis praktiska i flygplansbruk.
Jag var redo för min misär i ekonomi - i hela ~45 min.
Inte BOB, utan BYOC - bring your own catering. Pepsi Light är från Subway på PHL (hade ju en voucher från AA) och småpåsarna är den andra måltiden ombord AA PHL-SEA.
En 128 mil, men 500 Avios p.g.a. minimumpoäng med AS och 100 % p.g.a. bokningsklassen Y (full fare-turistklass).
Jag hade en minnesbild att AS skulle vara helt BOB i ekonomiklassen, så jag blev rätt så överraskad när min egna catering visade sig vara onödig (inte för det, jag klarar mig fast 2-3 timmar utan något, men det hade samlat sig med gratis proviant under dagen
). Tydligen så är det dryckserveringen i ekonomi för alla, även om flyget är officiellt 55 min och vi är i luften ca. en halvtimme.
Jag skrev i mitt tidigare inlägg troligen fel om flyget mellan SEA och PDX med AS, vilket var ett minnesfel, så jag beklagar det. Men som sagt: 55 min är den officiella resetiden enligt tidtabellen för SEA-PDX och flygtiden är ungefär 30 min.
Nej, jag kommer inte skriva ett brev till styrelsen med orden "To the respectable directors of the board" och föreslå en "enhancement" av ekonomi och resonera med bl.a. att det skapas mindre skräp när det inte kommer metallburkar och servetter från gratisdryckerna.
Gratis drycker hör bra till företagets profil, i fall ni tog en titt på min bilaga från IR-materialet.
PVR markandsfördes på servetten och det är en av AS semesterdestinationer i Mexiko. Kunde flyga med AY HEL-PVR under vintermånaderna och ansluta till AS för att flyga till t.ex. SAN, PDX och SEA.
AY och AS har dock inga fares som tillåter en sådan routing med en och samma fare.
I sin helhet var personalen på marken och ombord trevliga och mitt första intryck förblev positiv. Väntar med intresse flera AS-upplevelser - även i First, och på längre flyg än den här gången.
Rekommenderar hoppeligen även i framtiden AS.
Väl framme i Portland var det dags att söka upp Hertz och utnyttja Ultimate Choice-servicen i form av självbetjäning fram till utfartsporten. Jag hade bokat en pickup, så jag förväntade mig att jag kommer att ha någon bil parkerad avskilt från Ultimate Choice-kategorierna. Gillar hur smidigt Hertz har gjort det med bl.a. informationstavlorna.
Ahh, där är den ju - mitt flexifuel-
miljöfordon, modell Chevrolet Silverado 4WD, bensin-V6, 2018.
Hmm, det blev kanske ett rekordlångt inlägg...