Från Solkusten till Stillahavskusten - Puffigny, AA MD-82/83 och många tier points

Diskussion i 'Reserapporter' startad av Flying Finn, 7 Maj 2019.

  1. Flying Finn

    Flying Finn Medlem

    Land:
    Finland Finland
    @Lounge Lizard, det fortsätter ännu. Tänkte inte avbryta resan. ;)
     
    Lounge Lizard gillar detta.
  2. Kricka

    Kricka Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Vi ser fram emot dina kommentarer under fortsättningen av din resa!
    Har inte besökt någon av Kanalöarna än varför det är extra intressant.

    Mina TP-run detta år blir Bucharest - Phoenix med British Airways/American Airlines och Arlanda -
    Taipeh med Qatar Airways/MA men det kommer ett nytt år nästa år med nya ut-
    maningar. Kanske ett besök på någon/några Kanalöar kan bli grunden
    för ett TP-run nästa år?
     
    TravelmanBiz och Flying Finn gillar detta.
  3. Flying Finn

    Flying Finn Medlem

    Land:
    Finland Finland
    Efter loungebesöket på JER, så blev det dags att flyga för första gången med Blue Islands. Mitt flygplan skulle ursprungligen vara en ATR-42, men det hade bytts ut till ATR-72 och där med min plats i rad 12 blev en sex rader mera framåt än vad jag hade förväntat mig.

    PDX_030.jpg

    Fanns det brist på plats? Nix, även ATR-42:n skulle varit halvfull. :)

    PDX_031.jpg

    Förutom Flybes material, fanns det även Blue Islands egna in-flight-tidning. I den välkomnar CEO:n ombord. Blue Islands har 4 st. ATR-72 och 1 st. ATR-42, så vi talar ju inte om ett massivt bolag. Konkurrenten Aurigny är större.

    PDX_032.jpg

    Från flygplatsen till St. Peter Port tog jag lokalbussen och jag begick ett misstag. Eftersom jag hann med en tidigare tur, så fick jag bråttom med att gräva fram betalningsmedel från jackans innerficka. Nåja, jag gav istället för den 10 GGP sedeln jag hade en 1 JEP sedel för att betala bussbiljetten på 1 GGP. Äsch! Inte skulle det nu så gå. :oops: Det var som att betala med Monopolpengar, men tydligen dög den för chauffören. :D Idag på vägen tillbaka till flygplatsen ville chauffören inte ha en så stor sedel, så jag frågade om JEP är okej. Så nu betalade jag igen med typ Monopolpengar. :D JEP och GGP går inte att bruka officiellt i kors.

    Har nu sen just inga JEP kvar, men i.o.f.s. det är inte så akut, eftersom jag har nu även mindre sedlar GGP för framtida behov. Jag har ju redan beslutat att troligen 2020 skulle det bli dags för att besöka Guernsey i flera dagar och med hyrbil. På Jersey har jag redan gjort det. På samma gång skulle jag besöka Herm. Då skulle Kanalöarna vara för min del avklarade, fast misstänker nog att även framöver någon TP run kommer att vara via JER. :)

    Som jag skrev i januari på British Airways/BAEC-forumet angående Guernsey, så väntade jag på att få en middag och ett stop med kall Rocquette-cider på The Crow's Nest. Och som jag redan tidigare i den här tråden insinuerade, så var jag nu skeptiskt om det skulle lyckas ordna sig med plats på Liberation Day utan en förhandsbokning. Nå hur gick det? Det syns på den nederstående bilden.

    PDX_034.jpg

    Rcoquette? Check. The Crow's Nest? Check. :)

    Restaurangen är ju i två våningar och på första våningen av huset är baren, The Ship & Crown. Hela denna helhet hör till Liberation Group. Jag gick in på restaurangens första våning, som har bardisk och är mera orienterad på dryck än mat. Jag frågade vid disken om det finns plats på den övre våningen och beklagade att jag hade glömt boka. Servitören sa att de hade endast tagit en bokning för en grupp på 30 personer. Där med hade jag inte förlorat något. Han sade att jag kan ta ett litet fönsterbord, så serveras jag på den här våning i stället. :)

    Ägnade inte nu så mycket tid och tanke på min beställning, utan valde snabbt från menyn fish & chips. Inte alls ett dåligt val! Sejfilén var färsk i smaken. Cidern var lika god som när jag första gången drack Rocquette. Inget jäkligt blask som t.ex. Rekorderlig. Eftersom jag beställde ännu ett stop till, så fick jag sist och slutligen lite efter kl 21 brådska med att få stopet tomt, eftersom jag var såpass full av all mat och dryck (speciellt alkohol) från den gångna dagen. Fick dock stopet tomt och tog mig i tid ut till piren för Liberation Day -fyrvekeriet kl 21:30.

    På tanke med att Sony RX100 Mk VI är ju en liten kamera, så lyckades bilderna bra även utan editering. :) Valde nu några av alla fyrverkeribiderna.Borgen till höger är den samma stenhögen som jag nämnde i hotellrumsvytråden, byggd 1206-1256.

    PDX_035.jpg

    PDX_036.jpg

    Hotel La Frégate

    Jag hade bokat min övernattning i St. Peters Port via Booking.com. Valet av hotell var inte så svårt i januari, eftersom det fanns bra med urval ännu i det skedet.

    Nästa gång så bokar jag troligen via Hotwire Old Government House Hotel i St. Peter Port, som har ***** och går att få grymt mycket billigare anonymt. Det finns inga andra alternativ vad det anonyma *****-hotellet kan vara. Några nätter räcker bra. På Guernsey har jag endast varit i St. Peter Port och en gång till The Bridge. När det är en tillräckligt liten plats, så behöver det inte namnges så fint som t.ex. Örebro, utan det räcker med Bron. :)

    Hur som haver, så valet av La Frégate baserade sig på recensionerna och att rummet skulle ha en ordentlig utsikt, vilket även instämde och jag har delat den i tråden för hotellrumsvyar. Det var rent, prydligt och ingenting att klaga över.

    PDX_033.jpg

    Som det är typiskt för servicebranschen på Kanalöarna, så var receptionisten i kvällspasset från Portugal. Hon berättade åt mig vid check-in när frukost serveras, men jag sa att jag inte kommer infinna mig vid frukosten p.g.a. mitt tidiga flyg. Jag blev överraskad när hon tog fram ett kort för förhandsbeställd frukost. Inte för att det serveras frukost på hotellet, vilket jag naturligtvis visste om, utan det att jag skulle få förhandsbeställd frukost på mitt rum. :eek:

    Och minsann! Kl 6:30 knackade morgonpasset på dörren enligt beställning och in kom frukostbrickan. Och detta då alltså utan någon extra avgift. Blev nog mycket överraskad - på ett positivt vis, av hela det här med frukost på rummet. :)

    PDX_038.jpg
     
  4. Mr Basic

    Mr Basic Medlem

    Ort:
    Uppsala
    Land:
    Sverige Sverige
    Tack för en fullödig rapport.
    Uppskattar speciellt kuriosan om kanalöarna och ockupation under WWII. :)
     
    Flying Finn gillar detta.
  5. Canadien

    Canadien Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Kul att läsa och kudos för att du orkar, mitt BAEC Gold får falna till silver i sommar, är för lite värt tycker jag.
     
    Flying Finn gillar detta.
  6. AndersSt

    AndersSt Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Väldigt trevlig läsning!
     
    Flying Finn gillar detta.
  7. Flying Finn

    Flying Finn Medlem

    Land:
    Finland Finland
    Tiden på Kanalöarna den här resan börjar glida mot sitt slut. På lördagen flyger jag ACI-GCI-JER-LGW och positionerar mig från LGW till ett Accor-hotell rätt så nära LHR. Eftersom jag har en ca. fem timmar på Jersey, så har jag hyrt bil från Avis via British Airways.com för ca. £21. Gör en visit till Jersey Zoo (Durrell Wildlife Park), var jag redan tidigare varit, men som fungerar som tidsfördriv. Vill inte sitta i den lilla loungen den långa väntetiden. På söndagen blir det LHR-ATH-ORD-PDX.

    Aoeur'gny (del 1)

    D.v.s. Alderney på aurignesiska, vilket ingen numera längre talar som första språk. :) Alla öarna har haft sitt egna normandiska språk, fast skillnaderna är väl åminstone delvis i klass nynorska vs. bokmål. Plats- och gatunamnena på öarna är ju ofta på franska, men det betyder ju inte att man talar språket i stor skala här. Naturligtvis många kan det språket och det är även officiellt på alla öarna, men engelska är huvudsakliga språket. På Jersey har jag några gånger att någon är från Jèrri och talar jerseiska. Man urskiljer nog rätt så lätt skillnaden i de normandiska språkena till franskan.

    Idag blev det då dags att göra debut på Alderney med Aurigny, d.v.s. "Puffigny."

    Ankom GCI en 40-45 min före avgång. Check-in-hallen var rätt så tom, för passagerarna till Birmingham med Flybe och Gatwick med Aurigny var redan huvudsakligen airside.

    PDX_039.jpg

    Jag kunde inte ta bild p.g.a. flera, mycket tydligt placerade fotograferingsbud, men vid köområdet till säkerhetskontrollen fanns det en glasvitrin med exempel på förbjudna föremål. De hade tänkt säkert att så här upplyser man allmänheten om vad man inte bör ta med sig till flyget. I vitrinen fanns knivar, verktyg, lekvapen, knogjärn, fyrverkeripjäser, nödraketer, aerosoler och t.o.m. en handgranat, som tycktes vara någon replica. Som tur nog var vitrinen låst och innan kontrollen, för annors skulle det varit ett gott skafferi med utrustning för eventuella gärningsmän. :D

    Men ack vad slö säkerhetskontrollen var. Det fanns två linjer, men endast en var i bruk. Med min matte skulle nog personalen räckt till båda, men allt gjordes så ineffektivt. Det här var inte ens TSA, utan G4S! :rolleyes: G4S ansvarade även för städningen i terminalen, vilket är en service jag inte har sett dem ha i Norden. Det fanns även en skylt om att man tolererar inte verbala trakassarier m.m. Jag funderade månne servicen är så dålig att de skälls ner för ofta, så det har tagit till att med skyltningen indirekt hota hålla käft. :p

    Inne i avgångshallen, Aurignys flyg till LGW hade boarding på gång. Jag nämnde tidigare i mitt reportage Embraer 195:n som även den flyger till London från Guernsey. Det som jag inte nämnde är att även ATR-72 trafikerar till LGW, eftersom det är flera flyg per dag. Jetplanet har 122 platser gentemot 72 i ATR-72:n, så det förklarar varför Embraer 195:n finns. Kan även nämna att på rutterna till "stora ön" (d.v.s. England) och kontinentala Europa finns det tax free -försäljning ombord, vilket inte British Airways har på LGW-JER.

    PDX_040.jpg

    I det här skedet anropades det att flyget till Alderney (ACI) kommer att bli försenat och att ny information ges inom kort. Efter att planet till LGW hade avgått, så böts flyget vid porten A till mitt flyg till ACI. Vi var en 9-10 st. som skulle avgå med flyget. Måste medge att jag inte räknade totala beläggningen. Jag frågade duty manager om mitt flygbyte på GCI imorgon, för jag hade inte sett någon möjlighet att stanna airside, utan dörrarna är så att man alltid hamnar på landside vid ankomst. Hon sade att det finns ingen säkerhetskontroll på ACI, så jag måste även p.g.a. det gå landside på GCI. Så nu blir det ännu en annan gång med G4S... :rolleyes:

    PDX_041.jpg

    Jag hade inte tänkt på saken, men det finns ju inga bildskärmar i kabinen och inte heller någon kabinpersonal ombord en Dornier Do 228 (NG), så säkerhetsinstruktionerna måste ju presenteras på förhand. Och eftersom gateskärmarna är ju vanliga monitorer, så är det ju bara utnyttja den för säkerhetsvideon. Har inte på länge följt med presentationen så nogrant, för en Do 228 skiljer sig markant från en Airbus A320 eller ATR-72. Dessutom så är ens egna ansvar mycket större för att evakueringen ska lyckas i en nödsituation. Videon instruerade både Do 228 och Do 228 NG. Det angavs inte direkt, men vi blev instruerade att nödöppna kabindörren två olika sätt, så det måste troligen vara skillnaden mellan de äldre och nyare varianterna. NG har troligen en knapp vid nödhandtaget, som hindrar från att vrida, om man inte trycker ner även knappen.

    PDX_042.jpg

    Ahhh, äntligen 100 % flygnördvänlig IFE! :cool:

    I 1A har du kanalen Din dag som styrman och i 2C har du kanalen Din dag som kapten. Imorgon blir det 2C på ACI-GCI för mig. Idag följde jag med styrmannens manövrar vid bl.a. checklistorna. I fall Do 228 skulle vara med en tre personers besättning, skulle flyget haft Mr. Flying Finn som flight engineer. Från min sittplats skulle jag lätt ha kunnat låna checklistshäftet och flygplanen för avläsning. I cockpit fanns det på styrtavlan en skylt med förbud att göra akrobatiska manövrar med planet. :D

    Före vi avgick, så klev kaptenen in i kabinen, hälsade oss välkomna och påminde bl.a. om nödutgångarna. Apropå välkomsten, så orsaken till vår lilla förseningen kom fram när kaptenen välkomnade oss ombord. Det hade varit något FOD-material på RWY i ACI, så det måste städa upp det. Positivt att saken hade tagits hand om. Inte för det, jag såg en RWY-inspektion när jag promerade runt landningsbanan idag på eftermiddagen, så nog opereras flygplatsen punktligt. Brandförsvaret har 2 st. MAN-brandbilar med Anglocos utrustning. Skulle tippa 1-2 år gamla.

    PDX_043.jpg

    Och i fall crews prestanda inte motsvarar ens höga krav, så har man gjort det lätt att utöva utpressning vid behov:

    PDX_045.jpg

    Vi lyfter upp från GCI och från fönstret går det att beskåda Guernseys landskap:

    PDX_044.jpg

    Framme på ACI! Hade ingen brådska att skynda mig via terminalen ut, utan plåtade lite bilder först. Rodret har troligen målats om, så fågeln är därmed endast delvis kvar. G-OAUR är en Dornier Do 228 NG, så det blev nu den nyare varianten. På marken i GCI var det två stycken Do 228 (NG) parkerade, så den fjärden måste ha varit då i Southampton (SOU) eller en route.

    PDX_046.jpg
    PDX_047.jpg

    Från ACI fortsatte G-OAUR till SOU.

    Måste nog medge att flyget var värt sitt pris, fast den var nog onödigt kort. Många vanliga resande skulle tycka att volymnivån var obehaglig, men jag tyckte att ljudmiljön med att buller var kanon. :cool:

    "Bag drop." Inte i det vanliga skyftet, utan väskorna kommer fallandes/glidandes in i terminalen via luckan i väggen. Ett par som hade varit med ombord, gick t.o.m. i misstag för långt ut, för de hade väl inte fattat att det inte ska söka sig till en karusell med väskor, utan de kan vara något mera primitivare på ACI. Personalen släppte dem tillbaka in i det rätta vänteutrymmet. Det finns ju inget sterilt område på ACI, så det var inget problem att ordna. Personligen hade jag ju bara min rygsäck som handbagage.

    PDX_048.jpg

    Check-in och en disk som är mindre vanlig på flygplatser: fraktdisk.

    PDX_049.jpg

    Jag tackar för er feedback! :) Det är trevligt att det finns efterfrågan för sådana här skriverier med bilder, på basis av hur många som gillat inläggen i reportaget och en del av er har även yrkat sig i ord.

    Kommer naturligtvis att hålla igång rapporterna tills resan är fullbordad. Det kommer att variera hur frekvent jag hinner och orkar skriva. Personligen gillar jag att samla tankarna under resans gång, fast delvis skulle t.ex. kuriosan om Kanalöarna och flygbolagena kräva att man hinner med tanke skriva en längre stund. Jag har ännu ogjort 2. delen av rapporten från Alderney för idag och ursprungligen skulle jag publicera även den idag, så att jag skulle hinna in kapp med den framskridande resan, men jag försöker hinna under lördagen i något skede med det avsnittet av händelserna.
     
    Last edited: 11 Maj 2019
    Fritidsforskare, mtlmr, Lagerman och 18 andra gillar detta.
  8. Hmmm, not so much...:mad: :D:D
     
    Bryant, kedja, Flying Finn och 1 annan gillar detta.
  9. Flying Finn

    Flying Finn Medlem

    Land:
    Finland Finland
    Tillbaka till fredagsmorgonen...

    Aoeur'gny (del 2)

    Väl framme på Alderney var det dags att börja upptäcka ön och även lokalisera mitt logi. Eftersom ön är i storlek 8 km2, så hade jag ingen hyrbil på ön, utan jag hade baserat besöket endast på att utnyttja mina egna fötter och skor. Geografin är ju rätt så liknande som på Jersey och Guernsey. Branta strandklippor, men för övrigt är det relativt flackt. Alderney är en ca. 15 km från det franska fastlandet, vilket gjorde jag att jag i ett skede ute på ön hamnade i SFR:s franska mobilnätverk.

    Personligen hade jag Airtel-Vodafones prepaid i bruk och jag hade redan på förhand skaffat ett nytt starpaket (hade försnillat min gamla), vilket är det mest praktiska alternativet för öarna, eftersom abonnemanget fungerar på Jersey, Guernsey, Alderney och Sark med samma priser. Jersey Telecom och Sure är de andra lokala alternativen, men endast Airtel-Vodafone har samma produkter i alla fögderier, d.v.s. bailiwick. Översättningen på Wikipedia för bailiwick är inte precis exakt i nordmandiskt sammanhang, enligt mitt tycke, men i princip är det provinser/förvaltningsområden i det normandiska hertigdömet. Jersey Telecom är totalt två olika verksamheter på Jersey och Guernsey, så kan inte utnyttja deras prepaid på alla öarna. På talan om bailiwick: öarnas fögderier är ju självständiga från det ursprungliga hertigdömet och där med existerar inte hertigdömet mera. Den nuvaranda fördelningen härstammar från fredsavtalet år 1204, då fransmännen och engelsmännen uppgjorde fred efter att Normandiet förlorades som ett eget hertigdöme. :)

    Hmm, från att behandla ämnet "LTE år 2019", så har jag nu lyckats börja svamla om något gammalt, dammigt avtal från 800 år sedan... :p Nåja, poängen var den att jag har under denna resa för första gången haft i bruk två SIM-kort i min dual SIM -smarttelefon. Även det här är en av de många små provkörningarna som jag utför under min resa. I Storbritannien har jag EE och på öarna Airtel-Vodafone. EE har även gratis roaming på Jersey. Airtel-Vodafone är som billigast £2,5 för 1 GB data och det finns andra billiga paket. Kom ihåg att EU-roamingvilkorna angår inte på öarna. Där med rekommenderar jag att skaffa prepaid för även kortare vistelser. Öarna har en annan status än t.ex. Åland eller Helgoland. Det synns ju även på det att öborna har brittiskt pass, men på informationsbladet står det någon beteckning för att personen inte är EU/EES-medborgare. Samma angår ju även Förenade kungarikets utomlandsterritorier, d.v.s. BIOT, St. Helena, Bermuda o.s.v. Kortfattat: UK-medborgare, men utan EU-baserad rätt att bosätta sig i t.ex. Sverige.

    Nu tillbaka till min jävla resa innan jag totalt tappar bort er! :D

    Skylten på flygplatsens parkeringsplats om att köra varsamt var nog något som inte angick alla lokala... :rolleyes: Och om körvanorna inte var alltid så imponerande, så många av bilarna var rena skrotet och långt ifrån det man kanske föreställer sig ett skatteparadis är.

    PDX_050.jpg

    På talan om skatteparadis, så tänkte jag dela med mig några iaktagelser om temat från alla de Kanalöarna jag har besökt nu eller tidigare (Jersey, Guernsey, Alderney och Sark). Det är ju inte så att Kanalöarna är som att åka till Lidingö eller t.o.m. Monaco. Av öarna är enligt min uppfattning Jersey den förmögnaste, men det beror troligen mycket på storleken och turismen. Det betyder inte att det osar med pengar i gatubilden i t.ex. St. Helier och St. Peter Port. Det stämmer att på Jersey och Guernsey har finansbranschen en viss roll och där ligger även de arbetsplatserna som hämtar mera knäck på öarna. Men i sin helhet hittar en lättare lyx i Chelsea, Belgravia eller Fitzrovia.

    Det stämmer att Jersey har en rätt så hög levnadsstandard, men det angår inte alla. Samma kan sägas om Guernsey, men till en mindre grad. De här två öarna är de enda som har en internationell finanssektor (läs: skatteoptimeringssektor) och flygkommunikationer i en sådan skala att öarna kan ses som relevant för sådana som eventuellt vill omplacera sig. Åtminstone Jersey har en hembyggsrätt, typ Åland, så det går nog att flytta till ön, men man kan inte direkt köpa sig mark eller en fastighet. Alderney och Sark har det inte. Är inte säker om Guernsey.

    Alderney och Sark är mycket jordbruksbaserade som ekonomier. Och eftersom förbindelserna är inte lockande för alla turister, så har öarnas ekonomi blivit markant efter från de två större. Sark har inte hittat sig en niche, men Alderney har åtminstone försökt sig på att bevilja hasardspelslicenser i form av Alderney Gambling Control Commission (AGCC). Har inte räknat, men det är något hundratal nätkasinon som har tillstånd från Alderney. Malta är ju i en helt annan storlek med alla expats som arbetar för t.ex. Betsson. Hur det här hänger ihop med trafikmärket på parkeringsplatsen, så bilarna på alla öarna är mindre fjäsk än vad som man troligen förväntar sig. På Jersey fanns det nog idag en ny Aston Martin till salu vill bilhallen intill flygplatsen, men för övrigt har jag sett typ Porsche som den dyraste bilen. Största delen av bilarna är normala familjebilar. Samma angår Guernsey. På Alderney var den dyraste bilen som ny en Jaguar Sovereign från 90-talet. :p

    Jag svamlar om begreppet skatteparadis p.g.a. att jag vill understryka att det inte är ett likhetstecken för ett land/autonomt territorium med stora, lokala rikedomar och ett Monaco som resemål. Har bara blivit så trött på ordet under åren och hur man ofta missförstår det. Och detta utan att gå in i en politisk debatt. Vill bara ge en lite mera realistisk insyn på hur det ser ut på lokalt plan. Har ingen speciell åsikt om saken personligen, utan närmast vill göra en tankeställare.

    Så fortsätter själva reseskildringen!

    Efter att jag hade hunnit gå en 50 m från parkeringsplatsen mot St. Anne, så var det en bil som tycktes sakta ner bakom mig. Jag stannade, för jag trodde att den väntade på att jag skulle ge väg åt bilen. Inte för det, nog skulle bilen ha kunnat passera mig utan problem annors också. Så vinkade chauffören (en äldre herre) frågande mot byn. Jag skakade på huvudet och lyfte på handen till ett tack. Jag föredrog en morgonpromenad in till St. Anne, men det var ju rysligt vänligt att bjuda på skjuts till turisten. :)

    På vägen hittade jag vad Alderneys motsvarighet till Arlandastaden är: Airport Business Park. ;)

    PDX_051.jpg

    Hight Street, en av huvudgatorna i St. Anne. Notera herrgårdsvagnen på bilden. Om bilarna är gamla, så är de även ofta i rysligt uselt skick på Alderney. Den där Volvon skulle aldrig gå genom bilprovningen i Sverige. Bilarna har bucklor, repor, massor med rost, utslitna däck m.m. Helhetsbilden är av typ slit och släng.

    PDX_052.jpg

    Också en av huvudgatorna:

    PDX_053.jpg

    Kanske den mest exotiska tjänsten på ön var biografen. Om jag inte misstog mig, så förutom biljettintäkterna, stöder privata öbor ekonomiskt filmvisningarna så att det blir möjligt att betala för tillstånd från upphovsmännen.

    PDX_054.jpg

    På Sark finns det endast HSBC:s kontor, medan på Alderney finns det även Lloyds. Öns enda bankomat finns vid HSBC.

    PDX_055.jpg

    Även frimurarna hittat sin väg till ön:

    PDX_056.jpg

    Fögderiets, States of Alderney, regerings- och förvaltningsbyggnad. Guernsey och Alderney har ett avtal från 1948 (uppgjord efter att Alderney återupplivades, eftersom befolkningen var evakuerad fram till december 1945), enligt vilken Guernsey ansvarar bl.a. för polisen, tullväsendet och utbildning. I utbyte beskattar Guernsey Alderney som en del av sitt fögderi. Alderney har behållit vissa ärenden själv, t.ex. byggtillstånd, och beskattar själv den fasta egendomen. Sark har också ett eget avtal med Guernsey, så där med finns det endast två (GBJ och GBG) helt autonoma självstyren på Kanalöarna.

    PDX_057.jpg

    Knackade inte på för att ansöka ett eget tillstånd för att driva en casino på nätet. :) Mittemot States är Alderney Gambling Control Commission:

    PDX_058.jpg

    Som jag nyss insinuerade, så Alderney evakuerades som den enda av Kanalöarna i sin helhet till Guernsey. Ön ligger i höjd med Cherbourg och ur ett strategiskt perspektiv var ön den viktigaste för tyskarna under ockupationen. Försvarsanläggningarna på öarna var en viktig del av Atlantvallen. Artilleriet på Alderney utnyttjades för att beskjuta de allierade i deras landstigningszoner i Normandiet. Kommer nu inte ihåg några siffror för försvaret på ön, men det skulle varit svårt att ta över den. När Churchill den 8. maj på radio kungjorde slutet på kriget, så bortsåg han - troligen inte på flit, en viss liten petitess: tyskarna hade inte kapitulerat på öarna, så status quo fortsatte den 8. maj. :)

    Från ockupationen finns det inne i byn ett monument kvar, tyskarnas vattentorn. Inte precis ett Kaknästorn.

    PDX_059.jpg

    Inne i byn finns även en sådan här pub, vars grundningsår är inte helt på det klara. Antingen ca. 1700 eller 1750 enligt skyltningen. Naturligtvis är det här inte den enda utskänkningsfasiliteten på orten. ;)

    PDX_069.jpg

    Så lite blandade bilder av naturen på Alderney. Plåtade bilderna under mina irrfärder runt ön under dagen. I fall ni undrar vad de vita gestalterna är på de små öarna, så är de alla sulor. :) Jo, minsann - de är såpass många! Angående fästningen: på ön finns det fästningsanläggninar från den victorianska tiden, då engelsmännen förstärkte försvaret mot Frankrike. Dessa utnyttjades även av tyskarna.

    PDX_064.jpg

    PDX_065.jpg

    PDX_066.jpg

    PDX_067.jpg

    Som du kanske har lagt märke, så är det rätt så standard år efter åt att JER är en god utgångspunkt för Joint Venture -fares till Nordamerika, i fall man vill hitta en enkel TP run. För övrigt finns det närmast goda British Airways-fares till övriga Europa ex-JER. OTP-PHX var också ett alternativ för mig, men den fungerade inte i maj, så det lättaste alternativet blev JER-PDX och sedan bygga på andra bokning för TPs och annat tidsfördriv, som nu t.ex. Aurigny. Inte är min TP run i.o.f.s. så märkvärdig nu, men den blev mera intressant som en resa p.g.a. vad allt jag pusslade ihop och dessutom routingen är ju ny annorlunda med t.ex. LHR-ATH-ORD som är närmast rena galenskapen. :)

    I praktiken hade jag först min American Airlines-bokning och efter det kollade jag vad man kan koppla ihop med den primära bokningen. Så mycket hade jag dock kollat innan den bokningen att hur det lyckas med positioneringen till och från JER, eftersom jag ville endast ena vägen stanna på öarna. Nu har jag på hemvägen byggt in en säkerhetsmarginal som gör att jag kommer inte direkt tillbaka med samma flygplan som vänder, utan med en JER-rotation tidigare. Har där med inbyggt en marginal på 3-4 timmar. Dessutom så har jag ju den tidigare nämnda Brexit-beredskapen ännu med i det här. Nattflyget från AGP till HEL inte optimalt i första raden på en A321, men kommer ju på förmiddagen hem i egen säng, så det var mera praktiskt med att resa över natten än att sova en natt till på hotell.
     
    Last edited: 12 Maj 2019
    Jönsson, Bo Lindquist, Lagerman och 10 andra gillar detta.
  10. Flying Finn

    Flying Finn Medlem

    Land:
    Finland Finland
    Hälsningar från Club Europe, ombord en British Airways A320 till Aten! Ett ben med +80 TPs. :)

    Skriver det här inlägget offline, eftersom det här planet har inte Wi-Fi. Ni kommer att få inlägget postat på ATH, fast i all hast. P.g.a. restriktioner av Eurocontrol, så vår avgång kl 6:45 Londontid blev försenad och take off var ca. 7:30. Jag borde hinna till mitt flyg i Aten, eftersom jag har redan alla mina boardingkort från Jersey, ingen SSSS på dem och har endast mitt handbagage. Men nu så återgår jag till lördagens händelser, samtidigt som jag har 3C-F (sitter i Foxtrot med vackra måln att se på) helt för mig själv och dricker Tanqueray med Fevertree. Ett sådant flyg när Club Europe är på sitt bästa som British Airways Band 4 (bl.a. HEL, ATH, LED och LCA).

    Farm Court B&B

    Mitt första alternativ till logi (hotell, B&B eller dylikt) på Alderney hade inte möjlighet att ta mig emot vid denna tidpunkt. Det blev lite oklart varför, men inte berodde det åtminstone på att det skulle vara nu högsäsong. På talan om säsonger, så jag rekommenderar varm att besöka Kanalöarna så här i maj, senast i början av juni. Har själv varit båda gångerna så här i maj. Vädret är lagom och det är åtminstone vår, om inte t.o.m. sommarväder. Det blir inte mycket varmare senare på sommaren i kanalen, så man vinner inget på att åka senare. Den medvetna resenären väljer maj, eftersom det kryllar inte med folk ännu i det här skedet av året och logi är billigare på alla öarna.

    PDX_060.jpg

    Jag fick höra från mitt första logialternativ att Farm Court B&B troligen kan ta mig emot. Jag kollade upp det på nätet, skickade mejl och bokningen slutfördes i telefon. B6B:n tog på förhand en £40 för övernattningen (betalade med kreditkort i telefon) och andra hälften, £40, betalade jag på plats. Sammanlagt en £80. Måste medge att mitt rum var nästan kallare än vad det var ute. Jag kan aldrig förstå varför britterna måste bygga sådana ruckel. Jag vet att vintrarna är mildare än i Norden, men det är inte enligt mitt tycke en god orsak för att isolera golvena dåligt och montera skräpiga fönster. Speciellt mitt badrum påminnde närmast en kyl. Undrar hur länge det skulle ha tagit att fylla på badkaret med varmt vatten, eftersom från vattenkranen fick jag aldrig något som skulle varit nära på duschlämpligt. Mitt rum var rätt så primitivt och utsikten var direkt ut på gatan/gränden utanför.

    PDX_062.jpg

    Det var självbetjäning vid ankomst, så jag behövde inte ringa någon eller kommer överens om någon ankomsttid på förhand. Mitt rum väntade med nyckel i låset. Jag träffade värdinnan, Bobbie, ca. en timme senare och betalade notan i det skedet, eftersom jag åkte i väg tidigt på lördagen.

    PDX_061.jpg

    Ankommer till ACI till fots för att flyga med "Puffigny" tillbaka till GCI:

    PDX_070.jpg

    Jag skrev ju tidigare att duty manager för Aurigny på GCI sa åt mig att det är ingen säkerhetskontroll på ACI... Nåja, tydligen svamlade hon något eget, för hör och häpna - var det inte gamla, goda G4S även på plats här. :p En stor skylt, men ett litet hörn för själva kontrollen. Utrymmet bestod av metalldetektorn (WTMD) och ett par bord för att +manuellt snabbkolla allt handbagage. Jo, vi alla nio blev kollade manuellt utan röntgen. Om det var slött på GCI även med alla tekniska hjälpmedel, så nu gick det för de två säkerhetskontrollanterna smort även med den helt manuella driften. Detta närmast bekräftade för mig att tydligen kan säkerheten garanteras även med en manuella metoder. Det skulle nog inte ens finnas plats för en genomlysningsanläggning.

    PDX_071.jpg

    Efter säkerhetskontrollen så hamnar man ordagrant på airside i den friska luften. Där finns dock en liten byggplatsbarack med stolar och en ynklig, liten bildskärm, vart alla närvarande passagerare bes flytta sig för att se samma särkerhetsvideo som vid avfärden från GCI. Fasiliteterna på ACI är nog egenartade. :)

    PDX_072.jpg

    Dags att gå ombord. Den här gången hade planet övernattat på ACI, vilket förklarar vattnet på rutorna i de senare bilderna. Notera att även det här planet, G-ETAC, hade ett roder som målats om och där med halva lunnefågeln var borta. G-ETAC är en Dornier Do 228 NG och på basis av mina observationer nu den här gången, så är det NG:n som har lucka framför kabindörrens nödhandtag och den äldre varianten har knappen. Jag gjort alltså fel slutsats i mitt tidigare inlägg och där med rättar jag till mig själv nu. I fall ni flyger med Do 228, så kålla dock först säkerhetsintruktionskortet och säg inte att Mr. Flying Finn har lärt er något annat. ;) På detta flyg hade jag ett s.k. första världen -problem. Jag blev omplacerad! Jag skulle ju sitta i 2C ock beskåda kaptenens manövrar i cockpit. Operations flyttade mig till 8C, d.v.s. nästsista raden och som bakerst av oss nio! :eek: Skamlikt att flytta mig för att planet skulle vara jämt belastad. :) Nå det blev inga cockpitbilder nu då. Dock hade jag mera buller bak i kabinen och dessutom bakom bakhjulena så skakade planerat mera vid accelerationen för take off. Hon som satt fram för mig var väl flygrädd i någon mån. För henne måste Dornier-turen varit pinsamt, medan jag fick typ en mental orgasm av flyget.

    PDX_073.jpg

    Före avgången så kom kaptenen in i kabinen, hon presenterade sig och styrmannen och hon kollade kabinen, ink. att dörren var i lås. Båda gångena var kaptenerna mycket trevliga och proffsiga.

    PDX_074.jpg

    Säkerhetsinstruktionerna för NG:

    PDX_075.jpg

    Vid ändan av RWY på ACI. Det finns två RWY, av vilka den andra är kort och med gräsyta. På bilden ska planet vända för att lyfta upp i horisonten på bilden. Både på JER, GCI och ACI är det så att man landar/avågr så här att framåt från cockpit syns bara gräsplan, en blå horisont (eller vid typiskt engelskt väder: grå) och en tomhet. Alla tre har en kort RWY i propotion till flygplanenas storlek och det är ett brant nerstup efter RWY, så man får ju hoppas att planet faktiskt lyfter. T.ex. på ACI skulle man först störta en 80-90 m och efter det skulle man landa i havet under klippan. Det låter ju inte så lockande. :) När man landar på alla tre, så är det samma sak, men omvändt: en stark bromsning och så får man hoppas att bromsarna fungerar.

    PDX_076.jpg

    Jag har glömt nämna det, men jag är nu även Aurigny FrequentFlyer -medlem. Dock kommer jag tyvärr inte få något fysiskt lunnekort, fast jag har nu fullbordat två flygningar in på kontot. Kommer nog aldrig få något av medlemskapet, eftersom kreditena mot awards förfaller innan jag hinner få ihop något.

    Vi närmar oss GCI. Guernsey synns i bilden och staden i mitten är St. Peter Port. Från take off till landning var vi 10 minuter i luften. Alldeles för lite med ett så trevligt flygplan! :(

    PDX_077.jpg

    Framme på GCI. Rubis ansvarar för att försörja med JET-A på alla flygplatserna inom ögruppen. Det har även bensinmackar och levererar värmeolja. Det som jag inte nämnde i mitt tidigare inlägg är att Aurigny ansvarar för alla marktjänster på GCI, d.v.s. även för Flybe. Blue Islands har nu på gång att rekrytera markpersonal och kommer att börja hantera sina egna flyg. Förmodligen övergår även Flybe till dem, eftersom Blue Islands är ju deras franchisee och Aurigny är ju Flybes direkta konkurrent.

    PDX_078.jpg

    Bagagehallen på GCI. Hon som satt framför mig var väl ännu lite spänd eller uppskakad av Dorniern. :) Eller så var det annors bara ett par som är ihopklistrat.

    PDX_079.jpg

    Så blev det dags att flyga iden med Blue Islands ATR-72, men nu i omvänd riktning, GCI-JER. Den här gången var flyget nästan fullt. Vår flyghöjd var 3000 ft. Vid avgången blev vi försenade, för boarding avbröts och vi fick vänta halvvägs till planet. Det visade sig sen vid ankomsten till JER att orsaken var att vi hade en lokal VIP som passagerare. Han reste dock som vilken annan betalande resenär ombord. Jag noterade nog en äldre Bentley från 90-talet eller 2000-talets början, som körde bortåt på plattan vid GCI, den hade ingen registerskylt och den hade en officiell flagga. Jag kopplade dock inte ihop den med vårt plan, men förstod att vi hade väntat på den innan boarding fortsattes. Så vid ankomsten avgick en herre med fru först och direkt till en annan officiell bil (den här gången en vanlig, svart Chrysler, ingen specialmodell). Det råkar sig att det var samma Ian Corder, Lieutenant Governor of Guernsey (d.v.s. drottningens officiella representant), vars video jag hade tidigare postat min länk till. :D Eftersom Aurigny inte ännu återinfört sina flyg på rutten mellan Guernsey och Jersey, så var Flybe och Blue Islands det ända alternativet för honom.

    PDX_080.jpg

    Jag hade bokat en A-kategorins (mini) bil för fem timmar på Jersey via Avis, eftersom Hertz, vars President's Circle -statusmedlem jag är, skulle varit dubbelt så dyrt som Avis via British Airways.com. Eftersom jag inte ville ha en uppgradering och prisskillnaden var onödigt stor, så var det här ett gott alternativ att boka via British Airways. Lik 2016 på Jersey, så hade min bil inte nu heller någon onödig, fjäskig AC - typisk brittisk sparsamhet även år 2019. ;) Vädret var ju kanon - helt som sommar, och AC:n skulle nog varit trevlig att ha i bilen. På bilden synns en hel rad med Avis Fiat 500 -modellens bilar. Min bil var den gråa bilen till vänster. Körd ca. 10 000 brittiska mil. Hyrbilen blev billigare och snabbare än att ta taxi till Jersey Zoo. Förutom ca. £21 som jag betalat på förhand med kreditkort, så betalade jag en ca. £8 i lokal skatt på vid disken. Dealen var ju inte illa, fast det kostade total en £30, eftersom jag behövde inte tanka, utan min bensin lärde höra till priset på en så kort uthyrning. Med buss skulle jag inte ha hunnit både besöka Durrell och äta lunch. Med taxi skulle det inte ha blivit någon lunch eller kort rundkörning, men kostnaden skulle varit typ den samma.

    PDX_081.jpg

    Även människoaporna förstår sig på att kunna ta det lugnt.

    PDX_083.jpg

    Badongo, gorillafamiljens 19-årige ledarhane, förstår sig ett tungt ledarskap innebär att man kan koppla av. Vi människor har ofta något gemensamt med gorillorna i det här beteendet. :) Dock jag skulle ha tagit tuppluren som motvikt till TP run -jäktandet.

    PDX_082.jpg

    PDX_084.jpg

    Efter besöket till Jersey Zoo (Durrell), så körde jag ner till Bonne Nuit Bay pä öns nordliga kust. Som lunch åt jag en smörrgås med färsk räk- och kräftkött ute på Bonne Nuit Beach Cafes terass. Vädret gynnade mig både på fredagen och lördagen, för ursprungligen skulle det regna enligt väderprognosen på under fredagen. Vädret på Kanalöarna är ju rätt så varierande och speciellt på ACI är t.ex. dimma ett problem för flyget.

    PDX_085.jpg

    Att köra med personbil på Jersey är inte speciellt svårt, men jag har några råd angående det. Först och främst ska man inte spänna sig för mycket. Alla hyrbilarna har en registerskylt med H-beteckningen och öborna ser på långt håll att någon turist är i farten. Kanske största besväret att köra med manuell växelspak och manövrera den med vänster had. Jag är inte säker om jag skulle välja automatdrift vid en längre uthyrningen i framtiden på Guernsey. Med manuell växellåda är det enkelt att göra motorbromsningar och på så sett reglera effektivt reglera hastigheten i de branta nerförsbackarna speciellt vid kusten på Jersey. Ha inte för bråttom och kör varmsamt. När du kör s.k. Green Lanes med fartbegränsningen 15 mph och du har minimalt med utrymme för att veja, så har man ingen brådska. Dessutom så jag själv lägger alltid märke till lämpliga platser jag kan backa till vid behov, i fall det kommer trafik emot. Alla vägarna är med asfalt, men häckarna och kurvor/korsningar i 90 graders vinkel utan någon sikt till vänster/höger kräver att man på riktigt förstår sakta ner eller även stanna. Trafiken är inte farlig, men man måste lita på sina egna kunskaper innan man kör på öarna som nordbo. Det är dock inte den svåraste möjliga omgivningen för att första gången köra på "fel" sida av vägen. :)

    PDX_087.jpg

    Och så lönar det sig komma ihåg att det finns även annan trafik en bilar på Green Lanes:

    PDX_086.jpg

    Efter hyrbilsturen blev det dags att påbörja kassa in BAEC tier points med min huvudsakliga bokning för denna resa. På väg ombord i grupp 1 på JER för mitt flyg till LGW med British Airways A319.

    PDX_088.jpg

    På väg upp i luften. För fönstret syns nästan hela Jersey. I mitten synns bukten söder om St. Helier. I den högra kanten av den ligger St. Aubin och innåt landet från det är flygplatsen, JER.

    PDX_089.jpg

    Nu blev det igen eftermiddagste:

    PDX_090.jpg

    ...men för att jag skulle spara tid och inte behöva vänta på att mitt té svalnar, så blev det eftermiddagssprit. ;) Nu var jag den enda i Club Europe som drack något starkare än vatten. Underligt småbarnsumgänge jag hade. :p Nå nog drack jag ju även en Coca-Cola Light. Nu så hann jag dricka allt ur riktiga glas och behövde ingen plastmugg. Dock måste jag medge att jag fick ett snabbt rus.

    PDX_091.jpg

    PDX_092.jpg

    Clapham Junction, tågbyte till Overground för att nå Haynes & Harlington i Hillingdon, för att byta till lokabuss. Jag skulle övernatta på Mercure som ligger en bussresa ifrån LHR.

    PDX_093.jpg

    Komiskt nog hade jag totalt glömt bort att det finns även easyHotel. Det råkade sig att att det hotellet ligger nära mitt Mercure-hotell. Hade nog inte tänkta byta bort mitt hotell med status på bokningen. Såg inte easyHotel, så kan inte dela med er några observationer angående den.

    PDX_094.jpg

    Mercure London Heathrow Hotel


    Jag hade en avbokningsbar reservation till hotellet, men jag fick ett bättre rum utan att ha checkat in på nätet på förhand. Tydligen finns det speciellt för statusmedlemmar reserverade rum på 2. våningen (1. våningen enligt brittiskt mått). Mitt rum var bra utrustat, prydligt och mitt bästa rum tillsvidare under den här resan. Omgivningen är ju inget speciellt. Jag hade M4-motorvägen med 3-4 i varsin riktning en 20-30 m bakom mitt fönster. :rolleyes: Som tur nog var det inte buller i rummet, utan för en gångs skull tycktes britterna byggt något fungerande. Hotellet går att nå med linjen 140 från Heathrow Central Bus Station, vart man kan åka gratis med Heathrow Express eller med Oyster-kortet (även kontaktlös betalkort duger), som möjligör att åka gratis med Piccadilly Line via Hatton Cross.

    PDX_095.jpg

    PDX_096.jpg

    P.S. Jo, jag tycks hinna till flyget. Vi ankom endast 15 min försenat, eftersom vi gjore framsteg i tidtabellen under flygresan till Grekland.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×