Frågor om upphovsrätt på Businessclass.se

Diskussion i 'BusinessClass.se' startad av Ubbe, 24 Mars 2020.

1. [​IMG]

MrDollar gillar detta.
  2. [​IMG]

På förekommen anledning vill jag informera lättkränkta/överkänsliga att bilden hämtas från ursprungskällan och att verket är signerat av upphovsrättshavaren. Det föreligger sålunda inget upphovsrättsbrott.
    (Högerklicka kopiera bildadress, klistra in den på valfritt ställe för att se adressen). Ingen kritik mot modereringen, utan anmälarna har fel.

Ovanstående skriver jag av följande orsak:
    "Ditt inlägg i diskussionen Corona-viruset och hur det påverkar resande togs bort. Skäl: Tjena Ubbe, tack som försöker lätta stämningen med lite humor. Tyvärr så har ditt inlägg blivit anmält av andra medlemmar i forumet som påminner oss om kraven på upphovsrätt. Av den anledning måste vi plocka bort detta då det inte finns källa till upphov. MVH, Hans/Senator"

MrDollar, andreas, Anders Olsson och 1 annan gillar detta.
  3. Nemo

Nemo Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag tror att vi alla i dessa tider kan vinna på en promenad i de friska vårdvindarna innan vi går i affekt, även du @Ubbe . Ditt originalinlägg bryter tyvärr mot upphovsrätten, och du kan inte tillämpa de undantag som finns. Att då återpublicera det mot moderatorernas beslut är inte så lyckat. Våra moderatorer är minst lika upptagna som oss med annat, så jag önskar att vi alla här i forumet kan minska deras moderering genom att ta vårt ansvar genom att innan du trycker på ”skapa inlägg” funderar om det verkligen bidrar med något konstruktivt till forumet.
    Inskränkningar - när får verk använd | Bildupphovsrätt i Sverige

Brandten, Abbs och danielhog gillar detta.
  4. Hej Nero.
    Man bryter inte mot någon upphovsrätten eftersom du ser bilden från upphovsrättsinnehavarens sida. Den är inte urklippt eller kopierad därifrån.

MrDollar och Christiansson gillar detta.
  5. Nemo

Nemo Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Nu är vi OT, men diskussionen är av intresse för framtida bildpubliceringar, även om jag inte är den att avgöra om det är rätt tråd, eller att motsätta mig moderators beslut.

I fråga om integrerade länkade bilder: där har du rätt. Jag googlade fram Är det lagligt att länka? | Den virtuella bolagsjuristen som tar upp BestWater (C-348/13). Senare kom GS Media C-160/15 ( CURIA - Documents ). Dessa, tillsammans med Svensson C-466/12 ger att det är ok med länkade bilder.
    Men det är inte ok att ladda ned upphovsrättsskyddade bilder på den egna servern och lägga upp för allmänheten. Och det är vad du har gjort här, av vad jag kan se. Jag ser inte att det är en länkad bild. Högerklickar jag får jag alternativen "spara bild" och "kopiera", inte "följ denna länk". Således, upphovsrättsbrott.

Edit: Detta gäller för din egen hemsida, eller ditt eget forum. Ägaren, och i utsträckningen, moderatorerna, för bc kan här sätta egna gränser för vad som får publiceras. De kan säga att allt som ens kan misstas för att vara ett brott mot upphovsrätten, inte ska få publiceras.

Last edited: 24 Mars 2020
  6. mha321

mha321 Medlem

Det låter mest som en begränsning i din webbläsare.

När jag högerklickar påd en får jag t.ex. alternativet "öppna i ny flik" och gör jag det syns tydligt att bilden ligger på bonton.se.

Jag har inte koll på exakt vad juridiken säger heller, men det är en länkad bild, och den har inte laddats upp på någon annan server än originalservern. Om juridiken tillåter länkade bilder, så är det inget problem med den.

Sedan tycker jag själv att man gärna kan göra en "källa: bonton.se" eller något sådant i texten bredvid länken också, som en extra credit, men det är mer "det ser snyggare ut så".

(väldigt OT, kanske bryta ut till en egen tråd som handlar om just uppladdning av bilder)

Berglund, Ubbe och Nemo gillar detta.
  7. Givetvis har du rätt i detta , men kreatörens (konstnärens) signatur finns i verket utifrån konstnärens egna önskan eftersom du ser bilden från konstnärens sida. Allt enligt konstnärens önskemål.

Jisses vad detta forumet har blivit "lågt till tak" där man försöker hitta fel istället för att till allas gagn hitta rätt.
    Jag tror inte detta är ett fel hos moderatorerna utan hos övriga medlemmar som tror att det är bra och ett plus för dem att rapportera fel som "Kanske" finns.
    Bra är att rapportera fel som:
    Typ Går du till höger i första korsningen på New Delhi så kommer du fortare fram till transfer, än om du följer skyltningen som leder dig ut ur flygplatsen med restriktioner mot att komma in inom 6 timmar före "avgång...
    Men det är FEL så gå till vänster! "Facepalm"
    WTF!?

Akelius som är en gammal bekant, började sin verksamhet med att söka möjligheter i Svensk skattelagstiftning. Rogers framgångsfaktor torde ha varit synnerligen begränsad om han utgått från de möjligheter som framhölls av respektive myndigheter.
    Han tänkte utanför "Lådan :)" och blev hyfsat framgångsrik.

Last edited: 24 Mars 2020
    SilverJonten, MrDollar och SG gillar detta.
  8. Jane Insane

Jane Insane Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det blir lite galet att resonera på det viset.

Din argumentation om upphovsrätten är knappast självklar. Att du länkat bilden och den levereras ifrån ursprungsservern är inte en faktor som friskriver från all risk; att tillgängliggöra bilden i ett helt annat sammanhang än var den ursprungligen var publicerad är absolut möjligt att ifrågasättas.

Men det är också fullt möjligt att du skulle vinna om det skulle bli ett rättsfall. Det är inte poängen. Poängen är att du inte gör detta från din egen blogg, utan från någon annans, och om upphovsmannen ställer krav så blir det inte mot dig, utan mot BC. Och vad mer är, du gör detta mot moderatorernas uttryckliga önskan.

Det blir inte "lågt i tak" bara för att inte alla får göra exakt vad man vill i alla lägen. Ett sådant här forum fungerar inte utan vissa gemensamma spelregler.

danielhog gillar detta.
  9. Nej just så var det ju inte.
    Moderatorerna på denna siten drabbas av en ohemult stor anmälningsmängd med beaktande av att de finns på frivillig basis och inte är anställda på typ 40 h/vecka. Ser man till fallet i fråga så är det inte som du påstår: DU gör detta mot moderatorernas uttryckliga önskan. utan detta är utifrån en tolkning av medlemmarnas önskemål.
    Jag har inte något önskemål att skada forumet i sig eller någon medlem i detta forum men vi måste komma fram mot en lösning som mer bygger på "Låt gå principen" än "Sök fel"
    Bygger vi vidare på "Sök Fel" så kommer inte jag att medverka mer då jag inte tror på att det är ett bra utgångsläge att bygga något vidare på.

Kanske tack och bock för mig på detta forumet.

Brandten och MrDollar gillar detta.
  10. ekf

ekf Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    @Ubbe Kan du inte bara skriva "Källa: bonton.se" under bilden nästa gång? Så slipper du anmälningarna och vi andra slipper denna väldigt OT-diskussion i denna tråd? Tack på förhand.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!