Senaste nytt

Frågor om SAS EuroBonus American Express

Carolinka

Ny medlem
1: Jag kan betala med det på ungefär 80% av alla ställen jag handlar på i Sverige och på nätet. Vissa mindre restauranger tar det inte och mindre butiker. På de stora kedjorna fungerar det oftast med Amex.
2: Om det bara är 3000 poäng går det nog att snabbt flyga in genom en helgresa i europa. Var kampanj till spanska sydkusten med SAS förra torsdagen och den resan ger mer än 3000 poäng om jag förstod det rätt. Pris var ca 700 kronor.
3: Det är inga problem, vilket kort du betalar med spelar ingen roll för var du får dina poäng för flygningen. Antingen registrerar du ditt Turkish Airlines kort vid bokningen eller vid checkin.
4: Om du har möjlighet att spendera 150k på kortet innan nyår så gör det för vouchern, annars är det bara sikta på en voucher till nästa år istället. Välj butiker utifrån vilka som tar amex :)

PS
Ändrade lite i ditt inlägg, vi försöker att undvika förkortningar och TA är dessutom inte rätt förkortning för Turkish Airlines, ska vara TK i så fall om man ska hålla sig till IATA förkortningar.

---
Tusen tack! Det här hjälper massor!

För Amex:
Räknas utgifter för voucher Januari-December? Så om jag alltså gör stora inköp nu i slutet av året men ändå inte når upp till 150k så går de poängen förlorade för att få en voucher? Eller är det som jag trodde löpande 150k inom ett år från det att man börjar samla?

Turkish Airlines Miles&Smiles guldstatus:
Ska försöka hitta någon Star Alliance kampanj för att skrapa ihop de 3000 poäng jag behöver för att få behålla guldstatusen på Turkish Airlines kortet - problemet är väl att jag bara kan åka iväg en helg så det blir ju direkt betydligt dyrare och mer komplicerat när man flyger Fredag till Måndag och inte kan åka särskilt långt.. hittade inte den där kampanjen du nämnde men kollar vidare!

PS.
Nu ska jag visserligen till Geneve 13-15 November men blev bokad på ett SAS light flyg med jobb och de ger ju dåligt med miles, surt. Flyger annars nog ner till Malmö över jul och eventuellt Berlin över nyår - så det ska nog gå att skrapa ihop de där poängen. Speciellt om jag dessutom åker någonstans i November som jag hade tänkt. Synd bara att Arlanda har så dåligt med roliga direkta förbindelser jämfört med Köpenhamn som brukade vara min hub..

Tack igen för hjälpen!
 

palmen

Moderator
---
Tusen tack! Det här hjälper massor!

För Amex:
Räknas utgifter för voucher Januari-December? Så om jag alltså gör stora inköp nu i slutet av året men ändå inte når upp till 150k så går de poängen förlorade för att få en voucher? Eller är det som jag trodde löpande 150k inom ett år från det att man börjar samla?

Turkish Airlines Miles&Smiles guldstatus:
Ska försöka hitta någon Star Alliance kampanj för att skrapa ihop de 3000 poäng jag behöver för att få behålla guldstatusen på Turkish Airlines kortet - problemet är väl att jag bara kan åka iväg en helg så det blir ju direkt betydligt dyrare och mer komplicerat när man flyger Fredag till Måndag och inte kan åka särskilt långt.. hittade inte den där kampanjen du nämnde men kollar vidare!

PS.
Nu ska jag visserligen till Geneve 13-15 November men blev bokad på ett SAS light flyg med jobb och de ger ju dåligt med miles, surt. Flyger annars nog ner till Malmö över jul och eventuellt Berlin över nyår - så det ska nog gå att skrapa ihop de där poängen. Speciellt om jag dessutom åker någonstans i November som jag hade tänkt. Synd bara att Arlanda har så dåligt med roliga direkta förbindelser jämfört med Köpenhamn som brukade vara min hub..

Tack igen för hjälpen!
Spenden för amex räknas per kalenderår och inte 1 år från att man skaffar kortet. Årsavgiten går dock på rullande 12 månader från man skaffar det.

Kampanjen jag pratade om var Now or Never som bara går att boka 18-00 på torsdagar. Olika destinationer varje gång och ibland billiga longhaul också. Kan inte intjäningstabellen till Turkish men viktigt att titta upp att bokningsklassen ger rätt antal poäng så det inte bara är 25% eller liknande..

Arlanda har ju Hong Kong och Los Angeles direkt som inte Köpenhamn har, blir inte så mycket roligare än så ;)
 
Toppen