Senaste nytt

Frågor om boka mixad flygning Lufthansa/Swiss i First

peng

Medlem
Efter att ha hängt här på BC några månader så ska jag ska snart boka en resa i september för mig och min fru i First, Stockholm-Montreal. Resan till Montreal har vi tänkt flyga med Lufthansa via München och hemresan med Swiss via Zürich. Innan jag bokar vill jag kolla med er här angående några frågor jag har.

Via Lufthansas sidor (via Swiss får jag inte fram riktigt de alternativ jag önskar) har jag fram till häromdagen fått fram de flygningar jag tänkt mig, från Arlanda på morgonen med ca 5 timmar i München i FCL innan planet till Montreal, och sedan tillbaka via Zürich med drygt fyra timmar för lounge-besök. Sedan någon dag så dyker inte Swiss-flyget upp längre på Lufthansas sida, i alla fall inte via den vanliga sökningen. Gör jag dock en avancerad sökning med "More options", där jag väljer tre legs (ARN-YUL, YUL-ZRH, ZRH-ARN) så kan jag få fram de flighter jag önskar (till samma pris jag tidigare sett). Det jag undrar är om det skapar några problem för hemresan om jag gör på detta sätt, med två separata legs för hemresan, t ex om planet Montreal-Zürich blir inställt?

Min andra fråga är att jag vid en provbokning inte kan välja säten på Swiss-flygningarna på Lufthansas sida. Det känns lite trist att inte ha den möjligheten för en sådan resa... Är det någon som vet om det är möjligt att i efterhand välja säten, t ex via Swiss sida? Eller får man ringa?

Till sist, är det dumt att försöka boka denna resa via Lufthansas sida, är det bättre att ringa antingen Swiss eller Lufthansa?
 

SNIFF

Medlem
Jag skulle ringa LH och se vad de säger.

Det kan ju vara något om att man försöker boka en genomgående klass på alla biljetter och att det inte finns exempelvis samma bokningsklass hela vägen för de kortare rutterna. Dvs att en person får J och en annan får P ARN-ZHR. Men att systemet hanterar det när man gör multi-city-bokningar.
 
Kommit åt det här valet?
418208a392bec6037c1f0ee2f6093d80.jpg

Nu är jag i appen, men det finns ett liknande val på Lufthansas webbokning.
 

Senator

Moderator
Prova två saker:
Bryt upp resan segment för segment
Och som Cedergren påpekar, välj Lufthansa Group. 95% av mina resor funkar detta för.

Om det inte gör det, googla fram Lufthansa First Telephone Germany. Ring dom och boka. Sedan ringer du LH Sverige och biljetterar så får du det i SEK och inte EUR. Men det borde gå via Lufthansa.com OM, viktigt OM, det finns platser kvar i bokningsklass A.
 

peng

Medlem
Glömde återkoppla den här.

Ringde Lufthansa First Class enligt ovan, och de kunde inte svara på just vilka kombinationerna som listas eller inte. Men de sa att jag antingen kan boka via telefon eller kombinera med multisegmentfunktionen på egen hand, det spelade ingen roll.

Det blev i alla fall en bokning via lufthansas multisegment-sida till Montreal en långhelg i september med Lufthansa First dit och Swiss First hem. För någon vecka sedan upptäckte jag att Swiss har bytt flygplan från A330 till den nya 777. Ska bli trevligt att få prova!
 
Toppen