Frågor om att resa Thai Airways från Arlanda

Diskussion i 'Star Alliance' startad av Oscar Petersson, 5 Januari 2018.

  1. Palle Kuling

    Palle Kuling Medlem

    Vet inte hur ofta något flygbolag går ut med att de ändrat flygplanstyp på en sträcka, själv har jag aldrig varit med om det. Ännu mer sällan tror jag att ja hört om ett flygbolag som betalat ut kompensation i förväg. Självklart är inte flygplanstypen vald för sträckan men åter igen, imponerad att man löst det med egen produktion. Skulle de ha hyrt in HiFly istället eller vad känns som rimligt enligt dig?

    Du skrev att du ska åka i Mars vilket för mig inte är "flera" månader bort utan snarare en (1). Om du nu inte upptäckte det för länge sen så klart. O andra sidan ger det ju dig en viss tid att kontakta Thai angående problemet och vem vet, dom kanske kan boka om dig till en annan dag om du är ute efter en viss produkt. Jag hade kanske inte räknat med det och jag har full förståelse för att du valt ett visst datum av en anledning men ibland går inte allt som planerat.

    Slutsats, jag förstår missnöjet men kraven känns för min del aldeles för höga.
     
  2. Agö

    Agö Medlem

    Ort:
    CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag förstår inte riktigt varför kraven skulle vara för höga? Personen ifråga har gjort ett aktivt val baserat på ett antal parametrar. Sedan får han eventuellt inte en resa som motsvarar dessa förväntningar. Det är långt ifrån ovanligt att flygbolag, på ett eller annat sätt, kompenserar för sådant här. Detta gäller i synnerhet i premiumkabiner där du faktiskt betalar ett högre pris för annat än transport från A till B.
     
    Alf och Kai Groundstroem gillar detta.
  3. apknug

    apknug Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Stämmer detta så borde det stå två trippel sjuor på Arlanda i thais färger mellan kl 07-14 ca och en dygnet runt. Nån som sett nåt?
     
  4. Kai Groundstroem

    Kai Groundstroem Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Så här, jag upptäcker genom detta forum att ett nytt plan har sats in på den rutt jag har bokat. Jag har inte fått någon info om det från Thai Airways. De har splittat upp min familj på olika rader och blockat platser så vi inte kan sitta ihop som planerat och jag får nu åka med en gammal kabin som inte uppfyller samma nivå som det jag bokat och betalat för. För mig liksom många andra är flyget en stor del av semesterupplevelsen och jag har betalat fullt pris för två businessbiljetter och två biljetter på poäng. Jag har lagt mycket tid och pengar på att pussla ihop en bra upplevelse som sen pajjas och jag bara ska acceptera det utan någon notis. Det är inte första gången Thai ändrar flyg helt plötsligt och man anar ett mönster. Om någon i servicebranschen pga omständigheter måste ändra det någon har bokat till det sämre så brukar man få något jämförbart eller en ekonomisk kompensation. Det handlar inte bara om en transport för min del. Kanske kunde man sagt. Sorry, planet är trasigt, här är 500€ eller 50 000 poäng som kompensation per person för att du inte får det du betalat för och inte får sitta med din fru och dotter på er semester.
     
    Mattias Holmén och Voyageur gillar detta.
  5. Palle Kuling

    Palle Kuling Medlem

    Kompenserar flygbolagen ofta i förväg? Tidigare citerad eftersökte kompensation och ska åka i Mars. Kompensation i efterhand i form av goodwill eller rättighet lämnar jag åt framtiden att visa. Många har säkert blivit "bortskämda" med kompensation då olika bolag (eller samma bolag, sas?) kompenserar olika.
    Kraven känns (enligt mig) höga för jag har inte sett något bra alternativ, bara sågande av själva anledning och att flygplanen omöjligtvis kan vara trasiga och man skulle ha trollat fram ett nytt flygplan med samma modell på stolarna. Tills någon visar att Thai har gjort ett byte pga låga bokningstal och inte trasiga flygbolag som de hänvisar till så utgår jag från att det Thai säger stämmer.
     
  6. Agö

    Agö Medlem

    Ort:
    CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    Givetvis ska kompensation inte utgå på förhand. Däremot kan man naturligtvis tänka sig en rätt att avboka utan kostnad eller att Thai bokar om till annan avgång med 77W från valfri europeisk flygplats, t.ex. Köpenhamn eller Oslo. Det förefaller naturligt och kundvänligt.

    Återigen, detta är grundläggande konsumenträtt. Det är inte svårare än så.
     
    Kai Groundstroem gillar detta.
  7. Palle Kuling

    Palle Kuling Medlem

    Ok ja känner att jag nog inte tar det lika allvarligt som många andra, säkert för att jag själv inte är drabbad. Men du har alltså 2 olika bokning 2 x 2 personer? Då är det ju säkert ännu knepigare för Thai att veta att ni åker tillsammans men jag får utgå ifrån att ni varit i kontakt med dom angående splittringen, det har jag FULL förståelse för är irriterande och borde gå att ordna.

    Definitivt inte första gången Thai byter flygplan men på sträckan Arlanda-Bangkok som vi talar om, förutom senaste veckorna, har du varit med om det tidigare?
     
  8. Palle Kuling

    Palle Kuling Medlem

    Det låter väldigt mycket som det jag skrev? Jag undrade om man hade kontaktat Thai och frågat om det gick att byta, men tillägget att man inte alltid är så flexibel i sitt resmönster.
     
  9. Kai Groundstroem

    Kai Groundstroem Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Oftast kompenseras i efterhand eftersom saker händer med kort varsel. Nu är det välkänt sedan ett tag tillbaka. Jag sa månader eftersom andra påpekat detta tidigare och det är iaf en ganska lång tid kvar för att rätta upp situationen. Det må vara hänt att konspirationen är "far fetched" att det skulle vara satt i system och mer ett uttryck i affekt. Det var inte heller menat som att du pratade bullshit. Dock hävdar jag att, när de nu med "ganska lång" framförhållning vet hur situationen är, kunde informera om läget och erbjuda en kompensation/options för att de inte kan erbjuda det jag har betalat för. Attityden om att det bara handlar om att flytta mig från A till B och att det nu är löst känns inte rimlig och kommer straffa ut bolag i längden.
     
  10. Daisy

    Daisy Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Då är det väl snarare Swedavias mönster som kör in i vingar på flygplan. Förstår att du kan vara besviken, men det blir lite onyanserat att skriva att svaret från THAI är bullshit. Hur ska ett företag svara för att du ska tro på svaret? Vad jag vet så har det inte varit större problem med THAIs plan än andra bolag. Som flera skriver så kanske alternativet är att ställa in flighten än att lösa det. Alla flygbolag har möjligheten att ändra flygplanstyp om de av någon anledning måste tex ett trasigt plan. Biljetten gäller för transport mellan A-B ...i den klass du bokat, om det är en äldre maskin än vad som var tänkt är inget man kan claima ersättning för. Så vore jag dig skulle jag kolla om det finns möjlighet att boka annat datum om du är missnöjd med maskintypen...men det är ju heller ingen garanti att du får en samma typ av maskin om något skulle hända den ursprungliga.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×