Frågor om att resa Thai Airways från Arlanda

Diskussion i 'Star Alliance' startad av Oscar Petersson, 5 Januari 2018.

1. MTheC

MTheC Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Utan tvekan så skulle jag kunna plocka den jag gillar bäst. Helt blint skulle jag nog inte kunna plocka ut dem är en line-up av 10 slumpmässigt utvalda men har flera gånger fått Piper utan att veta vad det varit och inte alls gillat den. Sen är det självklart en fråga om tycke och smak vilken man föredrar, är inte så att Veuve är en favorit men den är helt ok.

2. Delayed

Delayed Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    "My dear little friend. If I wanted to wait for refreshments, my seat would have been in the aft of this aircraft!" :cool:

Sir Lemon, rosenstam, samet och 3 andra gillar detta.
  3. ryds

ryds Medlem

Då va det dax igen, byte av plan. TG961. va är orsaken tro? även TG950
    HS-TJW

AIRCRAFTBoeing 777-2D7(ER)
    Thai Airways

4. bankb

bankb Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det är en mycket märklig strategi. Men som du säger, de ändrar förhoppningsvis tillbaka när de upptäcker att de inte fyller stolarna.

5. Hachans

Hachans Medlem

Varför skulle de tvunget fylla stolarna? Var är förlusten för dem om de inte fyller dem med gratisåkande? De måste ju själva betala för sina bonuskunder till andra bolag så det är ju ett nollsummespel i princip. Istället tror jag följande utspelar sig på nästa Star Alliance-möte:

”Kolla, vi har erbjudit xxx antal stolar, de har inte bokats. Då kan vi dra ner på antalet stolar ytterligare utan att bryta mot några avtal med Star Alliance”.

6. bankb

bankb Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Thai har ju rätt risig ekonomi. Så en award såld stol måste ju vara bättre än en tom stol

SimonXYZ och fcx gillar detta.
  7. SimonXYZ

SimonXYZ Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Precis, och även bolag med ok ekonomi borde resonera så. Jag förstår inte alls hur @Hachans tänker, men jag har kanske helt missuppfattat hur bolagen får betalt för bonusplatser.

apknug och bankb gillar detta.
  8. ZZZebra

ZZZebra Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Förklara gärna hur du menar.

i min värld tycks det uppenbart att de inte lyckas sälja biljetterna för pengar.

När de "säljer" en award-biljett så är det ju en intäkt från t ex SAS om man åker på EuroBonus-poäng. Så om de inte tar andra bolags kunder så tappar de denna intäkt.Någon som betalar 225.000 EuroBonus-poäng för en resa är ju bättre än en tom plats. Jag bortser i detta exempel från kostnaden för personal (torde vara ganska fast) och mat/dryck (som ju är helt rörlig).

Om andra bolag däremot fortfarande låter Thais kunder använda poäng hos dem så blir det ju en kostnad för Thai.

9. Tonton

Tonton Medlem

Vad Du som kund betalar Eurobonus/SAS har ingenting att göra med vad Thai får för ersättning för att upplåta en awardplats till en kund från ett annat bonusprogram.

Du glömmer en av de absolut viktigaste grejerna kring flygbolag - deras mål är inte alltid att fylla hela planets alla platser. Ett exempel: Att alltid släppa upp awardplatser, och att detta blir allmänt känt, likt det har varit historiskt sätt för Thai, kan minska köplusten hos potentiella passagerare, då de "vet" att de alltid i princip kan få tag i awardplatser. När det är mer åtstramat så ökar köplusten för att de ska kunna säkra platser på "sina" datum. Det finns spaltmeter om flygets ekonomi på andra forumdelar här på BC om du är mer intresserad kring detta.

På liknande ämne så diskuterades detta så sent som häromdagen. Här är två inlägg från detta:

DrGold, Canadien och Berglund gillar detta.
  10. apknug

apknug Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Fast trots flera diskussioner om detta framgår aldrig vad Thai, i det här fallet, får i ersättning av SAS för awards stolar. (Det är nu lite intressant för att man skall kunna göra en bedömning om varför de öppnar upp eller inte)

Är det nån som vet hur ersättnings systemet i Star Alliance ser ut mellan bolagen för awards resor?

SimonXYZ gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!