Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Jag försöker boka en Star Alliance bonusresa inom latinamerika med EB. United.com visar bra tillgänglighet på platser i både economy och business, med både Avianca och Copa. Men när jag ringer till SAS och kolla tillgänglighet med EB poäng så hittar dem ingenting på de datumen då jag vill åka.

Vet ni om flygbolagen inom *A får olika villkor vad det gäller awards? Dvs, att United MileagePlus, pga att det är ett betydligt större bolag, har tillgång till fler bonusplatser hos andra *A bolag än EB?

Det är iaf otroligt frustrerande. Jag längtar så himla mycket till den dagen då man kommer kunna kolla och boka *A bonusresor direkt från sas.se. Det här nuvarande systemet med att behöva ringa får att sedan få ett negativt svar är helt absurd.
En annan sak att tänka på är att United samarbetar med några bolag som inte är med i alliansen, men som är möjliga att boka som bonusresa med United. Så kolla att flygbolaget du hittat är med i alliansen. Vilket bolag var det du hade tänkt att boka med?
 
  • Gilla
Reactions: Gus

imartin

Medlem
Tack för era svar. Det var Copa och Avianca (för MDE-GRU/EZE) samt Ethiopian/Turkish (som flygger mellan GRU och EZE). Så enbart äkta *A bolag.
Det där med olika award nivåer hos United är jag medveten om. De som jag hittade var alla "saver awards" i både economy och business, alltså de billigaste.

Jag ska försöka igen om några dagar. Som tur det är ju väntetiden tills man får prata med någon hos EB nästan alltid väldigt kort. Även om det sedan brukar ta rätt länge innan de har knappat in allt (jag förstår att jag låter lite negativt. Men det är 2018 och hela processen är sjukt ineffektivt för alla inblandade, och kostar antagligen alldeles för mycket (som ju i slutändan gör att EB programmet inte når hela sin potential).

Betyder möjlighet att slippa ringa för *A awards att fler kan boka bonusresor och att det därför blir svårare att hitta platser? Kanske (men sämre än 0 platser som i mitt fall kan det ju inte bli :)). Men samtidigt blir det en rejäl tidsbesparing, och möjligtvis kan kostnadsbesparingar när man inte behöver lika många som sitter på telefon användas för att göra programmet mer attraktivt?!
 
Fråga för er experter. Hustrun o jag funderar nu på Australien, och jag har hittat rutt i januari ARN-WAW-SIN-MEL i C mha Uniteds sökmotor. Hem MEL-BKK-OSL-CPH 20 dagar senare. Så långt allt väl.

Hon har en 2-4-1 och ca 90000p på sitt EB-konto. Jag har ingen 2-4-1 kvar, men ca 180000p. Som jag förstår det så måste vi först ringa Tallinn och boka hennes resa. Den kostar väl 180.000p om jag läst rätt. Alltså räcker hennes 90.000.

Sedan måste jag ringa SAS och boka samma rutt, och hoppas att de kan se samma tillgänglighet. Seating kan vi säkert ordna på egen hand när biljetterna väl är utfärdade. Några andra fallgropar som vi ska undvika? Kommer att betala skatter med Amex.
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Hon har en 2-4-1 och ca 90000p på sitt EB-konto. Jag har ingen 2-4-1 kvar, men ca 180000p. Som jag förstår det så måste vi först ringa Tallinn och boka hennes resa. Den kostar väl 180.000p om jag läst rätt. Alltså räcker hennes 90.000.

Om ni vill ha allt på samma bokning och samtidigt spara 90k poäng, är ju en möjlighet att betala knappt 5kSEK (?) för att föra över 90k poäng till din fru och låta henne göra hela bokningen för er båda.
 

And Ve

Ny medlem
Jag har 106k EB poäng från att jag tidigare rest lite med SAS och haft mastercard/AmEx i omgångar (gratis första år).
Numera använder jag ingen av korten och flyger knappt med SAS (det händer väl väldigt sällan).

Här på forumet läser jag att det inte är värt att boka economy med bonuspoäng - men mina poäng räcker ändå inte till en längre tripp i business T/R.

Finns det Europa-destinationer där man får sitta i en defacto business-kabin (om än i bara 2-3h).
Jag utgår från Göteborg.

Finns det annat man kan använda poängen till? Självklart kan jag boka någon natt på Radisson eller ta en hyrbil, men det känns spontant inte så värt poängen.
 

agehall

Medlem
Finns det Europa-destinationer där man får sitta i en defacto business-kabin (om än i bara 2-3h).
Jag utgår från Göteborg.
Inte direkt. Men är det inte värt att använda kortet eller flyga ihop lite mer poäng - en business med SAS till USA ligger väl på 110k?

Finns det annat man kan använda poängen till? Självklart kan jag boka någon natt på Radisson eller ta en hyrbil, men det känns spontant inte så värt poängen.
Hotell kan vara ruggigt bra värde i vissa situationer, men över lag inte. Bästa värde får du om du bokar en F-award någonstans allt annat ligger på ett lutande plan mot sämre.
 

Canadien

Medlem
Jag har 106k EuroBonus poäng

Du kan åka business med SAS till alla deras longhauldestinationer för 100k tur-och-retur. T ex Hong kong / L.A / San Fran / New York e t c.
För en person. Så ge dig själv en liten trevlig helg på egen hand.

Här kan du leta efter tillgänglighet på Business awards med SAS.

SAS Business award flights - Travelhacks

Den stödjer tyvärr bara symmetriska t o r-resor i sökfunktionen, d v s t o r till och från samma två flygplatser, så du kan inte hitta ARN-EWR // EWR-CPH genom att använda sökfunktionen, då får du istället kika på listan över samtliga tillgängliga platser och se om du hittar någon korthelg eller liknande som har en plats i Business

SAS business award availability - Travelhacks
 

And Ve

Ny medlem
Du kan åka business med SAS till alla deras longhauldestinationer för 100k tur-och-retur. T ex Hong kong / L.A / San Fran / New York e t c.
För en person. Så ge dig själv en liten trevlig helg på egen hand.

Här kan du leta efter tillgänglighet på Business awards med SAS.

SAS Business award flights - Travelhacks

Den stödjer tyvärr bara symmetriska t o r-resor i sökfunktionen, d v s t o r till och från samma två flygplatser, så du kan inte hitta ARN-EWR // EWR-CPH genom att använda sökfunktionen, då får du istället kika på listan över samtliga tillgängliga platser och se om du hittar någon korthelg eller liknande som har en plats i Business

SAS business award availability - Travelhacks
Stort tack. Jag hade helt missat att det var 100k för TOR.

Dessvärre finns inte Göteborg som val för avresa. Hur gör jag här? Letar en resa från Köpenhamn/Oslo/Stockholm och bokar från Göteborg separat?
 
Toppen