Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Climber

Medlem
Nej, du måste:
•boka av hela bokningen (tänk på att poäng/voucher måste vara giltiga för att du ska återfå dessa)
•hoppas minst en award-plats återgår till X/I/O
•boka ny resa för en person (betala ytterligare en Star Alliance-avgift.

Tack för utförligt svar! Trodde inte det var så krångligt. Ser dom direkt om platserna går tillbaka så man kan lösa allt i ett samtal eller kan det ta ett tag innan platserna potentiellt dyker upp i systemet igen.
 

palmen

Moderator
Kan man avboka en av två resenärer på en Star Alliance-bonusresa och få tillbaka motsvarande poäng?

Nej, du måste:
•boka av hela bokningen (tänk på att poäng/voucher måste vara giltiga för att du ska återfå dessa)
•hoppas minst en award-plats återgår till X/I/O
•boka ny resa för en person (betala ytterligare en Star Alliance-avgift.
Säker på detta?
Det brukar ju gå att splitta en bokning i två och sen avboka ena delen av den man knte vill behålla.
 

aruba1

Medlem
Jag får testa om det blir aktuellt och återkommer om hur det gick.
Vi hade en Star Alliance bokning för två. Min vän kunde, par veckor innan avresa, inte följa med och det var inga problem alls att boka av en plats. Poäng och skatterna betaldes tillbaka förutom 450 kr. Detta gjorde jag 2020 när Tallin var igång. Med det sagt borde det rimligen gå bra även idag. Om agenten är osäker kräv att de kollar med sin supervisor, dvs någon på EB avdelningen. Det verkar vara väldigt många nya på 2-4-1 kundtjänsten som är mycket osäkra och kanske inte helt tillräckligt utbildade.
 

Climber

Medlem
Vi hade en Star Alliance bokning för två. Min vän kunde, par veckor innan avresa, inte följa med och det var inga problem alls att boka av en plats. Poäng och skatterna betaldes tillbaka förutom 450 kr. Detta gjorde jag 2020 när Tallin var igång. Med det sagt borde det rimligen gå bra även idag. Om agenten är osäker kräv att de kollar med sin supervisor, dvs någon på EB avdelningen. Det verkar vara väldigt många nya på 2-4-1 kundtjänsten som är mycket osäkra och kanske inte helt tillräckligt utbildade.

Tack för din input. Känns hoppingivande!
 

Fredde18

Medlem
Inte säker, men tror det ska gå. Har dock aldrig testat själv.
Gjorde detta senast idag. Grundbokning för 4 pers i eco på Star Alliance splittrades till 2 bokningar, när business-platser för 2 öppnade sig. Inga problem och inget boka av och hoppas platser kom tillbaka. En helt grym agent som skötte det hela och det lät som han gjort detta hela sitt liv och brann för det.
Så jo, det funkar.
 

palmen

Moderator
Vi hade en Star Alliance bokning för två. Min vän kunde, par veckor innan avresa, inte följa med och det var inga problem alls att boka av en plats. Poäng och skatterna betaldes tillbaka förutom 450 kr. Detta gjorde jag 2020 när Tallin var igång. Med det sagt borde det rimligen gå bra även idag. Om agenten är osäker kräv att de kollar med sin supervisor, dvs någon på EB avdelningen. Det verkar vara väldigt många nya på 2-4-1 kundtjänsten som är mycket osäkra och kanske inte helt tillräckligt utbildade.

Gjorde detta senast idag. Grundbokning för 4 pers i eco på Star Alliance splittrades till 2 bokningar, när business-platser för 2 öppnade sig. Inga problem och inget boka av och hoppas platser kom tillbaka. En helt grym agent som skötte det hela och det lät som han gjort detta hela sitt liv och brann för det.
Så jo, det funkar.
Skönt att få det bekräftat att det fungerar fortfarande.
Sen kan det säkert vara lite agent roulette också, men det är ju standard.
 

Mr Basic

Medlem
Gjorde detta senast idag. Grundbokning för 4 pers i eco på Star Alliance splittrades till 2 bokningar, när business-platser för 2 öppnade sig. Inga problem och inget boka av och hoppas platser kom tillbaka. En helt grym agent som skötte det hela och det lät som han gjort detta hela sitt liv och brann för det.
Så jo, det funkar.
I stand corrected. :oops:
 
Toppen