Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

gurma

Ny medlem
Hej!

Planerar att boka min första resa med en Amex 2-4-1 voucher inom kort och skulle gärna få lite tips på hur jag bäst går tillväga.

Vi är 2 personer som skulle vilja åka från Stockholm (ARN) till Bali (DPS) i Business. Datum ungefär 19 dec 2018 t.o.m. 3 januari 2019 men är flexibla +- 2 dagar både dit och hem men vill vara borta minst 2 veckor. Vi värdesätter en kort och smidig flygresa utan en massa byten eller långa mellanlandningar.

Om jag har förstått det rätt släpps award-biljetter 330 dagar innan vilket betyder att det närmar sig datumet för utresan. Hur maximerar vi våra chanser att få till Business-class biljetter både dit och hem? Ska man förvänta sig att Business-class biljetter släpps exakt 330 dagar innan eller kan det trilla in i efterhand? Om man ser tillgängliga biljetter för utresan utan att hemresan finns tillgänglig eller har släppts ännu - är det värt att boka upp dessa och sedan eventuellt omboka om det dyker upp för hemresan också - kostar det isånnafall extra att göra så?

Alla vänliga tips om bäst strategi mottages med värme.
 

Canadien

Medlem
Hej!

Planerar att boka min första resa med en Amex 2-4-1 voucher inom kort och skulle gärna få lite tips på hur jag bäst går tillväga.

Vi är 2 personer som skulle vilja åka från Stockholm (ARN) till Bali (DPS) i Business. Datum ungefär 19 dec 2018 t.o.m. 3 januari 2019 men är flexibla +- 2 dagar både dit och hem men vill vara borta minst 2 veckor. Vi värdesätter en kort och smidig flygresa utan en massa byten eller långa mellanlandningar.

Om jag har förstått det rätt släpps award-biljetter 330 dagar innan vilket betyder att det närmar sig datumet för utresan. Hur maximerar vi våra chanser att få till Business-class biljetter både dit och hem? Ska man förvänta sig att Business-class biljetter släpps exakt 330 dagar innan eller kan det trilla in i efterhand? Om man ser tillgängliga biljetter för utresan utan att hemresan finns tillgänglig eller har släppts ännu - är det värt att boka upp dessa och sedan eventuellt omboka om det dyker upp för hemresan också - kostar det isånnafall extra att göra så?

Alla vänliga tips om bäst strategi mottages med värme.
SAS släpper inte awards mellan Dec15-Jan15 enligt 330-metoden. Dessa kommer ut mycket senare ifall det blir dålig beläggning. Så var det iallafall förra året.
 

Canadien

Medlem
SAS släpper inte awards mellan Dec15-Jan15 enligt 330-metoden. Dessa kommer ut mycket senare ifall det blir dålig beläggning. Så var det iallafall förra året.
Så för att vara konstruktiv, leta med United resor med alla Star Alliance och boka första du hittar, sedan kan du boka om ifall bättre resor dyker upp. Vissa bolag släpper 330-365 dagar innan.
 

gurma

Ny medlem
SAS släpper inte awards mellan Dec15-Jan15 enligt 330-metoden. Dessa kommer ut mycket senare ifall det blir dålig beläggning. Så var det iallafall förra året.

Tack för tipset! Nämnde inte det men jag tänka nog boka min award-resa med något annat Star Alliance-bolag eftersom SAS inte flyger till Bali. Thai eller Singapore Airlines verkar ha smidiga flighter. Du råkar inte känna till om även de kör något liknande?
 

Canadien

Medlem
Tack för tipset! Nämnde inte det men jag tänka nog boka min award-resa med något annat Star Alliance-bolag eftersom SAS inte flyger till Bali. Thai eller Singapore Airlines verkar ha smidiga flighter. Du råkar inte känna till om även de kör något liknande?
Har inte koll på det tyvärr, men kika i tråden med lyckade awardbokningar 2017 kring februari och se vad folk lyckades boka då.
 
Finns oändligt ned möjligheter, i First är det för ett hopp till Bangkok, antingen direkt eller via Bali som gäller. Från Bangkok blir det business om ni inte vill åka till Jakarta och där ifrån separat åka till Bali. Till Jakarta kan ni åka Singapore Airlines First.
Exempel på routing
ICN - BKK Thai First
BKK - SIN Thai/Singapore business
SIN - CGK Singapore First
Tack för ett vänligt svar! Vi får se vad det blir. Men det var nog sista inlägget. Agehalls kommentar, som tydligen är raderad, stimulerar ju inte direkt till inlägg/svar. Inlägg på fel plats, ajabaja!
Att inlägget skulle passa bättre i denna tråd om giltiga routings känns ju inte självklart! Men men.....
Så tack och adjö!
 

squeezen

Medlem
Tack för tipset! Nämnde inte det men jag tänka nog boka min award-resa med något annat Star Alliance-bolag eftersom SAS inte flyger till Bali. Thai eller Singapore Airlines verkar ha smidiga flighter. Du råkar inte känna till om även de kör något liknande?
Singapore släpper sällan eller aldrig, longhaul business class till Eurobonuskunder.
Ev IST-SIN kan funka.
Är ni flexibla med dagar och tider som ni ju verkar vara ska det nog gå förhållandevis lätt hitta 2 platser i business. Finns en hel del olika routes from EU, via:
- Tokyo
- seoul
- singapore
- bangkok
- hong kong, eller mainland china
- delhi mfl.

Så bolag och routings är oändliga. Men vill du ha kortast möjliga så bör transit i singapore, bangkok, el Delhi vara bäst.
Air india känns väl dock snäppet (läs flera snäpp) sämre än de övriga två.

Jag hade nog satsat på Thai om du vill ha kortast möjliga. ARN-SIN känns kört hitta award tyvärr.
 

Kimmen00

Medlem
Förra sommaren hittade jag ganska gott om platser (upp till 4 per flight) IST-SIN med SQ. Det var med deras 777-200.
SIN-DPS fanns dagligen platser på.
 
Toppen