Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

sbbn017

Medlem
Verkar segt ut från Köpenhamn dessutom…hoppas ni hinner i natt, men annars blir det en intressant case study på hur Turkish hanterar eu-reglerna någon dag efter snöfall.

Segt från Köpenhamn, om jag hörde rätt så var dom tvungna att vänta på tillstånd från Istanbul innan dom kunde lyfta. När vi väl hade landat så blev vi stående innan vi kom fram till gaten. Vid gaten så blev det fel på dörr och/eller bryggan. Vi fick säkert vänta 20-30min på planet och klockan närmade sig 03.00 lokal tid, avgångstid för TK181 var 02.30 och enligt tk's hemsida så var det ingen försening på den flighten. När vi väl kommer ut så bussas vi till transferingången. Når vi kommer in genom dörrarna så ser vi våran gate, A1B, på skärmarna står det last call. Problemet var bara att det var en glasvägg mellan oss och gaten, nu jävlar var det bara att lägga benen på ryggen, som tur var så var det inte så långt. Vi fick visa boardingkort en våning upp och sen ner igen fast denna gång på rätt sida glasväggen och några raska steg senare så stog vi vid gaten. Personalen undrade vilken flight vi kom med och sen släppte dom ut oss till bussen som väntade. Äntligen, vi klarade det!
Väl på bussen fick vänta ca 15min och under den tiden ramlade det in flera passagerare, om jag ska gissa så pratade dom något östslaviskt språk. Efter en bussfärd på 5-10min så var vi äntligen framme vid planet, vänstersvängen efter att ha gått upp för trappen är alltid lika härlig. Vi stod på marken säkert en timma till efter det att vi klivit på, oklart om det klev på flera passagerare efter oss eller om vi väntade på något annat, 2h och 15min försenade så lyfte vi mot Mexiko city.
6.5h sömn, lite middag (eller lunch enligt klockan som fortfarande går på svensk tid) och en film så har vi nu 4h kvar till Mexiko city.

Som så många andra har vi fått flera resor inställda under dom senaste 2 åren, längtan efter att få komma iväg till värmen har varit enorm. Det känns skönt att äntligen vara på väg.

Måste avsluta med att det kändes snopet och lite uppfriskande att det inte var Covid-19 som höll på att sätta stopp för denna resa :p
 

Axxo

Medlem
Hur ofta stämmer Awardfares med Expert flyer?

Är det värt att skaffa expertflyer också? Jag ska endast använda det för att kolla tillgängligheten.
 

Axxo

Medlem
Jag har Awardfares men funderar på att skaffa Expert flyer också? Är Expert flyer bättre än Awardfares på något sätt när man ska söka star alliance ?
 

JacobGBG

Medlem
Jag har Awardfares men funderar på att skaffa Expert flyer också? Är Expert flyer bättre än Awardfares på något sätt när man ska söka star alliance ?

Med expertflyer kan du se de exakta sätesklasserna som finns tillgängliga på en flight. Som någon som haft båda kan jag säga att EF är overkill i de flesta scenarion om du inte flyger väldigt mycket.
 
Jag har Awardfares men funderar på att skaffa Expert flyer också? Är Expert flyer bättre än Awardfares på något sätt när man ska söka star alliance ?
Fast nu har du ju ställt nästan samma fråga flera gånger.
Åter igen, välj i Awardfares att bara söka på SAS Eurobonus FFPs så kommer du få se exakt vad som finns i sas sökmotor.
Något som Expert flyer inte kan göra, som sagts flera gånger tidigare så hämtar Expert flyer sin info från andra källor.
Så det säkraste alternativet är Sas egna *A sökning eller Awardfares med inställningen på FFPs på SAS
 
Toppen