Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

palmen

Moderator
Stort tack för svar! Misstänkte det! Går det att boka t.ex. från FRA och sedan betala för flighten ARN-FRA men fortfarande ha den på samma så att väskor m.m. kommer med? Tror jag hittade något från FRA men behöver ta mig dit också och det verkar inte gå med bonusresa =)
Nej du kan inte blanda betalda flighter med bonusflighter i samma bokning. Det blir två separata bokningar men har du tur (inget du har rätt till) kan de checka bagaget på båda flighterna samtidigt så du slipper ta ut det, men som sagt inget du har rätt till men det går rent praktiskt att göra.
 
Hej!
Sitter idag med en bokning på följande routing:
GOT-CPH-FRA-YVR-LAX och hem ATL-IST-GOT.
Letar efter anslutning mellan LAX och ATL.
Hittar inget direkt men hittar när jag söker separat mellan LAX-YYZ och YYZ-ATL med Air Canada på SAS hemsida. Men enligt agenten så går det inte att boka. Jag har använt en voucher på bokningen som har gått ut så tänkte att göra en separat bokning med anslutningen. Då det kostar 30k i business mellan LAX-ATL så sparar jag på att göra så eller har jag fel?

Sen skall man väl kunna boka så och agenten har fel?
 

SK989

Medlem
Jag blir inte klok på vad som gäller för avbokning/ombokning av en SAS award. På SAS hemsida står dels att avbokning måste ske 24 timmar före avresan, dels att ombokning kan ske en arbetsdag före avresan. Min avresa är en fredag kl. 09.15. Betyder det att vill jag avboka ska jag göra det senast kl. 09.15 på torsdagen men om jag vill ändra så kan jag göra det så länge kundtjänst är öppen på torsdagen (förutsatt att ombokningen inte går att göra online vilket jag inte vet om det går eller inte)? Det är en ren SAS award, inte Star Alliance.
 
Last edited:

palmen

Moderator
Hej!
Sitter idag med en bokning på följande routing:
GOT-CPH-FRA-YVR-LAX och hem ATL-IST-GOT.
Letar efter anslutning mellan LAX och ATL.
Hittar inget direkt men hittar när jag söker separat mellan LAX-YYZ och YYZ-ATL med Air Canada på SAS hemsida. Men enligt agenten så går det inte att boka. Jag har använt en voucher på bokningen som har gått ut så tänkte att göra en separat bokning med anslutningen. Då det kostar 30k i business mellan LAX-ATL så sparar jag på att göra så eller har jag fel?

Sen skall man väl kunna boka så och agenten har fel?
Air Canada får inte flyga "inrikes" i USA, dvs de får inte flyga någon via Kanada mellan 2 amerikanska städer (cabbotage). Ska du få igenom LAX-YYZ-ATL måste det bokas som tur och retur med en open jaw (tror att det är ok då) där destinationen är YYZ.
 
Air Canada får inte flyga "inrikes" i USA, dvs de får inte flyga någon via Kanada mellan 2 amerikanska städer (cabbotage). Ska du få igenom LAX-YYZ-ATL måste det bokas som tur och retur med en open jaw (tror att det är ok då) där destinationen är YYZ.
Aha det var nytt för mig. Vilket skulle betyda att man får betala 60k poäng då om det skulle gå igenom. Synd då de flyger med 787-9 i ett av benen.
Då kanske man får satsa på en revenuebiljett med American Airlines direkt och hålla koll om det dyker upp något.
 

sbbn017

Medlem
Jag skulle vara ute i god tid på flygplatsen och ha koll på om flyget kommer i tid från Istanbul annars lägga upp en alternativ resväg till slutmålet redan från Arlanda, inte säkert att TK hjälper till med att omboka dig, eftersom ni reser från Europa så har ni rättigheterna på er sida enligt EU261-2004 läs på i kväll, det är TK som har ansvaret att ni kommer fram.

Håll oss informerad och trevlig resa!

Precis som andra skriver. Försök vara ute i god tid. Om Turkish ställer in IST-CUN lär de boka om er. Nu är jag ingen meteorolog men prognosen ser lovande ut onsdag-torsdag i Istanbul. Skulle tippa att ni kommer iväg.

TK1785 (IST-CPH) är äntligen i luften! Hoppet lever fortfarande. Ny avgångstid för TK1786 (CPH-IST) är 20.05. Om allt går som det ska så borde vi hinna med flyget till CUN.
 

pswe

Medlem
TK1785 (IST-CPH) är äntligen i luften! Hoppet lever fortfarande. Ny avgångstid för TK1786 (CPH-IST) är 20.05. Om allt går som det ska så borde vi hinna med flyget till CUN.
Verkar segt ut från Köpenhamn dessutom…hoppas ni hinner i natt, men annars blir det en intressant case study på hur Turkish hanterar eu-reglerna någon dag efter snöfall.
 

Buffon

Medlem
Fick mail precis om att min bonusresa till Cancun har ändrats, dock bara med 25 minuter senare avgång från Arlanda till Istanbul så inga stora grejer. Men, i mailet står det att jag har 15 dagar på mig att acceptera detta och kan göra ändringar fram tills dess eller be om en voucher. Någon som vet vilka möjligheter jag har nu? Inga poäng har gått ut under tiden, dock 2 vouchers gick ut vid nyår som används i denna bokning. Kan jag välja ny destination och behålla de 2 vouchers som gick ut 31/12 2021?
 

Maja

Medlem
Fick mail precis om att min bonusresa till Cancun har ändrats, dock bara med 25 minuter senare avgång från Arlanda till Istanbul så inga stora grejer. Men, i mailet står det att jag har 15 dagar på mig att acceptera detta och kan göra ändringar fram tills dess eller be om en voucher. Någon som vet vilka möjligheter jag har nu? Inga poäng har gått ut under tiden, dock 2 vouchers gick ut vid nyår som används i denna bokning. Kan jag välja ny destination och behålla de 2 vouchers som gick ut 31/12 2021?
Vet inte om de kommer gå med på att du bokar av och får dina vouchers åter när ändringen är så lite som 25 min.

Jag fick en ändring som gick från någon enstaka timmes mellanlandning i Zürich till att bli över 9h på vägen ditt och närmare 12h på hemresan och fick då boka av resan, få mina vouchers åter med nytt datum (28/2) för att sedan kunna boka en ny resa med helt andra destinationer. Det tog dock flera dagar att få till allt detta och dessutom vann jag i lotteriet och fick en helt fantastisk tjej som verkligen höll det hon lovade och ringde upp mig flera gånger och bevakade när mina vouchers var åter etc. Mer regel en undantag att det tar en faslig tid och att man får ringa x-antal samtal för att få till allting är min erfarenhet annars.

Har för mig att gränsen är att det måste vara en ändring på minst 3h för att du ska få boka av och få tillbaka vouchers som gått ut, men kan ha fått felaktig information från kundtjänst.
 
Jag blir inte klok på vad som gäller för avbokning/ombokning av en SAS award. På SAS hemsida står dels att avbokning måste ske 24 timmar före avresan, dels att ombokning kan ske en arbetsdag före avresan. Min avresa är en fredag kl. 09.15. Betyder det att vill jag avboka ska jag göra det senast kl. 09.15 på torsdagen men om jag vill ändra så kan jag göra det så länge kundtjänst är öppen på torsdagen (förutsatt att ombokningen inte går att göra online vilket jag inte vet om det går eller inte)? Det är en ren SAS award, inte Star Alliance.

Jag har exakt samma fråga och letar efter svar. När jag bokade sa agenten att jag kunde ringa in och avboka på fredagen (avresa lördag morgon), men dumma jag frågade inte efter om det fanns en exakt tid att hålla (24h) eller om det räckte någon gång dagen innan
 
Toppen