Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

MLindgren

Ny medlem
Hej! Nybörjare här med bonusbokning men sitter med 350k poäng och skulle vilja åka i Business till USA i sommar (1AUG STO-NYC och sen hem 20AUG från Miami). Ringde Tallinn i december och försökte boka men de kunde inte hitta några biljetter i Business och känns lite skralt med platser generellt när jag kikat såväl SAS som typ TAP/Air Canada osv. - trodde först det var lugnt men insåg att Uniteds hemsida inte var särskilt pålitlig :)

Tänkte bara fråga om det är för sent eller för tidigt och hur jag bör tänka i min bevakning här - några tips för en nybörjare? Kan tänka mig en viss omväg typ via FRA men inte alldeles för hardcore. Kan ett alternativ vara att helt enkelt köpa vanliga ekonomibiljetter via SAS och försöka uppgradera med poäng när man kommer närmare eller är det dåligt värde?
 

palmen

Moderator
Om möjligt checka inte in bagage eller i vart fall planera för att det stor risk att det fastnar i Istanbul.
Med en bra reseförsäkring så får man ju handla nya kläder i så fall, även flygbolaget har skyldigheter i de fallen. Men kan ju vara bra att tänka till en extra gång vad som åker som incheckat och vad man har i handbagaget.
 

palmen

Moderator
Hej! Nybörjare här med bonusbokning men sitter med 350k poäng och skulle vilja åka i Business till USA i sommar (1AUG STO-NYC och sen hem 20AUG från Miami). Ringde Tallinn i december och försökte boka men de kunde inte hitta några biljetter i Business och känns lite skralt med platser generellt när jag kikat såväl SAS som typ TAP/Air Canada osv. - trodde först det var lugnt men insåg att Uniteds hemsida inte var särskilt pålitlig :)

Tänkte bara fråga om det är för sent eller för tidigt och hur jag bör tänka i min bevakning här - några tips för en nybörjare? Kan tänka mig en viss omväg typ via FRA men inte alldeles för hardcore. Kan ett alternativ vara att helt enkelt köpa vanliga ekonomibiljetter via SAS och försöka uppgradera med poäng när man kommer närmare eller är det dåligt värde?
Du är lite sen på pucken, och det är högsäsong just då. Det finns fick chans att det släpps närmre avgång med fiera bolag, men inget du kan räkna med. Är du helt låst till att åka just den 1a augusti?

Du kan absolut köpa biljetter med sas och bjuda på uppgradering, det finns dock ingen garanti att de går igenom och innan pandemin gick ofta dessa flighter fulla.

Om du ska åka själv och bara behöver en biljett så finns det ändå hyfsad chans att något dyker upp framöver. Söka på sas star alliance sökning kommer ge dig de flesta resultat om du vill åka så rakt som möjligt utan omvägar. Men kan vara värt att söka från de stora hubbarna i Europa för att se om något dyker upp där.
 

Davvelavve

Medlem
Inte hittat något släpp för sas biljetter nu de två senaste dagarna. Sökt IAD, MIA, ORD, LAX, SFO. Ingenting. Det är väl fortfarande 330 dagar? Förra året dök det upp varje dag kring dessa datum.
 

aruba1

Medlem
Med anledning av snöstormen som bl.a har drabbat Istanbul funderar jag lite på vad som händer med vår bonusresa (med start imorgon ARN-CPH-IST-CUN) om Turkish blir tvungna att ställa in flyg även imorgon? Finns det något man kan göra i våran sits annat än att vänta och se?
Resan är bokad med eurobonuspoäng och en 241-voucher från 2020. Vi åker eftermiddagsflighten, TK1786 17.50 från CPH.
Precis som andra skriver. Försök vara ute i god tid. Om Turkish ställer in IST-CUN lär de boka om er. Nu är jag ingen meteorolog men prognosen ser lovande ut onsdag-torsdag i Istanbul. Skulle tippa att ni kommer iväg.
 

MLindgren

Ny medlem
Du är lite sen på pucken, och det är högsäsong just då. Det finns fick chans att det släpps närmre avgång med fiera bolag, men inget du kan räkna med. Är du helt låst till att åka just den 1a augusti?

Du kan absolut köpa biljetter med sas och bjuda på uppgradering, det finns dock ingen garanti att de går igenom och innan pandemin gick ofta dessa flighter fulla.

Om du ska åka själv och bara behöver en biljett så finns det ändå hyfsad chans att något dyker upp framöver. Söka på sas star alliance sökning kommer ge dig de flesta resultat om du vill åka så rakt som möjligt utan omvägar. Men kan vara värt att söka från de stora hubbarna i Europa för att se om något dyker upp där.

Stort tack för svar! Misstänkte det! Går det att boka t.ex. från FRA och sedan betala för flighten ARN-FRA men fortfarande ha den på samma så att väskor m.m. kommer med? Tror jag hittade något från FRA men behöver ta mig dit också och det verkar inte gå med bonusresa =)
 
Toppen