Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

nili

Medlem
Jag tror det kan ha göra något med bokningsklasser, att det finns F men inte I på din önskade anslutning. Då kan man få plus på intra-europe, men det går inte som del av en longhaul.
Se SAS Tallinnkontor för Amex-241 stängs, SAS vanliga support tar över | Sida 108 | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor

Hade samma problem för ett par dagar sedan. Skulle boka RDU-ORD-CPH-ARN och det fanns hela vägen men eftersom det bara var F mellan CPH och ARN så gick det inte boka (fanns inga i GO) då jag hade en United-flygning med på biljetten. Vid tredje försöket fick jag prata med en agent som löste det. Dom två första sa blankt nej till en star-aliance award-boking med sas F inblandat trots långa samtal där dom pratade med supervisor etc. Vid tredje samtalet löste snubben det på 2 minuter. Verkade ha gjort om en av dom lediga platserna till I eller något för i bokningen står det nu I trots att det bara fanns F ledigt.
 

BJi

Medlem
Så, nu blev det dags för mitt första inlägg i forumet
Har under det senaste halvåret försökt följa med och lära. Tidigare har jag inte varit fokuserad på SAS Eurobonus, utan mest hållt mig till AF/KLM. Efter flytt tillbaka till Sverige så försöker jag nu få till en Eurobonus-resa. Stort tack för all kunskap och erfarenhet ni delar med er av!


Dock har jag stött på hinder, och vill därför bättra på min förståelse. För några veckor sedan la jag beslag på en utresa nästa höst i business från GOT till EWR (via Oslo). Min tanke var sedan att fånga upp också en retur i business, men jag lyckades aldrig hitta någon. För att ändå kunna komma hem från US så letade jag i stället upp en retur i plus från ORD till GOT (via CPH). Det kändes som en rätt bra plan för min första längre bonusresa, så tidigare idag ringde jag upp SAS-bokningen för att lägga till denna retur till min bokning. Fyra samtal senare så verkar min plan fallera. Alla agenterna ser returresan från ORD, men de kan inte koppla ihop den med min existerande utresa ☹. På olika sätt beskriver de att det inte går, utan att kunna förklara vad problemet egentligen är... Kan det ha att göra med det är en open jaw (EWR/ORD), med olika transferflygplats i Skandinavien (Oslo/CPH)? Min flygning startar och slutar på samma plats (GOT) men det kanske inte räknas?? Eller vad kan annars problemet vara?
 

palmen

Moderator
Så, nu blev det dags för mitt första inlägg i forumet
Har under det senaste halvåret försökt följa med och lära. Tidigare har jag inte varit fokuserad på SAS Eurobonus, utan mest hållt mig till AF/KLM. Efter flytt tillbaka till Sverige så försöker jag nu få till en Eurobonus-resa. Stort tack för all kunskap och erfarenhet ni delar med er av!


Dock har jag stött på hinder, och vill därför bättra på min förståelse. För några veckor sedan la jag beslag på en utresa nästa höst i business från GOT till EWR (via Oslo). Min tanke var sedan att fånga upp också en retur i business, men jag lyckades aldrig hitta någon. För att ändå kunna komma hem från US så letade jag i stället upp en retur i plus från ORD till GOT (via CPH). Det kändes som en rätt bra plan för min första längre bonusresa, så tidigare idag ringde jag upp SAS-bokningen för att lägga till denna retur till min bokning. Fyra samtal senare så verkar min plan fallera. Alla agenterna ser returresan från ORD, men de kan inte koppla ihop den med min existerande utresa ☹. På olika sätt beskriver de att det inte går, utan att kunna förklara vad problemet egentligen är... Kan det ha att göra med det är en open jaw (EWR/ORD), med olika transferflygplats i Skandinavien (Oslo/CPH)? Min flygning startar och slutar på samma plats (GOT) men det kanske inte räknas?? Eller vad kan annars problemet vara?
Låter väldigt oklart, ska normalt inte vara problem med open jaw bokningar. Men kanske blir problem av någon anledning när en enkel utresa görs om till open jaw tor. Svårt att veta vad problemet är, och svaren man får från kundtjänst går ju tyvärr inte lita på då de är mer osanning än sanning i vad de säger när de gissar.
 
  • Gilla
Reactions: BJi

BJi

Medlem
Min misstanke var kanske riktig då, att open jaw ställer till det.
Hmm, tror ni det skulle kunna fungera att först boka in en "normal" retur EWR-GOT (i Go t.ex.), och sedan byta hemresan till min tänkta från ORD (med open jaw)? Skulle öppna för fler möjligheter än att enbart leta efter hemresor frrån EWR.
 

Alf

Medlem
Kan vara married segment, de vill sälja enbart för flighten ARN-CPH men inte ARN-CPH-SFO. Det där brukar dock lösa sig lite närmre avgång, men håller med om att det är extremt konstigt att de inte löser det.
Om jag själv bokar nya award biljetter t o r ARN-CPH som passar i anslutningar enligt vad som finns på hemsidan tror du då att SAS kan lägga över dessa bokningar på CPH-SFO bokningen? Jag behöver ju göra klart bokningen i år eftersom jag inte får ändra den efter årsskiftet då vouchern gått ut.
 

robbieswe

Medlem
Tjena!
Har i flera månader letat bonusresor till LAX/SFO. Pratat med chatflights, eurobonus tallin och kollat på awardhacks/fares. Det är verkligen helt omöjligt att hitta bonusresor i business, till och med typ plus? Nu hitta jag dock cph-lax i GO och sfo-cph PLUS hem i september, man kanske skulle vara nöjd med det. Vad säger ni? Är det ens någon som lyckas hitta i business och i så fall mottages gärna tips
 

Mr Basic

Medlem
Så, nu blev det dags för mitt första inlägg i forumet
Har under det senaste halvåret försökt följa med och lära. Tidigare har jag inte varit fokuserad på SAS Eurobonus, utan mest hållt mig till AF/KLM. Efter flytt tillbaka till Sverige så försöker jag nu få till en Eurobonus-resa. Stort tack för all kunskap och erfarenhet ni delar med er av!


Dock har jag stött på hinder, och vill därför bättra på min förståelse. För några veckor sedan la jag beslag på en utresa nästa höst i business från GOT till EWR (via Oslo). Min tanke var sedan att fånga upp också en retur i business, men jag lyckades aldrig hitta någon. För att ändå kunna komma hem från US så letade jag i stället upp en retur i plus från ORD till GOT (via CPH). Det kändes som en rätt bra plan för min första längre bonusresa, så tidigare idag ringde jag upp SAS-bokningen för att lägga till denna retur till min bokning. Fyra samtal senare så verkar min plan fallera. Alla agenterna ser returresan från ORD, men de kan inte koppla ihop den med min existerande utresa ☹. På olika sätt beskriver de att det inte går, utan att kunna förklara vad problemet egentligen är... Kan det ha att göra med det är en open jaw (EWR/ORD), med olika transferflygplats i Skandinavien (Oslo/CPH)? Min flygning startar och slutar på samma plats (GOT) men det kanske inte räknas?? Eller vad kan annars problemet vara?
@BJi det första du bör lära dig är att de flesta agenterna inte kan/vill/orkar göra ett bra jobb. Med det sagt kan det ju finnas andra hinder (t ex married segments eller brist på i-klassbiljetter CPH-GOT?). Däremot ska det inte vara ngt problem att boka enkel utresa och sedan lägga till hemresa från annan ort. Inte länge sedan jag bokade ARN-CPH-BOS och sedan ringde in och la till EWR-ARN (med 2-4-1 voucher). Har tidigare också bokat ARN-CPH-IAD och sedan lagt till EWR-ARN. Som mest blev det 6 HUACA för att få igenom en annan men okomlicerad bokning, trist att det ska behöva vara så. :(
 

palmen

Moderator
Om jag själv bokar nya award biljetter t o r ARN-CPH som passar i anslutningar enligt vad som finns på hemsidan tror du då att SAS kan lägga över dessa bokningar på CPH-SFO bokningen? Jag behöver ju göra klart bokningen i år eftersom jag inte får ändra den efter årsskiftet då vouchern gått ut.
Med 99,99% säkerhet går det inte, man kan inte slå ihop två bokningar till en.
Men då det är full of flex att boka sas awards, testa och se om något händer, du kan ju alltid avboka om det inte fungerar. Kan ju vara värt att ta en avgång du egentligen inte vill ta så inte award platser försvinner, är ju lite gamble, men finns 4 platser vid bokning borde 2 bli kvar.
 
  • Gilla
Reactions: Alf

palmen

Moderator
Tjena!
Har i flera månader letat bonusresor till LAX/SFO. Pratat med chatflights, eurobonus tallin och kollat på awardhacks/fares. Det är verkligen helt omöjligt att hitta bonusresor i business, till och med typ plus? Nu hitta jag dock cph-lax i GO och sfo-cph PLUS hem i september, man kanske skulle vara nöjd med det. Vad säger ni? Är det ens någon som lyckas hitta i business och i så fall mottages gärna tips
Jag skulle aldrig bränna poäng på det, bättre att i så fall köpa resan cash. LA har ju funnits på kampanj nu långt under 3000 i ekonomi tex och det är relativt vanligt med 6000 i plus. Jag skulle aldrig lägga poäng på att resa lägre än business om det inte var en enkelresa och man måste åka just då.
 
Toppen