Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Maja

Medlem
Och ni som har bevakat CPH-SFO - black out dates under sommaren? Försöker planerar strategist inför nästa sommar redan nu.
 
Hej,
Lite olika frågor. Vi har bokat en resa tur retur santorini i business på vägen ner (lufthansa med övernattning i frankfurt) och Lot inkl sas på vägen hem i ekonomi, (sjukt svårt att hitta bonusresor till santorini i business med normala flygtider). Nu verkar det inte gå att boka någon av dessa sittplatser, varken via sas eller lufthansa. Är det någon som vet hur jag gör detta? Viktigt att ha nödutgångsplatser i ekonomiklass. Sen har jag en fråga till. Vad gäller vid transfer och övernattning i Tyskland. Covidtest innan antar jag, max 72 timmar?
 

Piffsan

Medlem
Vad gäller vid transfer och övernattning i Tyskland. Covidtest innan antar jag, max 72 timmar?

Från 6 juni och just nu gäller att det räcker med ett negativt PCR test för inresa och därmed inget krav på karantän. Står även att intyg på vaccingering eller full tillfrisknande ska vara godkänt men osäker på vad exakt för intyg det skulle vara då vi ännu inte har godkända "resepass". Se även Covid-19: Lägesbild och reseinformation - Sweden Abroad
 
Ja och jag läste precis att Frankfurt tillåter övernattning (vi behöver sova en natt), vilket är positivt. Är ej vaccinerad så behöver ta test. Hoppas någon annan vet hur man bokar sittplats. Någon som vet transitkrav polen, försökte läsa och fick fram att de mäter temperatur och inga andra krav. Sen Köpenhamn, transit även där, någon som vet? Fan vad krångligt det ska vara då.
 

Piffsan

Medlem
@Maja - är också i planning mode for summer 2022 :D

Och ni som har bevakat CPH-SFO - black out dates under sommaren? Försöker planerar strategist inför nästa sommar redan nu.

för 2019 svarade @Canadien så här (22 juli 2018) (dvs senaste "normala" reseåret) ;
SAS har blackout vid T+330 på longhaul ja. Från 1juli tror jag, fram till 15 Aug. De släpper biljetter 90-120 dagar innan dock men då helt beroende på stämningsläge så det kan bli 0, 1 eller 8 platser
 

Maja

Medlem
@Maja - är också i planning mode for summer 2022 :D



för 2019 svarade @Canadien så här (22 juli 2018) (dvs senaste "normala" reseåret) ;
SAS har blackout vid T+330 på longhaul ja. Från 1juli tror jag, fram till 15 Aug. De släpper biljetter 90-120 dagar innan dock men då helt beroende på stämningsläge så det kan bli 0, 1 eller 8 platser
Tack för att du var så himla bra på att leta fram detta. Dock så inser jag att min plan måste göras om att SAS ej kommer vara ett alternativ. :(
 

palmen

Moderator
Nu verkar det inte gå att boka någon av dessa sittplatser, varken via sas eller lufthansa. Är det någon som vet hur jag gör detta? Viktigt att ha nödutgångsplatser i ekonomiklass.
Möjligheten att förboka sittplats är väl borttagen i ekonomi? När jag åkte LOT senast gick inte det om man inte betalade för det, oavsett vilken status du har inom eurobonus. På business flighterna ska det dock is gå, funkar det inte via någon av bolagens hemsidor får du nog ringa sas supporten och be dom fixa detta.
 

palmen

Moderator
Ok tack! Sista frågan om transit i polen/Köpenhamn. Behöver jag ta ett pcr-test på Santorini hos en grekisk galning?
Du nämner inte när du ska åka, om det inte är inom närmsta 2 veckorna så kommer informationen dual får nu troligtvis vara gammal i samband med din resa. Dessa regler ändras ju ibland över en natt, både till det positiva och negativa för oss resenärer.
 

Matore

Medlem
Har bokat CPT-LIS-OSL-ARN jan 2022. Allt i C med TAP utom sista sträckan OSL-ARN som är med SAS och där finns bara ekonomi säger SAS. Men när jag söker på sajten finns massa bonusplatser det datumet på sträckan. Hur kan de inte kunna sedet...? Är väl HUACA som gäller några gånger men finns det nån förklaring till detta, är ju knappast married segments
 
Toppen