Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Resetokig

Medlem
Blev en HUACA x4 då tidigare samtal i princip slutade "du kan avboka eller betala fullt pris". Sista personen (väldigt glad och positiv tjej) sa att det inte borde vara några problem att ändra till en enkel och dubbelkollade med en kollega. Jag gav mina uppgifter och sedan skulle hon fixa när vi lagt på. Väntar med spänning på uppdatering i appen.:D

Finns ingen bra utresa i dagsläget och blev sugen att åka dit via Dubai med Emirates efter tips från @Osten. Så vi är nöjda om vi får till endast hemresa i bokningen.
 

Davvelavve

Medlem
MCT är 45 min om du flyger med Lufthansa fick jag fram. Min upplevelse är dock att det alltid tar en hiskelig tid vid byten på FRA.

Men du har rätt att få boka om p.g.a. tidtabelländringen utan kostnad. Så ring in och fråga om du kan få ändra till morgonflyget. Du kan ju inte få mer än ett nej. Sen är frågan hur många HUCA du orkar med om du har otur i lotteriet vem som svarar... ;)
25 min kö för att komma fram så orkar inte HUACA. Det är så konstigt att jag ser tillgänglighet på Air canada och united (business saver) men SAS kan inte se dessa. Inte ens i ekonomi. Jag hade haft 1.15 på Frankfurt för byte men nu måste jag åka kvällen innan ändå.
Försökte nämna för agenten att jag ser tillgänglighet på andra ställen men fick inte ens en kommentar på det.
 

Senator

Moderator
25 min kö för att komma fram så orkar inte HUACA. Det är så konstigt att jag ser tillgänglighet på Air canada och united (business saver) men SAS kan inte se dessa. Inte ens i ekonomi. Jag hade haft 1.15 på Frankfurt för byte men nu måste jag åka kvällen innan ändå.
Försökte nämna för agenten att jag ser tillgänglighet på andra ställen men fick inte ens en kommentar på det.

Vilka flighter är det du försöker boka? Jag undrar på om kombinationen "Married Segments" och "Point of Sales" (POS) kanske stökar till det och är anledningen till att vi ser så pass ofta skillnader mellan Air Canada/United och vad SAS kan se?

Principen med Married Segments handlar delvis om att styra tillgång/efterfråga så att man optimerar intäkter från de marknader som generar bästa revenue mix. I fallet SAS EB gissar jag POS = Sverige medan Air Canada = Kanada och United = USA. Eller så finns den en tredje variabel som är olik allokering till olika partnerprogram där både AC och UA har bättre villkor genom deras North Atlantic JV med Lufthansa. Lite som SAS fick bättre villkor när SQ/SK öppnade sin Joint Venture.
 

Davvelavve

Medlem
Vilka flighter är det du försöker boka? Jag undrar på om kombinationen "Married Segments" och "Point of Sales" (POS) kanske stökar till det och är anledningen till att vi ser så pass ofta skillnader mellan Air Canada/United och vad SAS kan se?

Principen med Married Segments handlar delvis om att styra tillgång/efterfråga så att man optimerar intäkter från de marknader som generar bästa revenue mix. I fallet SAS EB gissar jag POS = Sverige medan Air Canada = Kanada och United = USA. Eller så finns den en tredje variabel som är olik allokering till olika partnerprogram där både AC och UA har bättre villkor genom deras North Atlantic JV med Lufthansa. Lite som SAS fick bättre villkor när SQ/SK öppnade sin Joint Venture.
LH.svg

LH 821 16/12 kl 0705 från GOT - FRA. Åker vidare med AC från FRA. Är väl ingen högsäsong just då i alla fall.
 

Davvelavve

Medlem
Just GOT-FRA och direktflighterna med LH verkar det gå troll i. Har haft stor bekymmer med att boka dem, SAS ser dem aldrig. Har fått köra GOT-MUC-FRA flera ggr istället.
Ja agenten la fram förslag via Arlanda bla men då hade jag ju behövt åka dagen innan ändå. Just nu har jag kvällsflyget kvällen innan med lufthansa så det verkar ju gå att boka med lufthansa på den sträckan.

Kanske det där POS som spökar då på morgonflyget.
 

Resetokig

Medlem
Blev en HUACA x4 då tidigare samtal i princip slutade "du kan avboka eller betala fullt pris". Sista personen (väldigt glad och positiv tjej) sa att det inte borde vara några problem att ändra till en enkel och dubbelkollade med en kollega. Jag gav mina uppgifter och sedan skulle hon fixa när vi lagt på. Väntar med spänning på uppdatering i appen.:D

Finns ingen bra utresa i dagsläget och blev sugen att åka dit via Dubai med Emirates efter tips från @Osten. Så vi är nöjda om vi får till endast hemresa i bokningen.
Tänkte återkoppla ifall det hjälper någon annan framöver. De första tre samtalen gav som tidigare nämnt alternativ att avboka för att förlänga voucher och därmed hoppas kunna boka på hemresan igen, i annat fall stryka utresan och fortfarande betala fullt pris. Sista agenten sa på en gång att det inte borde vara något problem då flyg blivit inställda. När man själv inte vet vad som gäller är det lätt att tro på de första tre samtalen. Inför det sista samtalet hade jag ställt in mig på att avboka resan och hoppas på att biljetterna skulle komma tillbaka.

Agent 4 löste problemet med att skriva om biljetterna till enkel hem med utgången voucher och refunda de poäng som blivit över. Man blir extra nöjd när man trott att man ska behöva vaska 70k poäng.
 

filip23

Medlem
Har letat efter en hemresa från Malaga i sommar då vi endast bokat enkel dit. Det har nu dykt upp en riktigt bra award AGP - CPH - GOT. Vi önskar slutdestination är CPH så frågan är: kan man boka upp den här och avvika i CPH? Dock så kommer vi ha incheckat bagage men det är 8 timmar mellan anslutningarna så man kanske kan motivera att vi bara vill ha väskorna incheckade till CPH?

Vad tror alla experter?
 

palmen

Moderator
Har letat efter en hemresa från Malaga i sommar då vi endast bokat enkel dit. Det har nu dykt upp en riktigt bra award AGP - CPH - GOT. Vi önskar slutdestination är CPH så frågan är: kan man boka upp den här och avvika i CPH? Dock så kommer vi ha incheckat bagage men det är 8 timmar mellan anslutningarna så man kanske kan motivera att vi bara vill ha väskorna incheckade till CPH?

Vad tror alla experter?
Varför inte bara boka hemresan AGP-CPH?
I teorin går det bra att checka in bagage till Köpenhamn och hämta ut där, ni kanske behöver det över dagen på plats. Man kan dock få argumentera lite för det men brukar gå bra.
 

imartin

Medlem
Någon här som har en aning när det igen kommer vara möjligt att boka Star Alliance awards på webben? Nu när flygandet kommer igång igen borde det ju vara rimligt att låta folk slippa ringa in för icke-komplexa resor.
 
Toppen