Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Hur var transiten i Bogota? Behövde du visum likt vid transit i USA?
Väldigt smidig. Visum krävs inte för transit. Det sker bara en säkerhetskontroll. När jag har flugit LHR-BOG-LIM tex har jag suttit i loungen 5 min efter ankomst. Om man ska in i Colombia kan det dock ta 40-60 min i kön, men själva processen är smidig. Visum för svenskar vid ankomst.
 
Håller på att leta platser till LPA i höst. Eftersom jag vägrar åka SAS Plus i drygt fem timmar och bli serverad deras matbox och tre alkoholhaltiga drycker letar jag ett annat alternativ med bättre business klass. Ett bra alternativ är då Swiss som har en bra tidtabell och bra business även inom Europa. Min fråga gäller sträckan ZRH - LPA som flygs av EDELWEISS. Kan jag boka denna sträcka om jag använder Eurobonus poäng, flighten har Swiss nr. Dom har även C klass med blockad mittstol. Har någon bokat något liknande och har någon åkt EDELWEISS? Jag är beredd att offra en voucher för detta eftersom jag har flera som går ut i vår.

Tar gärna emot andra tips om flygbolag inom *A som har bra business och kan ta oss till LPA från ARN.
Kollade på LH nu när jag skulle flyga hem från LPA men det sades då på Lufthansas webbsida att dom inte kör business på LPA-FRA/MUC. Direktflyg med SAS är överlägset i dessa tider, och räkna med en ny coronavåg i höst.
 

Alf

Medlem
Kollade på LH nu när jag skulle flyga hem från LPA men det sades då på Lufthansas webbsida att dom inte kör business på LPA-FRA/MUC. Direktflyg med SAS är överlägset i dessa tider, och räkna med en ny coronavåg i höst.

Tack för svaret. Lufthansa är inte aktuellt eftersom jag inte gillar deras servicenivå och bemötande i deras business klass. SAS är inte heller aktuellt som jag tidigare skrev. Då kan jag lika gärna köpa en flygstol och tränga ihop mej på ett charterflyg från Norrköping, som tar ca fem timmar och slippa resan till Arlanda. Men innan jag tar ett sådant dåligt beslut måste alla andra alternativ undersökas.
 

mha321

Medlem
Tack för svaret. Lufthansa är inte aktuellt eftersom jag inte gillar deras servicenivå och bemötande i deras business klass. SAS är inte heller aktuellt som jag tidigare skrev. Då kan jag lika gärna köpa en flygstol och tränga ihop mej på ett charterflyg från Norrköping, som tar ca fem timmar och slippa resan till Arlanda. Men innan jag tar ett sådant dåligt beslut måste alla andra alternativ undersökas.
Det är ju ganska lätt att enumerera vad som är kvar inom star alliance, om du vill byta inom Europa åtminstone...

Austrian och Brussels.

Austrians business brukar vara ganska trevlig, och de flyger A320 på den rutten verkar det som (de har ju en del propeller-rutter nere i Europa, men LPA är nog för långt för det).

Brussels flyger från Bromma. Huruvida man ser det som bra eller dåligt varierar. Om det stämmer som du skrev i din fråga att det bara är ARN som är aktuellt då faller Brussels bort, och det är bara Austrian kvar.
 
Tack för svaret. Lufthansa är inte aktuellt eftersom jag inte gillar deras servicenivå och bemötande i deras business klass. SAS är inte heller aktuellt som jag tidigare skrev. Då kan jag lika gärna köpa en flygstol och tränga ihop mej på ett charterflyg från Norrköping, som tar ca fem timmar och slippa resan till Arlanda. Men innan jag tar ett sådant dåligt beslut måste alla andra alternativ undersökas.
Dessutom har inte Lufthansa champagne i business inom Europa. Swiss har det däremot :)
 

HaraldOslo

Ny medlem
Hittade ingen riktig bra tråd för denna fråga och känns lite löjligt att starta en ny tråd för det.
Har hittat Bonusresa till Cancun inför november nästa år. Frugan vill ha så direkt rutt som möligt och jag vill gärna flyg så mycket Wide-body som möjligt, där av lutar det åt Air Canada med connection från Europa i Toronto.
Har du vurdert Lufthansa FRA-CUN? A340-300 med 2-2-2 i biz.
 

Osten

Medlem
Kanada har inte internationell-internationell transit, utan man måste passera gränskontrollen även vid transit. Toronto har en egen kö/avdelning för internationell-internationell dock, och är det inget speciellt så är man igenom på max fem minuter. Dock behöver du ha Kanadensiska motsvarigheten till ESTA (eTA)

Jag tycker du ska kolla på LHR-BOG-CUN med Avianca också. Det är iof ett nattflyg, men det landar ca 04 lokal tid. Du har bra med tid för att duscha/sova någon timme tills planet till CUN avgår. (Kring kl 09j det finns en bra Priority Pass Lounge.

https://www.businessclass.se//forum/threads/el-dorado-lounge-bogotá-colombia.98866/

Restiden är ca 11h till Bogota och sedan 3-4h till Cancun.

På hemresan kan ni flyga annan rutt, tex CUN-EWR/JFK-EU

Jag valde detta alternativ i februari, mest för att få prova Avianca business, samt Brussels Airlines på hemvägen.

Har du vurdert Lufthansa FRA-CUN? A340-300 med 2-2-2 i biz.

Tack för all utomordentliga svar (som vanligt)! :)
Ska kika vidare med era tips i tankarna och uppdaterar "Posta din lyckade bokning av bonusresor här 2021"!
 

Dalton1

Medlem
Hej ni kunniga, en liten fråga, letade biljetter med sas LAX-ARN, hittade business LAX-CPH men inget vidare till ARN på nätet, bokade dessa och bokade CPH-ARN i Plus som separat bokning.


Går det att lägga till sista benet hem på businessbokningen eller kommer det att dyka upp något annat problem med att ha separata bokningar?

Nu har jag försökt lägga till CPH-ARN i min befintliga bokning hos SAS, Business LAX-CPH, detta går inte enligt kundtjänst såvida det inte dyker upp biljetter hela sträckan LAX-CPH-ARN.
Biljetter CPH-ARN i Plus finns tillgängliga om jag söker enbart denna sträcka.
Är det så att man får vara nöjd med att ha CPH-ARN i Plus som separat bokning?
Jag antar att bagagevikten får man anpassa till 23kg/väska eftersom det är det som gäller på sista sträckan då man har det som separat bokning.
 

JPE

Medlem
Nu har jag försökt lägga till CPH-ARN i min befintliga bokning hos SAS, Business LAX-CPH, detta går inte enligt kundtjänst såvida det inte dyker upp biljetter hela sträckan LAX-CPH-ARN.
Biljetter CPH-ARN i Plus finns tillgängliga om jag söker enbart denna sträcka.
Är det så att man får vara nöjd med att ha CPH-ARN i Plus som separat bokning?
Jag antar att bagagevikten får man anpassa till 23kg/väska eftersom det är det som gäller på sista sträckan då man har det som separat bokning.
Ring och försök igen. Ska gå att lägga till på samma bokning!
 
Toppen