Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Myllys35

Medlem
Jag och polaren planerar utkastet till en Star Alliance poängresa nästa år. En frågeställning som dök upp hur vi kan utnyttja båda våra 2-4-1 checkar (som går ut 28/2) och försöka betala poängkostnaderna från varsitt EB konto. Vad tror ni om någon dessa alternativen? Tänker jag fel?

1. Vi startar en pointshare-grupp och bokar med ena 2-4-1 checken. En first till Asien hamnar då på 225k för oss, men jag kommer betala då få betala 157k och han 68k baserat på utgångsdatumen på poängen.
2. Vi bokar en enkelresa vardera, så då bränner vi båda checkarna och i stället får betala 135k var. Tyvärr läggs serviceavgiften på två gånger men då blir det i alla fall en fair fördelning.
3. Finns det någon som helst möjlighet att ringa till Tallin och be dem reservera två platser bredvid varandra på samma rutt och koppla in polaren via konferenssamtal så han betalar med sin check och poäng? Då hade vi hamnat på 112,5k per pers.

En av er kan boka för båda med separat betalning och voucher. Behövs bara kod och eurobonusnr. Jag har gjort det tidigare när vi var fyra personer som skulle boka ”gemensamt”. Det var inga problem att få ihop alla fyra i samma bokning.
 

KED

Medlem
Hej!
När det gäller rena SAS-award resor som är open-jaw går ju dessa inte att boka själv på nätet. Kan jag boka 2 enkelresor som open-jaw och sedan ringa in till SAS supporten för att slå ihop dessa till en ToR för att få bättre poängpris eller måste jag ringa in och boka den från första början?
 

FilipJ

Medlem
Hej!
När det gäller rena SAS-award resor som är open-jaw går ju dessa inte att boka själv på nätet. Kan jag boka 2 enkelresor som open-jaw och sedan ringa in till SAS supporten för att slå ihop dessa till en ToR för att få bättre poängpris eller måste jag ringa in och boka den från första början?
Du måste ringa in från början. De kan inte sätta ihop två bokningar till en.
 
  • Gilla
Reactions: KED

Mr Basic

Medlem
Hej!
När det gäller rena SAS-award resor som är open-jaw går ju dessa inte att boka själv på nätet. Kan jag boka 2 enkelresor som open-jaw och sedan ringa in till SAS supporten för att slå ihop dessa till en ToR för att få bättre poängpris eller måste jag ringa in och boka den från första början?
Jag brukar boka utresan via SAS.se och sedan ringa Tallinn och lägga till hemresan (kostar 150kr/person).

Edit. Gäller förstås bara om man vill ”säkra” utresebiljetterna innan hemresebiljetterna har släppts. Finns både ut- och hemresa tillgänglig ska du förstås ringa Tallinn direkt. :oops:
 

Doctor-X

Medlem
Två flyg på min hemresan från Kanada (Posta din lyckade bokning av bonusresor här 2020 | Sida 32 | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor ) har blivit inställda och jag har blivit automatiskt ombokad. Rutten som är upplagd nu på min bokning går varesig inte ihop tidsmässigt eller ruttmässigt:
YQG-YYZ 16:05-17:14
YYZ-FRA 16:55-06:30
ZRH-ARN 09:25-11:50

Resan är bokad med en 2-4-1 voucher.

Då nu flygbolaget ställt in flygen jag bokat måste jag bli ombokad till andra flighter som har bonusplatser eller kan man leta revenue också? Är det Tallinn jag måste ringa eller kan jag prata med SAS vanliga kundtjänst för ev ombokning?
 
Last edited:

v00peter

Medlem
Hej
Jag har förhoppningar om att vaccinet kommer användas under Q1 nästa år, vilket gör att jag kan boka in en awardresa i oktober 2021 (dvs, jag kan resa utan större hinder i oktober 2021). Jag har under några veckor tittat på ruttalternativ på Uniteds hemsida, men det verkar som att den har låst sig på, som senast, 4e oktober. Det går nämligen inte att välja eller hitta resor efter det datumet. Awardbiljetter läggs väl ut med 330 dagars framförhållning, vilket borde betyda att det skulle finnas awardbiljetter släppta för snart hela oktober. Någon som vet om felet kanske ligger hos mig eller är det något som gör att det inte släpps awardbiljetter efter 4e oktober 2021?
 

Canadien

Medlem
Någon som vet om felet kanske ligger hos mig eller är det något som gör att det inte släpps awardbiljetter efter 4e oktober 2021?

Jag ser platser senare i Oktober så du gör nog något fel. Sökte t ex oneway IST-CUN, 2pax, calendar view och fick detta

Screenshot_20201127-083931_Chrome.jpg
 

Senator

Moderator
Två flyg på min hemresan från Kanada (Posta din lyckade bokning av bonusresor här 2020 | Sida 32 | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor ) har blivit inställda och jag har blivit automatiskt ombokad. Rutten som är upplagd nu på min bokning går varesig inte ihop tidsmässigt eller ruttmässigt:
YQG-YYZ 16:05-17:14
YYZ-FRA 16:55-06:30
ZRH-ARN 09:25-11:50

Resan är bokad med en 2-4-1 voucher.

Då nu flygbolaget ställt in flygen jag bokat måste jag bli ombokad till andra flighter som har bonusplatser eller kan man leta revenue också? Är det Tallinn jag måste ringa eller kan jag prata med SAS vanliga kundtjänst för ev ombokning?

Det kommer nog kräva bonusplatser för ombokning så här långt i framkant. Det kommer nog vara smidigare om du hittar några alternativ själv innan du ringer.
 

Doctor-X

Medlem
Det kommer nog kräva bonusplatser för ombokning så här långt i framkant. Det kommer nog vara smidigare om du hittar några alternativ själv innan du ringer.

Okej, tack för återkoppling :)
Men de måste väl ändå lösa den bokade rutten då "förslaget" som är upplagt nu inte går ihop tidsmässigt eller ruttmässigt, utan ombokning från min sida? Blir ju svårt att landa i Toronto efter att nästa flyg redan lyft :p

Låt säga att jag inte gör något och bara behåller det de ändrat till dvs:
YQG-YYZ 16:05-17:14
YYZ-FRA 16:55-06:30
ZRH-ARN 09:25-11:50

Vad händer då vi avresa?
 

Mr Basic

Medlem
Okej, tack för återkoppling :)
Men de måste väl ändå lösa den bokade rutten då "förslaget" som är upplagt nu inte går ihop tidsmässigt eller ruttmässigt, utan ombokning från min sida? Blir ju svårt att landa i Toronto efter att nästa flyg redan lyft :p

Låt säga att jag inte gör något och bara behåller det de ändrat till dvs:
YQG-YYZ 16:05-17:14
YYZ-FRA 16:55-06:30
ZRH-ARN 09:25-11:50

Vad händer då vi avresa?
Du kommer säkert hem, kanske i eco och usla tider/routing. Blir oftast du som resenär som blir sittande med ”svarte Petter” i sådana här lägen. Dessutom ska du/ni ha det hängande över er under resan, bättre att du själv styr upp det innan.
 
Toppen