Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

iceland

Medlem
Du kan avboka en SAS bonusresa fram till 24 timmar före utresans avgång. De poäng du betalade kommer att återbetalas, förutsatt att de fortfarande är giltiga. Utgångna poäng återbetalas inte.
Men om bokningen gjordes med en voucher vars giltighetstid har passerat och man avbokar den får man inte tillbaka vouchern, eller hur?

Tillåts ombokningar av en bonusresa med en voucher som inte längre är giltig? Scenario: Voucher går ut i december 2020, bokning görs med denna voucher och avser en resa i juni 2021, jag vill ändra en rutt i maj 2021. Kommer detta att funka eller är mina rutter låsta?
 

Peacefrog

Medlem
Hej,

Vi har en award bokad med Lufthansa i business (bokad med Eurobonuspoäng och 2-4-1 voucher) men behöver köpa till positioneringsflyget med Singapore Airlines. Dvs bägge i Star Alliance.

Förstår att man inte kan slå ihop bokningarna men kan man ändå checka in bagaget hela vägen?

Tack på förhand!
 

Johan Gott

Medlem
Men om bokningen gjordes med en voucher vars giltighetstid har passerat och man avbokar den får man inte tillbaka vouchern, eller hur?

Tillåts ombokningar av en bonusresa med en voucher som inte längre är giltig? Scenario: Voucher går ut i december 2020, bokning görs med denna voucher och avser en resa i juni 2021, jag vill ändra en rutt i maj 2021. Kommer detta att funka eller är mina rutter låsta?


Nej, det går inte att göra ombokningar efter att voucherns giltighetstid gått ut tyvärr.

Edit: och det stämmer att du inte får tillbaka vouchern om du avbokar efter giltighetstiden gått ut.
Första inlägget i denna tråd ger dig också svaren:

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2020) | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
 
Last edited:

ekf

Medlem
Hej,

Vi har en award bokad med Lufthansa i business (bokad med Eurobonuspoäng och 2-4-1 voucher) men behöver köpa till positioneringsflyget med Singapore Airlines. Dvs bägge i Star Alliance.

Förstår att man inte kan slå ihop bokningarna men kan man ändå checka in bagaget hela vägen?

Tack på förhand!
Det brukar gå bra, men det är inget du har rätt till. Sedan beror det på vilken flygplats det handlar om, samt handlingbolaget som är inblandat
 

Johan Gott

Medlem
Jag har under lång tid alltid gått in på SAS classic-sidan för att välja säte på Star Alliance-awardresor. Idag upptäckte jag att det även gick bra att välja säte på vanliga SAS-hemsidan inför min ANA-resa i första klass. Har det varit så länge?
 
Jag har under lång tid alltid gått in på SAS classic-sidan för att välja säte på Star Alliance-awardresor. Idag upptäckte jag att det även gick bra att välja säte på vanliga SAS-hemsidan inför min ANA-resa i första klass. Har det varit så länge?
Den gamla sidan fungerar inte längre med att välja säten, man slussas till den nya då.
Så dom verkar ha fixat det nu att det ska funka på den vanliga
 

Shoreline

Medlem
Men om bokningen gjordes med en voucher vars giltighetstid har passerat och man avbokar den får man inte tillbaka vouchern, eller hur?

Tillåts ombokningar av en bonusresa med en voucher som inte längre är giltig? Scenario: Voucher går ut i december 2020, bokning görs med denna voucher och avser en resa i juni 2021, jag vill ändra en rutt i maj 2021. Kommer detta att funka eller är mina rutter låsta?

Nej, det går inte att göra ombokningar efter att voucherns giltighetstid gått ut tyvärr.

Edit: och det stämmer att du inte får tillbaka vouchern om du avbokar efter giltighetstiden gått ut.
Första inlägget i denna tråd ger dig också svaren:

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2020) | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Enligt Tallin: Det går att göra ombokningar efter att voucherns giltighetstid har gått ut. Rutterna är inte låsta. Du får då antingen använda en ny voucher, eller betala fullt antal poäng.
 

Peacefrog

Medlem
Det brukar gå bra, men det är inget du har rätt till. Sedan beror det på vilken flygplats det handlar om, samt handlingbolaget som är inblandat


Svarar på mitt egna inlägg här...
Tydligen tillåter man, för tillfället, bara transfers via Changi om hela bokningen är med Singapore Airlines. Alltså är det just nu inte möjligt att slå ihop bokningar så länge som bägge bokningarna inte är med just SQ.
 
Toppen