Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Är jag ute och cyklar eller har SAS höjt sina bonusresor till 60k poäng från 50k? Ska nämligen göra en ombokning av en väg och ser då att bonusresan kostar 60k nu
 

aikelo

Medlem
Jag var också inblandad i detta. För mig räckte det med att ringa till SAS så löste det sig.
Frågade om min platsreservation låg kvar, och det skulle den göra enligt SAS kundtjänst. Men när jag loggade in på Singapore Airlines så fanns ingen platsreservation och mina platser på rad 14 var gråa. Valde då raden bakom och då blev rad 14 ledig igen. Så min platsreservation hade blivit låst på något vis.(Ändrade tillbaka till rad 14 igen )
Så kolla era platser efter att bokningen blivit ändrad från reserved till ticketed.
 
Som @Canadien redan påpekat; Om man hoppar över en flight så avbokas alla resterande flighter i bokningen. (Undantaget är väl SAS på biljetter betalda med pengar (och några andra?) intra-Europa som tekniskt sett bokas som två enkelresor på samma PNR.)

Planerar man att hoppa av någonstans på vägen och vill ha returen kvar så bör man således dela upp bokningen i två, en åt varje håll. Då ska man vara noga med att returen startar från flygplatsen man vill åka hem från, det går inte att hoppa på bokningen halvvägs av samma skäl som ovan.
Alternativt boka en open-jaw.
Fast stämmer detta?
Jag gjorde exakt detta nyligen där jag, valde att skita i sista benet mellan Singapore till Jakarta!

Istället bokade jag en direkt flight till Bali från Singapore.
Hemresan var intakt och inget hände.

Alla kan ju "missa" ett flyg och då ska ju inte du bli straffad.
Antingen har jag inte förstått vad som diskuteras eller så har folk pratat i nattmössan.

Jag har även gjort likadant på nw betalbiljett en gång.

Aldrig varit problem!

Jo, frågan var om det på en resa
ARN(HKT)BKK // BKK-ARN
Går att hoppa av i HKT på utresan?. Svaret är nej, då har du inte fullföljt utresan och alla eftervarande segment bokas av, även hemresan BKK-ARN.
Så har de inte varit för mig. Sist jag gjorde detta var i december, då jag skippa sista benet till jakarta från Singapore.

Flög hem igår från jakarta.
Allt var intakt! :)
 
Last edited by a moderator:

ekf

Medlem
@TheTravelGuy I så fall har du antagligen haft tur.
Läs mer i kapitel 3.3 i SAS Conditions Of Carriage: https://www.flysas.com/content/dam/catalogs/conditions-of-carriage-en-2017.pdf

"The Ticket you have purchased is only valid for the sequence of transportation shown on it."

samt för ditt undantag om giltiga missar..
"If you are unable to fly the indicated sequence in the order given due to Force Majeure, illness or for any other reason or impediment for which you are not responsible, the remainder of the Flight Coupons shall remain valid. In this case, you may use the remaining Flight Coupons in the sequence shown. The relevant reasons are to be made known to us and substantiated immediately after you become aware of them or after discontinuation of the impediment. In this case, you may use the remaining Flight Coupons in the planned order sequence shown."

samt ytterligare en liten varning som finns i 3.3.3
"Should you have selected a Tariff which provides for compliance with a fixed sequence of travel (see 3.3.1), please note: if carriage is not used on all individual legs or not used in the sequence anticipated on the Ticket with otherwise unchanged travel data, we will recalculate the fare according to your altered routing. The new fare will hereby be determined, and you will have to pay for your actual routing, depending on the Tariff and fare rules for the Ticket. The new fare will be based on the fare available on the day of the request for change of routing. This fare may be higher or lower than the fare you originally paid."
 
@TheTravelGuy I så fall har du antagligen haft tur.
Läs mer i kapitel 3.3 i SAS Conditions Of Carriage: https://www.flysas.com/content/dam/catalogs/conditions-of-carriage-en-2017.pdf

"The Ticket you have purchased is only valid for the sequence of transportation shown on it."

samt för ditt undantag om giltiga missar..
"If you are unable to fly the indicated sequence in the order given due to Force Majeure, illness or for any other reason or impediment for which you are not responsible, the remainder of the Flight Coupons shall remain valid. In this case, you may use the remaining Flight Coupons in the sequence shown. The relevant reasons are to be made known to us and substantiated immediately after you become aware of them or after discontinuation of the impediment. In this case, you may use the remaining Flight Coupons in the planned order sequence shown."

samt ytterligare en liten varning som finns i 3.3.3
"Should you have selected a Tariff which provides for compliance with a fixed sequence of travel (see 3.3.1), please note: if carriage is not used on all individual legs or not used in the sequence anticipated on the Ticket with otherwise unchanged travel data, we will recalculate the fare according to your altered routing. The new fare will hereby be determined, and you will have to pay for your actual routing, depending on the Tariff and fare rules for the Ticket. The new fare will be based on the fare available on the day of the request for change of routing. This fare may be higher or lower than the fare you originally paid."
Spännande, ska prova detta igen och se vad som händer. Men känns sjukt att de skulle avboka alla resor.

Finns ju chans att jag somnar i loungen eller liknande som gör att jag missar sista benet på min utresa.

Kan ju orimligen påverka hela resan.
Ser heller inte riktigt någon info i den text du skicka som säger att hela resan kommer avbokas?
 
Toppen