Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Någon som har erfarenhet av hur svårt generellt det brukar vara att få tag i Award-biljetter ARN-FRA eller CPH-FRA under jul, dvs klassiska "blackout periods"? Jag har lyckats (award)-boka long-haul från Frankfurt till Nordamerika, men nojjar lite över hur jag ska ta mig till Frankfurt.
 

Berrsus

Medlem
Vid kontakt med Tallin idag påstod de att Air China endast släpper 1 plats i F till EB per flyg. United och awardfares visar 2-3 lediga platser men Tallin påstod 1. För mig var det nytt, är det känt sedan tidigare eller ny/felaktig information?
 

fcx

Medlem
Någon som har erfarenhet av hur svårt generellt det brukar vara att få tag i Award-biljetter ARN-FRA eller CPH-FRA under jul, dvs klassiska "blackout periods"? Jag har lyckats (award)-boka long-haul från Frankfurt till Nordamerika, men nojjar lite över hur jag ska ta mig till Frankfurt.

Med Lufthansa brukar vara Ok, men på SAS-flyg kan det vara kört.
 

danielhog

Medlem
Vid kontakt med Tallin idag påstod de att Air China endast släpper 1 plats i F till EB per flyg. United och awardfares visar 2-3 lediga platser men Tallin påstod 1. För mig var det nytt, är det känt sedan tidigare eller ny/felaktig information?
Fel. Har en bokning med 2 air china first FRA - PEK.

Sen kanske tillgången på just dessa flyg var så, men genrellt är det inte korrekt.
 

Tonton

Medlem
Fel. Har en bokning med 2 air china first FRA - PEK.

Sen kanske tillgången på just dessa flyg var så, men genrellt är det inte korrekt.

Kan ju iofs så vara tvärtom - att det generellt enbart är 1 plats tillgänglig, men att tillgången på just dina flyg var för 2+? ;)

Med det sagt så har det alltid funnits flera platser tillgänglig på de flighter som jag har bokat med CA F.
 

squeezen

Medlem
Vid kontakt med Tallin idag påstod de att Air China endast släpper 1 plats i F till EB per flyg. United och awardfares visar 2-3 lediga platser men Tallin påstod 1. För mig var det nytt, är det känt sedan tidigare eller ny/felaktig information?
Låter som bull-s- - t
Såvida detta inte infördes typ igår. Dock kan tillgänglighet skilja sig lite från awardfares (som hämtar via tex uniteds sökmotor).
Hittade där platser (3) från FRA tallin inte såg men de kunde boka mig från london där det fanns 2 platser enligt awardfares så det släpptes iaf nyligen mer än en. Jag hade tveklöst ringt igen. Kan vara så att det du ser inte finns men det betyder inte att de ”alltid bara släpper 1”
 

danielhog

Medlem
Kan ju iofs så vara tvärtom - att det generellt enbart är 1 plats tillgänglig, men att tillgången på just dina flyg var för 2+? ;)

Med det sagt så har det alltid funnits flera platser tillgänglig på de flighter som jag har bokat med CA F.

påståendet ”Air China endast släpper 1 plats i F till EB per flyg” blir således felaktigt :)
 
I teorin ja, kan bli svårare i praktiken. Möjligt att de inte låter dig checka in enbart till Phuket.
Sen ska du också vara medveten om att gör du detta så avbokas alla andra eventuella flighter senare i bokningen.
Hur menar du avbokas alla flighter senare i bokningen?
Hemresan avbokas ju inte, utan bara om han har ytterligare legs efter bangkok! :)
 

ekf

Medlem
Hur menar du avbokas alla flighter senare i bokningen?
Hemresan avbokas ju inte, utan bara om han har ytterligare legs efter bangkok! :)
Som @Canadien redan påpekat; Om man hoppar över en flight så avbokas alla resterande flighter i bokningen. (Undantaget är väl SAS på biljetter betalda med pengar (och några andra?) intra-Europa som tekniskt sett bokas som två enkelresor på samma PNR.)

Planerar man att hoppa av någonstans på vägen och vill ha returen kvar så bör man således dela upp bokningen i två, en åt varje håll. Då ska man vara noga med att returen startar från flygplatsen man vill åka hem från, det går inte att hoppa på bokningen halvvägs av samma skäl som ovan.
Alternativt boka en open-jaw.
 
Toppen