Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Tonton

Medlem
@Tonton, hur fungerar det med waitlist och awards? Jag som tycker jag har bra koll annars blir nyfiken ock kan kanske lära mig något nytt?

Vissa awards (jag har primärt märkt det med ET och TK) har waitlist. Det går således inte att bekräfta biljetterna direkt och därför inte heller att boka med onlineverktyget - trots att du ser tillgänglighet där.

Om man hittar rätt person i Tallin så kan de göra bokningen åt dig, med vissa segment waitlisted. Man får då snällt vänta några dagar och hoppas på det bästa. Jag har haft säkerligen ett dussintal sådana awardbokningar - i ca 80% av fallen har jag fått platsen tillslut. En gång så gick Tallinn till och med så långt att de ringde aktuellt flygbolag för att få den bekräftat.


Såhär ser mailen ut när man får beskedet från SAS:

Accept mail skrev:
Important messages from SAS

Concerning your reservation XXXXX
You have been confirmed from waitlist on XX XXX XX XXX (XXX-XXX)
as the confirmed flight has a higher fare please call us as soon as possible to prevent the reservation from being cancelled.
Please call us at:
Sweden 0770-727 727 (+46 8 797 4000 from abroad)
Denmark +45 70 10 20 00
Norway +47 9150 5400

Denied mail skrev:
Important messages from SAS

Concerning your reservation XXXXX
You have been denied from waitlist on XX XXX XX XXX (XXX-XXX)
as your reservation is incomplete please call us as soon as possible to prevent the reservation from being cancelled.
Please call us at:
Sweden 0770-727 727 (+46 8 797 4000 from abroad)
Denmark +45 70 10 20 00
Norway +47 9150 5400
 
Last edited:

Hafermann

Medlem
Vissa awards (jag har primärt märkt det med ET och TK) har waitlist. Det går således inte att bekräfta biljetterna direkt och därför inte heller att boka med onlineverktyget - trots att du ser tillgänglighet där.

Om man hittar rätt person i Tallin så kan de göra bokningen åt dig, med vissa segment waitlisted. Man får då snällt vänta några dagar och hoppas på det bästa. Jag har haft säkerligen ett dussintal sådana awardbokningar - i ca 80% av fallen har jag fått platsen tillslut. En gång så gick Tallinn till och med så långt att de ringde aktuellt flygbolag för att få den bekräftat.


Såhär ser mailen ut när man får beskedet från SAS:
Tack för den lektionen. Hade verkligen noll koll på detta. Fick en lite ahaupplevelse i stil med när jag upptäckte hur poänggamet funkar.
Får se när man får nytta av detta
 

Tonton

Medlem
Tack för den lektionen. Hade verkligen noll koll på detta. Fick en lite ahaupplevelse i stil med när jag upptäckte hur poänggamet funkar.
Får se när man får nytta av detta

Märkte det själv av en slump i vintras när jag på cirka två veckor hade runt 40 samtal till Tallin för att få försöka få till min långresa jag hade tidigare i september - kom som en ahaupplevelse för mig då också :D
 
Last edited:

MrDollar

Medlem
Om jag har idag en bokning som ser ut såhär:
CPH-ARN-EWR-CPH, men vill resa ARN-EWR-CPH-ARN där SAS ännu inte släppt CPH-ARN, kan man ringa in och få detta ändrat? Dvs ta bort CPH-ARN benet och sedan lägga på CPH-ARN när (om) det öppnas upp? Jag har C på ARN-EWR och EWR-CPH

Bokat via sas.se med en 2-4-1.
 
Snabb fråga här för folk på forumet. Åker till Hong Kong om cirka två veckor, och reser således hem om cirka 3 veckor. Har bokat en awardresa och har Business ner och Plus hem, finns för tillfället över 9 platser lediga i Business på hemresan men finns inga lediga för awardbokningar. Någon som varit med om att SAS har släppt awardplatser nära inpå flight? Finns tre biljetter i Business hem dagen efter till exempel.
 

Quaddan

Medlem
Jag funderar på att ändra min bokade award från Phuket till Cancun i slutet på januari.

Vill försöka få till CPH-FRA-BOG-CUN, med en övernattning i BOG.

Finns gott om awards i C på CPH-FRA-BOG med LH, hoppas på att kunna uppgradera minst ett leg till first så småningom.

Problemet är dock att det inte finns några awards BOG-CUN på mina datum.Det finns hur mycket som helst fram till 25/12 sen ingenting alls förrän 21/2...

Är det någon form av ”lockout” period? Är det troligt att det öppnas upp awards i januari?

Det är Avianca jag kollar på med hjälp av awardfares.
 

Judas kiss

Medlem
Dålig planering. Är torsk på poäng efter att ha bränt en voucher i september och nu tittar man på Phuket i mars. Fin utmaning att dra ihop 75000 p till för att få ihop till två businessbiljetter till hkt i mars och utnyttja en till voucher(165 000p totalt). Blir att hoppa på en grym flygbolags kampanj eller sitta i ekonomi.:(
 

Tonton

Medlem
Dålig planering. Är torsk på poäng efter att ha bränt en voucher i september och nu tittar man på Phuket i mars. Fin utmaning att dra ihop 75000 p till för att få ihop till två businessbiljetter till hkt i mars och utnyttja en till voucher(165 000p totalt). Blir att hoppa på en grym flygbolags kampanj eller sitta i ekonomi.:(

Nu vet jag inte riktigt vad du hade för fråga - men att dra in 7500 poäng om man måste göra det snabbt är ju inget större problem.

1. Köp
2. Poola
3. Bor du i Stockholm så är det ju ännu enklare - finns hur många poängkällor som helst.
 
Toppen