Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

wanderlust00

Ny medlem
Jag tittar på en awardresa för två personer i slutet av juli med Star Alliance, från Stockholm till San Francisco och sen hem från Los Angeles till Stockholm, och vill flyga business eller first.
Har läst på en del i forumet och har lite frågor kring bokningen. Vad är bästa rutten dit? Har tittat på att flyga via Washington eller Chicago, kan man flyga business hela vägen, ink med United? För jag hittar nämligen bara flyg med ekonomiklass från Chicago till San Francisco, och jag läste någonstans att det bara är X och I klasser man kan åka med United och på en 2-4-1.
Sedan funderar jag på om det är Uniteds hemsida jag ska kolla på för tillgänglighet?
United visar lediga business-platser med SAS, Stockholm till Chicago, men på SAS hemsida finns inte de? Endast till Washington. Sedan vidare till San Francisco i ekonomi, men det är också där jag undrar om det går att flyga business?

Om det finns tips på bästa rutten till dit och tillbaka, samt vilket flygbolag som skulle ge bästa upplevelsen (newbie på business-resor) så uppskattas det massor! :)
 

Tonton

Medlem
Om det finns tips på bästa rutten till dit och tillbaka

Bästa är högst subjektivt. För vissa här betyder det snabbaste möjliga rutt, för andra med flest byten osv osv. Svårt att svara på den frågan.
Min högst subjektiva åsikt är att jag gärna spenderar tid ombord. Om inte SAS direktflight från Köpenhamn/Stockholm finns att tillgå så skulle jag kolla på att flyga via Bogota/Panama, för att testa lite roliga bolag, och kanske få en rolig stopover.

vilket flygbolag som skulle ge bästa upplevelsen

Också högst subjektivt. I business tycker jag SAS är bra - annars gillar jag också Turkish!

Ett konkret tips: Starta en ny tråd och använd befintlig mall så kan vi hjälpa dig. Om du har specifika datum så är det kanske inte så att alla bolag finns tillgängliga. Då kan vi försöka hjälpa till att välja mellan de alternativ som finns.
 

wanderlust00

Ny medlem
Bästa är högst subjektivt. För vissa här betyder det snabbaste möjliga rutt, för andra med flest byten osv osv. Svårt att svara på den frågan.
Min högst subjektiva åsikt är att jag gärna spenderar tid ombord. Om inte SAS direktflight från Köpenhamn/Stockholm finns att tillgå så skulle jag kolla på att flyga via Bogota/Panama, för att testa lite roliga bolag, och kanske få en rolig stopover.



Också högst subjektivt. I business tycker jag SAS är bra - annars gillar jag också Turkish!

Ett konkret tips: Starta en ny tråd och använd befintlig mall så kan vi hjälpa dig. Om du har specifika datum så är det kanske inte så att alla bolag finns tillgängliga. Då kan vi försöka hjälpa till att välja mellan de alternativ som finns.

Stort tack för så snabb hjälp! Jag startar en ny tråd i 'Flygbiljetter' och provar det med :)
 

Morgan

Medlem
Jag levde i tron att om man bokade typ ett halvår i förväg och var flexibel med dagar innan så kunde man hitta 2 Eurobonusbiljetter i Business till San Fransisco och Los Angeles med SAS utan större problem vid sidan om sommar/jul. Nu ser det knappt ut att finnas en enda biljett i business hem från Kalifornien kommande 330 dagar? Är det alltid så illa nuförtiden?
 

Canadien

Medlem
Jag levde i tron att om man bokade typ ett halvår i förväg och var flexibel med dagar innan så kunde man hitta 2 Eurobonusbiljetter i Business till San Fransisco och Los Angeles med SAS utan större problem vid sidan om sommar/jul. Nu ser det knappt ut att finnas en enda biljett i business hem från Kalifornien kommande 330 dagar? Är det alltid så illa nuförtiden?

Ja, så illa är det med US västkust. Det släpps ibland lite platser 123 dagar innan avresa.
 

palmen

Moderator
Jag levde i tron att om man bokade typ ett halvår i förväg och var flexibel med dagar innan så kunde man hitta 2 Eurobonusbiljetter i Business till San Fransisco och Los Angeles med SAS utan större problem vid sidan om sommar/jul. Nu ser det knappt ut att finnas en enda biljett i business hem från Kalifornien kommande 330 dagar? Är det alltid så illa nuförtiden?
Ja det har varit så illa i åtminstone 1-2 år. Dessa platser går först hos de flesta flygbolag. För sas så går de ofta första timmen efter de släppts. Mindre attraktiva tider på året, tex nu, så dyker det ibland upp mer biljetter närmare avgång.
 

gtab

Ny medlem
För att få tag på award resor måste man ju oftast vara tidigt ute och boka direkt när dessa släpps, vilket gör att man måste boka utresan först som en om enkelbiljett och sedan hemresan som en till enkelbiljett när dessa platser släppts. Jag hade fått för mig att det inte skulle vara några problem att boka om två enkelresor till en roundtrip för att slippa 20% tillägget om man ringde SAS supporten, men de hävdade bestämt att det inte gick att göra och att man i så fall var tvungen att chansa på att avboka och hoppas att award biljetterna åkte tillbaka till inventory så att man kunde boka om till en roundtrip biljett. Någon här som vet om det bara var en ohjälpsam supportagent man hamnat hos eller om det är deras policy?
 

squeezen

Medlem
Skulle ringa in till tallinn idag och boka om en award. Lägga till first och byta en connection.
Satt i rekryteringar hela dagen så det sket sig.

Har nån lyckats få SAS vanliga helg team att ändra 2-4-1 award nyligen?

Eller får jag hålla tummarna platser finns kvar till måndag?
 

Mr.cake

Medlem
Jag levde i tron att om man bokade typ ett halvår i förväg och var flexibel med dagar innan så kunde man hitta 2 Eurobonusbiljetter i Business till San Fransisco och Los Angeles med SAS utan större problem vid sidan om sommar/jul. Nu ser det knappt ut att finnas en enda biljett i business hem från Kalifornien kommande 330 dagar? Är det alltid så illa nuförtiden?

Japp, problemet är att folk håller flera biljetter som "backup". Varför inte när flypremium finns och bokningsavgiften är nada.
 
Toppen