Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

agehall

Medlem
Frågor: 1. Varför om det nu är married segments och måste "hänga ihop" och bokas på en gång kan han se sista alternativet ovan? För att det är nytt datum?
För att married segments verkligen bara kan bokas vid ett och samma tillfälle. Det är lite av grejen med dem.

2. Är det ens lönt med Huaca?
Det beror på om det verkligen är married segments eller inte. Svårt att säga.
 

squeezen

Medlem
För att married segments verkligen bara kan bokas vid ett och samma tillfälle. Det är lite av grejen med dem.
Det förstår jag att det måste bokas på en hång och hänga ihop. Men antingen borde väl då 0/4 funka, eller 4/4.
Ser inte logiken i 1/4?

Jaja, med nya regler får jag se om DPS-BKK-SIN finns att hitta.
 

agehall

Medlem
Det kan ju vara ett visst antal säten som är berörda av married segments. Det finns inte så mycket logik för oss att förstå - det är bara att acceptera.
 

Gus

Medlem
Tror snarare han syftar på transfer mellan Miami och Washington på 3h.

Tror inte sas skulle bry sig då det rör sig om utresa respektive hemresa.
Men har inte flygbolagen ett visst ansvar om en resa kan bokas på en och samma biljett? Hade jag blivit gratis ombokad för hemresan om jag kommit försent till Washington? (vilket jag såklart hade gjort). Inte för att jag skulle drömma om att genomföra resan men vore kul att veta hur det skulle gå till i teorin.
 

danielhog

Medlem
Men har inte flygbolagen ett visst ansvar om en resa kan bokas på en och samma biljett? Hade jag blivit gratis ombokad för hemresan om jag kommit försent till Washington? (vilket jag såklart hade gjort). Inte för att jag skulle drömma om att genomföra resan men vore kul att veta hur det skulle gå till i teorin.

Du hade inte blivit ombokad för att du missar flyget så länge det inte beror på att ditt inkommande flyg är försenat. Så landar det i tid i Miami får du lösa det själv.

Flygbolag har ett ansvar att du inte bokar under MCT men svårt att se att det finns reglerat mellan olika städer. Man kan inte bygga in/reglera allting.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

agehall

Medlem
Men har inte flygbolagen ett visst ansvar om en resa kan bokas på en och samma biljett? Hade jag blivit gratis ombokad för hemresan om jag kommit försent till Washington? (vilket jag såklart hade gjort). Inte för att jag skulle drömma om att genomföra resan men vore kul att veta hur det skulle gå till i teorin.
Nej, inte när du byter mellan två städer på det där sättet. Hade de varit Co-terminals hade de kanske tagit lite ansvar men i det där exemplet är det ditt problem.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

squeezen

Medlem
jaha. dagens married segments issue från Tallinn...

Jag bokade som ni kanske vet en resa enkel hem från SIN-CPH i First för två med ambitionen att senare sy ihop något runt omkring.
Ville vara säker på att fånga Singapore first medan det är bokningsbart.

Valet föll till slut som så många andra på Bali (dags att ge det en chans till, har inte varit så såld tidigare...)
Hittade rutt dit: CPH-LHR-SIN-DPS i Business på deras nya A380.
Hem ville jag lägga till DPS-SIN till redan gjorde SIN-CPH. Hittar detta i SAS award tool:
Visa bifogad bild 80120

Agenten ser endast sista alternativet (som i terrorn har minst antal platser) vilken dock avgår 30 min efter min SIN-CPH flight.
Han sätter mig på hold och kollar med nån kollega och säger att nej, de andra flygningar går inte att boka och lägga till min befintliga SIN-CPH. Utan han kunde endast göra det om även den hade platser. Detta kommer dock inte hända då F nu är 0:at, vilket torde betyda att även om jag bokar av mina två platser lär de inte släppas som award igen... (F2).

Jag bad honom bara för skojs skull att kika på Kuala Lumpur singapore samma dag. Han fick inte heller upp något av SQ's flyg då, trots massor i award tool.

Frågor: 1. Varför om det nu är married segments och måste "hänga ihop" och bokas på en gång kan han se sista alternativet ovan? För att det är nytt datum?
2. Är det ens lönt med Huaca?
Vill ogärna släppa SQ first returen hem då jag inte testat private room ännu.

Ser tre alternativ:
- Köpa separat low cost DPS-SIN vilket ju gör weekenden på Bali avsevärt mindre lyxig.
- Köpa separat DPS-SIN med SQ, för en lite större peng men kanske bättre service. Eko klass just nu kostar 2500:- drygt per skalle i one way vilket är lite störigt och nästan lika mycket som hela awardbokningen i first/business. Business DPS-SIN kostar 8000:- drygt per skalle one way. Så dessa två alternativ är lite ruggiga. 1037 miles blir 1000, gånger 1.5 för Z klass så inte massa poäng heller att tala om.
Intressant nog finns KLM som direktflyg (5th freedom) i business för ca 2800:- per skalle i en 777 vilket kunde vara lite roligt att testa. lite tight connection (läs FÖR tight på 40 min).
- Strunta i first class på hemresan, få tillbaka en del poäng och åka DPS-SIN-ZRH-CPH.

Sido-info, det verkade i raset när jag bad honom kolla från KL inte vara problem att flyga Kuala Lumpur- Bangkok- Singapore -Copenhagen, dvs han föreslog en rutt med två byten i Asien (sydost). Om det bara för att han var lite villrådig eller faktiskt förstod hur allt hänger ihop låter jag vara osagt.

Får väl Huaca imorgon och se vad som händer med "married segments".
HUACA gav samma svar, de kan inget göra... de måste släppa hela bokningen och boka dem sammanhängande...
Får väl bli SCOOT mellan DPS-SIN se till att ha 5h mellanlandning och sedan dra vidare med SQ F, blir ju lite härlig kontrast (till det bättre) kanske. Får ju se det positivt.

Idag var agentens förslag att åka till BKK kvällen innan, övernatta och sedan dra vidare. Men på en weekend som är på plats på Bali Fredag lunch till måndag em så känns det lite väl saftigt att redan på söndag åka till Bangkok och mer eller mindre "bara vänta".

Scoot är ny erfarenhet i så fall, MEN det är lång tid kvar så kommer bli lite nya samtal under tidens gång till Tallinn och se om det luckras upp något.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

WTP

Medlem
Jag ser inte LH First award från FRA till SIN nuförtiden...
Som bekant LH börjar släppa First award 14 dagar innan. Jag har bevakat nu under längre tid (Idag +14) men ser inte en enda plats till SIN.
När jag kollar på filghter i EF - hittar jag att tex att på söndag "finns" 4 platser till salu (F4) men inga O-platser.
Har jag missat ngt?

P.S. nu ser jag att det finns 1 plats för kvällens avgång och det fanns inte imorse :)
 

Canadien

Medlem
När jag kollar på filghter i EF - hittar jag att tex att på söndag "finns" 4 platser till salu (F4) men inga O-platser.
Har jag missat ngt?

EF har ju inte någon direkt relation till om det kommer awards eller ej. Detta är väl en av de svåraste att hitta F awards på och dessutom är det högsäsong för affärsresande så en full/överbokad business eller ekonomiklass kan ju göra att de håller på platserna i First.
 

squeezen

Medlem
Jag ser inte LH First award från FRA till SIN nuförtiden...
Som bekant LH börjar släppa First award 14 dagar innan. Jag har bevakat nu under längre tid (Idag +14) men ser inte en enda plats till SIN.
När jag kollar på filghter i EF - hittar jag att tex att på söndag "finns" 4 platser till salu (F4) men inga O-platser.
Har jag missat ngt?

P.S. nu ser jag att det finns 1 plats för kvällens avgång och det fanns inte imorse :)
Singapore är en populär destination och de flyger med en A380. Visar EF 4 platser så är redan 4 sålda/upptagna. Dvs halva kabinen, inget säger att de då kommer släppa ytterligare som O-klass.
 
Toppen