Senaste nytt

Fråga Tina på Air France & KLM

Jag köpte två flygbiljetter GOT-HND med AF och gjorde en miss när det gäller mitt och min medpassagerares förnamn. Det är så att jag i rutan "First Name" endast fyllde i våra tilltalsnamn. Jag har alltså tre förnamn varav ett står på min biljett (och på mitt konto hos Flying Blue). I min medpassagerares fall är det ett bara ett förnamn som saknas. Det var inga problem sist när jag flög till CDG med AF men tänker att det kanske kan bli något strul när resan går till Japan?
Jag har fyra förnamn, men jag bokar konsekvent alltid med mitt tilltalsnamn endast. Efternamnet skriver jag alltid med O istället för Ö. Jag håller det för osannolikt att du skulle få några problem.
Edit: inte ens när andra bokat biljett åt mig och stavar mitt namn fel har det blivit några problem
 

ErikSyd

Medlem
Pratade precis med kundtjänst och det ska tydligen inte vara några problem att utelämna något förnamn så länge de namn man väl angett är rätt stavade. De erbjuder namnändring mot en mindre avgift men jag antar att om man ändrar namn på biljetten så bör man även rätta till sitt FB-konto, om man vill vara säker på att få sina miles.

Som sagt är det nog bäst att låta det vara.
 

famhanssons

Medlem
Kan dock nämna att jag fick problem på en inrikes USA. Använde endast mitt tilltalsnamn och inte mitt första namn. När det inte stämde med passet blev det ordentligt strul i security. Grundtesen måste vara att ange namnen som de är angivna i passen, dvs har inget med vad du egentligen heter.
 

agehall

Medlem
Kan dock nämna att jag fick problem på en inrikes USA. Använde endast mitt tilltalsnamn och inte mitt första namn. När det inte stämde med passet blev det ordentligt strul i security. Grundtesen måste vara att ange namnen som de är angivna i passen, dvs har inget med vad du egentligen heter.
Ja, just i USA stöter man då och då på folk som tycker det är ett problem. Jag har skrivit om det tidigare och lösningen i mitt fall var att visa upp ett kreditkort(!) med bara mitt tilltalsnamn och efternamn på.

För att slippa riskera sådana problem bytte jag ordning på mina förnamn, men risken att det strular är extremt liten även där.
 

bjobr

Medlem
Finns Tina fortfarande här och läser? Jag har hamnat i en situation där jag känner att jag hamnat lite i kläm på grund av hur Flying Blue fungerar och undrar om det finns nån chans att KLM kan göra undantag för att göra mig på gott humör.
Jag hade i början av december uppnått 24 flighter och hade en tur- och returresa om totalt sex ben inbokad. Guldet som i en liten ask alltså! Sen kom snökaoset på Schiphol och min utresa blev (av KLM) ombokad till LH istället och jag gick miste om tre flighter. Hemresan gick som planerat med KLM/AF och resultatet blev alltså snöpliga 27/30 flighter när året tog slut. Och nu är jag alltså nere på 0/30 igen... känns ganska surt! :(
 

Mr Basic

Medlem
Finns Tina fortfarande här och läser? Jag har hamnat i en situation där jag känner att jag hamnat lite i kläm på grund av hur Flying Blue fungerar och undrar om det finns nån chans att KLM kan göra undantag för att göra mig på gott humör.
Jag hade i början av december uppnått 24 flighter och hade en tur- och returresa om totalt sex ben inbokad. Guldet som i en liten ask alltså! Sen kom snökaoset på Schiphol och min utresa blev (av KLM) ombokad till LH istället och jag gick miste om tre flighter. Hemresan gick som planerat med KLM/AF och resultatet blev alltså snöpliga 27/30 flighter när året tog slut. Och nu är jag alltså nere på 0/30 igen... känns ganska surt! :(
Har du varit i kontakt med Flying Blue om detta? :rolleyes:
 

Dr. Miles

Expert
Ingen företagsrepresentanter (inte bara från Air France/KLM) finns kvar sedan de två grundarna slutade. I alla fall så det känns.
 
Toppen