Senaste nytt

Fråga om service ombord Lufthansa Business inom Europa, värt boka 2-for-1 i business?

Volatyle

Medlem
Vet inte om det är praktiskt möjligt, men Aegean flyger från April mellan CPH och Kiev (Via Athen). Lång resa i C, och med vad jag hört, kanske Europas bästa business class produkt. Har dock ej testat själv.

Ofasen? Intressant! Dom är väl star alliance också? Vad är restiden med stop i Aten till Kiev? (försöker hitta mer info kring detta, men verkar inte finnas så mkt)
 

Senator

Moderator
Ska beskriva samtalet! Jag ringde och sa att jag ville boka award ticket med min voucher, bad dom då slå GOT-KBP t/r rakt av, på ett datum i september (tor-sön). Sa att jag var helt flexibel med dagar och även vilken helg, alltså att jag kunde tänka mig t.ex fre-mån, tor-sön, och vilken helg som helst i September.

Han knattrade en stund, sen sa han att han behövde sätta mig på vänt (tolkade det som att han ville prata med en kollega om min förfrågan). Sen kopplade han tillbaka mig och sa följande: "På grund av det speciella läget vi har nu, med begränsade reguljära turer kan jag inte göra den här typen av bokning av olika segment, t.ex GOT-FRA-KBP"

Då sa jag följande: "OK; bara så jag förstår, även om jag själv hittar en resa med passande segment GOT-FRA-KBP t/r via t.ex uniteds sida som funkar, kan jag inte be er specifikt boka det på det sättet?"

"Nej, tyvärr, inte just nu" var svaret.

Då frågade jag, så när kan jag boka en resa med flera segment på det sättet?

"Jag skulle tro att denna typen av resa ej kommer gå att boka under januari ut, men februari/mars bör läget klarnat något"

Märkligt, tycker ni inte?

Vad gäller resan till KBP från GOT har jag nu iaf via lufthansas sida fått upp lite andra alternativ än jag fick från United. Där fick jag t.ex ett alternativ som flyger GOT-FRA-KBP ditväg med LH och sen KBP-ZRH-GOT (operated by Swiss) på hemväg, eftermiddagen på söndagar som tog 5h och 40 min.

Det knepiga är att United inte vill ge mig några alternativ på morgonplanet GOT-FRA (06:00am) i September. Kanske får man inte boka award på morgonflyget? Får alltid upp 10:45 och då hinner jag inte med förmiddagsflyget till KBP från FRA.

Kanske helt enkelt är klurigt överlag att boka såpass långt fram i tiden vad gäller award?

Vol

Vi borde ha en ogillaknapp på Businessclass.se. Vi har som du kanske redan har läst i en annan tråd tillfrågat SAS att kommentera vad det är som just nu händer med kundupplevelsen när man vill boka med Eurobonuspoäng. Det verkar vara som ett avsnitt ur den ökända BBC produktionen "Little Britain" för tillfälle.


Lite OT: videon är också väldigt opassande i dessa coronatider :eek:
 

Volatyle

Medlem
Vi borde ha en ogillaknapp på Businessclass.se. Vi har som du kanske redan har läst i en annan tråd tillfrågat SAS att kommentera vad det är som just nu händer med kundupplevelsen när man vill boka med Eurobonuspoäng. Det verkar vara som ett avsnitt ur den ökända BBC produktionen "Little Britain" för tillfälle.


Lite OT: videon är också väldigt opassande i dessa coronatider :eek:
Garv. En klassiker! :D

Ja, det verkar rätt rörigt. Tanken är att weekenden ska vara en present till min sambo, som fyller 16:e februari, så vill gärna ha det bokat före dess - börjar oroa mig för att det kan bli svårt. Därtill går som jag nämnt ca 60k poäng ut i April (utöver det faktum att Vouchern går ut i Mars)

Så, därav mitt fokus på en C-klass inom EU då det kostar just 60k poäng med 2-4-1. Det hade mao passat perfekt, rent tekniskt för min del.
 

palmen

Moderator
Det knepiga är att United inte vill ge mig några alternativ på morgonplanet GOT-FRA (06:00am) i September. Kanske får man inte boka award på morgonflyget? Får alltid upp 10:45 och då hinner jag inte med förmiddagsflyget till KBP från FRA.
Du säger först att du hittar platser på United och sen att united inte visar platser på morgonflyget som är det enda du kan åka med för att hinna? Är det i så fall inte där skon klämmer, att det helt enkelt inte finns platser på en av flighterna?
 

Volatyle

Medlem
Du säger först att du hittar platser på United och sen att united inte visar platser på morgonflyget som är det enda du kan åka med för att hinna? Är det i så fall inte där skon klämmer, att det helt enkelt inte finns platser på en av flighterna?

Var kanske lite otydlig där, det finns platser om jag t.ex söker i Maj via united och då får jag upp morgonflygen. Kollar jag i September däremot får jag aldrig det alternativet. Det betyder dock inte att jag inte får några alternativ alls, utan att jag helt enkelt får finna mig i att resan tar typ 10h istället för 5h eftersom jag får åka med det senare flyget till KBP.

Det ändrar dock inte det faktum att SAS inte kunde boka alls - i all rimlighet borde agenten kunnat presentera det alternativet för mig isåfall? Därmed tolkar jag det som att det inte är där skon klämmer, jag gissar att agenten inte gett mig något alternativ även om det fanns ett 6AM plan från GOT. Det här med att flyga 6 eller flyga 10:45 var mer en parentes i själva grundproblemet kan man säga. Just nu verkar det ju som jag inte får boka alls via SAS, hur bra alternativ jag än hittar. (iaf, enligt den agent jag pratade med)

Vol
 

palmen

Moderator
Var kanske lite otydlig där, det finns platser om jag t.ex söker i Maj via united och då får jag upp morgonflygen. Kollar jag i September däremot får jag aldrig det alternativet. Det betyder dock inte att jag inte får några alternativ alls, utan att jag helt enkelt får finna mig i att resan tar typ 10h istället för 5h eftersom jag får åka med det senare flyget till KBP.

Det ändrar dock inte det faktum att SAS inte kunde boka alls - i all rimlighet borde agenten kunnat presentera det alternativet för mig isåfall? Därmed tolkar jag det som att det inte är där skon klämmer, jag gissar att agenten inte gett mig något alternativ även om det fanns ett 6AM plan från GOT. Det här med att flyga 6 eller flyga 10:45 var mer en parentes i själva grundproblemet kan man säga. Just nu verkar det ju som jag inte får boka alls via SAS, hur bra alternativ jag än hittar. (iaf, enligt den agent jag pratade med)

Vol
OK, kan vara så att kundtjänst får upp flighter med 2 byten och då måste göra någon steg för steg och där det fallerar (gissar bara här). Men det finns ju helt klart alternativ som borde kunna fungera om man söker ut torsdag eller fredag. Några exempel nedan som alla borde gå att boka.

Det hela är väldigt märkligt från SAS sida då något av dessa exempel borde kunna gå att boka, om det inte finns några "spärrar" vi inte känner till här med att SAS inte får boka Lufthansa mer än X dagar fram i tiden eller så. Jag skulle nog försöka med agent roulette och försöka igen och hoppas på en annan agent. Ge de inte för mycket info utan säg att du vill åka på datum X från Göteborg till Kiev, gärna så tidigt som möjligt på morgonen om det går. En sådan resa bör de kunna boka utan att ens ge de ett halmstrå om segment för segment eller andra kosntigheter. Du bör heller itne nämna något om flighten 6 på morgonen eller så, att den finns i maj och du ska resa i september är totalt irrelevant.
upload_2021-1-13_9-58-17.png

upload_2021-1-13_9-59-12.png

upload_2021-1-13_10-0-18.png
 

Volatyle

Medlem
OK, kan vara så att kundtjänst får upp flighter med 2 byten och då måste göra någon steg för steg och där det fallerar (gissar bara här). Men det finns ju helt klart alternativ som borde kunna fungera om man söker ut torsdag eller fredag. Några exempel nedan som alla borde gå att boka.

Det hela är väldigt märkligt från SAS sida då något av dessa exempel borde kunna gå att boka, om det inte finns några "spärrar" vi inte känner till här med att SAS inte får boka Lufthansa mer än X dagar fram i tiden eller så. Jag skulle nog försöka med agent roulette och försöka igen och hoppas på en annan agent. Ge de inte för mycket info utan säg att du vill åka på datum X från Göteborg till Kiev, gärna så tidigt som möjligt på morgonen om det går. En sådan resa bör de kunna boka utan att ens ge de ett halmstrå om segment för segment eller andra kosntigheter. Du bör heller itne nämna något om flighten 6 på morgonen eller så, att den finns i maj och du ska resa i september är totalt irrelevant.
Visa bifogad bild 116028
Visa bifogad bild 116029
Visa bifogad bild 116030

Yes, jag ska prova igen. Vad tänker du/ni om att det finns flyg 06:00 om jag t.ex söker på lufthansas sida (alltså, även i september) men att jag inte får upp dessa m United. Är det för att dom blockar award tickets så långt fram i tiden månne? Fast varför just bara för det planet på morgonen då?

Vol
 
Toppen