Senaste nytt

Fråga om service ombord Lufthansa Business inom Europa, värt boka 2-for-1 i business?

Volatyle

Medlem
Jag är själv i samma situation att använda poäng och voucher för en resa inom Europa i business. Där väljer jag bort Lufthansa business främst för deras låga servicenivå och nonchalanta bemötande från deras kabinpersonal, tyvärr även i business. Swiss och Austrian är bolag som flera på forumet föredrar, vilket även jag gör. Visst, serviceutbudet och komforten är bättre än SAS Plus.

Förstår. Bara svårt att hitta ngt med Swiss eller Austrian från just GOT. Vill gärna ligga under 5h total restid.

Vol
 

Canadien

Medlem
BA är ju bättre än Luftis i Business, och flyger från GOT men funkar ju inte med dina poäng och voucher.

Om poängen är på väg ut så är det bara att boka på. GOT-FRA/MUC-ZRH-XXX-VIE-FRA/MUC-GOT kan ju gå att få till för att prova på både LH, Swiss och Austrian
 

Volatyle

Medlem
Pratade med kundtjänst nu. Dom bokar ej manuella segment under hela januari pga rådande omständigheter. Mao var got - FRA - Kiev uteslutet trots det finns flyg enligt United.
 

Senator

Moderator
Pratade med kundtjänst nu. Dom bokar ej manuella segment under hela januari pga rådande omständigheter. Mao var got - FRA - Kiev uteslutet trots det finns flyg enligt United.

Men om du frågade om att boka Göteborg - Kiev utan att meddela segment för segment fick du då ett annat alternativ från kundtjänst? Var det nej på att boka överlag, alltså inga platser? Var det nej på att boka via Frankfurt, eller var det nej på att boka segment för segment?

Dina parameter: ett byte och under fem timmar finns det vad jag kan se bara ett alternativ: Lufthansa via Frankfurt. Jag skulle göra det lite enklare för mig själv och ringa SAS igen och fråga "vad kan ni erbjuda mig på GOT-KBP-KBP på mina datum för två personer i business class"? Det här väl inte en väldigt komplicerad resa, så ibland hjälper det om man ställer den enkla frågan istället ;)
 

M.K

Medlem
FF19461F-EC60-45A1-97A4-B13FE48BC5D3.jpeg


Bara boka LH-C, som SAS borde vara. Nästan alltid trevligt framför gardinen, som SAS borde bevarat.

De har även servering i dessa tider så inget att fundera över om du inte hittar andra alternativ längre fram för vouchern. Med mellanlandning väljer jag LH-C och Senatorlounge, helst i MUC, före plus och byte i CPH. Dock inte på Long haul där SAS har en mycket bättre produkt.
 
Last edited:

Volatyle

Medlem
Men om du frågade om att boka Göteborg - Kiev utan att meddela segment för segment fick du då ett annat alternativ från kundtjänst? Var det nej på att boka överlag, alltså inga platser? Var det nej på att boka via Frankfurt, eller var det nej på att boka segment för segment?

Dina parameter: ett byte och under fem timmar finns det vad jag kan se bara ett alternativ: Lufthansa via Frankfurt. Jag skulle göra det lite enklare för mig själv och ringa SAS igen och fråga "vad kan ni erbjuda mig på GOT-KBP-KBP på mina datum för två personer i business class"? Det här väl inte en väldigt komplicerad resa, så ibland hjälper det om man ställer den enkla frågan istället ;)

Ska beskriva samtalet! Jag ringde och sa att jag ville boka award ticket med min voucher, bad dom då slå GOT-KBP t/r rakt av, på ett datum i september (tor-sön). Sa att jag var helt flexibel med dagar och även vilken helg, alltså att jag kunde tänka mig t.ex fre-mån, tor-sön, och vilken helg som helst i September.

Han knattrade en stund, sen sa han att han behövde sätta mig på vänt (tolkade det som att han ville prata med en kollega om min förfrågan). Sen kopplade han tillbaka mig och sa följande: "På grund av det speciella läget vi har nu, med begränsade reguljära turer kan jag inte göra den här typen av bokning av olika segment, t.ex GOT-FRA-KBP"

Då sa jag följande: "OK; bara så jag förstår, även om jag själv hittar en resa med passande segment GOT-FRA-KBP t/r via t.ex uniteds sida som funkar, kan jag inte be er specifikt boka det på det sättet?"

"Nej, tyvärr, inte just nu" var svaret.

Då frågade jag, så när kan jag boka en resa med flera segment på det sättet?

"Jag skulle tro att denna typen av resa ej kommer gå att boka under januari ut, men februari/mars bör läget klarnat något"

Märkligt, tycker ni inte?

Vad gäller resan till KBP från GOT har jag nu iaf via lufthansas sida fått upp lite andra alternativ än jag fick från United. Där fick jag t.ex ett alternativ som flyger GOT-FRA-KBP ditväg med LH och sen KBP-ZRH-GOT (operated by Swiss) på hemväg, eftermiddagen på söndagar som tog 5h och 40 min.

Det knepiga är att United inte vill ge mig några alternativ på morgonplanet GOT-FRA (06:00am) i September. Kanske får man inte boka award på morgonflyget? Får alltid upp 10:45 och då hinner jag inte med förmiddagsflyget till KBP från FRA.

Kanske helt enkelt är klurigt överlag att boka såpass långt fram i tiden vad gäller award?

Vol
 
Ska beskriva samtalet! Jag ringde och sa att jag ville boka award ticket med min voucher, bad dom då slå GOT-KBP t/r rakt av, på ett datum i september (tor-sön). Sa att jag var helt flexibel med dagar och även vilken helg, alltså att jag kunde tänka mig t.ex fre-mån, tor-sön, och vilken helg som helst i September.

Han knattrade en stund, sen sa han att han behövde sätta mig på vänt (tolkade det som att han ville prata med en kollega om min förfrågan). Sen kopplade han tillbaka mig och sa följande: "På grund av det speciella läget vi har nu, med begränsade reguljära turer kan jag inte göra den här typen av bokning av olika segment, t.ex GOT-FRA-KBP"

Då sa jag följande: "OK; bara så jag förstår, även om jag själv hittar en resa med passande segment GOT-FRA-KBP t/r via t.ex uniteds sida som funkar, kan jag inte be er specifikt boka det på det sättet?"

"Nej, tyvärr, inte just nu" var svaret.

Då frågade jag, så när kan jag boka en resa med flera segment på det sättet?

"Jag skulle tro att denna typen av resa ej kommer gå att boka under januari ut, men februari/mars bör läget klarnat något"

Märkligt, tycker ni inte?

Vad gäller resan till KBP från GOT har jag nu iaf via lufthansas sida fått upp lite andra alternativ än jag fick från United. Där fick jag t.ex ett alternativ som flyger GOT-FRA-KBP ditväg med LH och sen KBP-ZRH-GOT (operated by Swiss) på hemväg, eftermiddagen på söndagar som tog 5h och 40 min.

Det knepiga är att United inte vill ge mig några alternativ på morgonplanet GOT-FRA (06:00am) i September. Kanske får man inte boka award på morgonflyget? Får alltid upp 10:45 och då hinner jag inte med förmiddagsflyget till KBP från FRA.

Kanske helt enkelt är klurigt överlag att boka såpass långt fram i tiden vad gäller award?

Vol

Hur långt fram i tiden?
 

cbroxe

Medlem
Vet inte om det är praktiskt möjligt, men Aegean flyger från April mellan CPH och Kiev (Via Athen). Lång resa i C, och med vad jag hört, kanske Europas bästa business class produkt. Har dock ej testat själv.
 
Toppen