Senaste nytt

Fråga om anslutning i Bangkok - separata biljetter

thsred

Medlem
Jag håller däremot inte med om att PG har monopol på flygplatsen på Samui. Det var Khun Prasartong-Osoth, ägaren till bolaget, som lät bygga den klart spejsade semesterby-flygplatsen som den första flygplatsen var - och som för några år sen blev en större och mer städad variant. Orsaken till att Thai (TG) inte började flyga till denna alltså privatägda flygplats förrän, var det, 2007, 2008 eller ?, var att flygplatsavgifterna låg så högt och att det krävdes år av förhandlingar först. Avgifterna är dock fortfarande höga jämfört med statligt ägda flygplatser.

Är inte att ta ut höga flygplatsavgifter av andra bolag när man äger en flygplats nästan liiiite samma som monopol... Ok, flygplatsen kanske tar ut höga avgifter av sin ägare också, men ja, ni kan ju fundera lite på det...
 

JonW

Medlem
Även om det är lite längre att åka över Nathon än över Chaweng brukar det gå på ett ut tidsmässigt då nästan hela vägen upp till Nathon är riktigt bra för att vara Samui-standard. Men det där lär väl Conrad-folket ha pejl på och välja det som passar bäst för dagen - för jag hoppas verkligen att ni lyxar till det fullt ut om det är er bröllopsresa!




Jag håller däremot inte med om att PG har monopol på flygplatsen på Samui. Det var Khun Prasartong-Osoth, ägaren till bolaget, som lät bygga den klart spejsade semesterby-flygplatsen som den första flygplatsen var - och som för några år sen blev en större och mer städad variant. Orsaken till att Thai (TG) inte började flyga till denna alltså privatägda flygplats förrän, var det, 2007, 2008 eller ?, var att flygplatsavgifterna låg så högt och att det krävdes år av förhandlingar först. Avgifterna är dock fortfarande höga jämfört med statligt ägda flygplatser.
Det är inte bara betydligt längre att åka över Nathon, du måste dessutom ta kroken runt hamnen p g a enkelriktningen. Och så är det väldigt långa sträckor med låga fartgränser o dåliga vägar även genom Bang Por, Mae Nam och Bophut.
PG har i praktiken monopol på Samui. Till slut släppte man dock in TG mot löfte att de skulle ta ännu mer absurda priser än PG, mest just för att slippa monopolanklagelserna.
Någon mer som inte trafikerar Thailand släpps också in, men samma sak där med avgifter satta för att slippa konkurrens.
 

sk-sthlm

Medlem
En uppdatering om hur det gick:

Jag följde rekommendationerna i tråden, och bokade första planet från Koh Samui till Bangkok. Inga problem alls att få väskorna incheckade hela vägen, och tro det eller ej, men de kom faktiskt ut först på bandet i Stockholm trots (eller kanske tack vare?) att det inte fanns några priotaggar på dem. Planet var inte sent, och det var gott om tid mellan planen.

Stort tack för er värdefulla input!
 

Cattis

Medlem
Ingen ko på isen skulle jag säga:

Minimum connection time på Suvarnabhumi hos PG är 1.15 timme från international till domestic vv. Från PG:s hemsida,Airport Check-in - Bangkok Airways

Minimum Connecting Time (MCT)
If passenger has connecting flight to/from Bangkok Airways, we require Minimum Connecting Time (MCT) as followings:

  • International to Domestic 1.15 hours
  • Domestic to International 1.15 hours
  • International to International 1.15 hours
  • Domestic to Domestic 1.15 hours
Med TK och PG som kombo kan du be dem tagga bagaget hela vägen bägge vägar. Customs sker på Samui på ditresan. (Redigerat: Såg nu att det var hemresan du undrade över, låter dock detta stå kvar ifall någon annan undrar.)

När du landar i BKK, gå bara genom immigration, sen till transfer-checkin och sikta på A-piren, där PG normalt håller till. Har kört denna TK/PG-kombo själv. Osäker på var TK normalt parkerar, men senast var det en bit att gå. Ni bör ändå ha gott om tid för att slå er ner i PG-loungen (även för turistklasspax) en stund.

Om förseningar:
PG har policyn, att om deras plan är försenat och man har en konfirmerad biljett ut från BKK står de för kostnader för ombokning ifall man missar anslutningen. Denna info har jag fått på telefon, just för samma connection när en vän skulle åka hem, tror förresten det var 07.45, och infon finns även på:

Schedules, Delays, Cancellation of Flights - Bangkok Airways

9.2 Cancellation, Rerouting, Delays, Etc.
9.2.1 We will take all necessary measures to avoid delay in carrying you and your baggage. In the exercise of these measures and in order to prevent a flight cancellation, in exceptional circumstances we may arrange for a flight to be operated on our behalf by an alternative carrier and/or aircraft.

9.2.2 Except as otherwise provided by the Convention, if we cancel a flight, fail to operate a flight reasonably according to the schedule, fail to stop at your destination or Stopover destination, or cause you to miss a connecting flight on which you hold a confirmed reservation, we shall, at your option either:

9.2.2.1 carry you at the earliest opportunity on another of our scheduled services on which space is available without additional charge and, where necessary, extend the validity of your Ticket; or

9.2.2.2 within a reasonable period of time re-route you to the destination shown on your Ticket by our own services or those of another carrier, or by other mutually agreed means and class of transportation without additional charge. If the fare and charges for the revised routing are lower than what you have paid, we shall refund the difference; or

9.2.2.3 make a refund in accordance with the provisions of Article 10.2.

Hur TK ställer sig till ersättning om deras plan är försenat vet jag inte. Vet bara att PG och TK har avtal för bagage.

Vad jag däremot skulle tänka på är att ha gott om tid på Samui. Conrad ligger längst nere på ön i Ban Taling Ngam och om det regnar kan det vara översvämningar, inte minst i Maenam och Bophut och på vägen upp mot flygplatsen. Det blir nog en tidig morgon för er, räkna med minst en timmes resväg. Trafiken bör vara okej så tidigt, men ni kommer att gå genom immigration på Samui, sen är det en bit att promenera bort till avgångshallen...

Södra Samui är f ö väldigt fint. Passa på att göra en utflykt till Koh Taen och Koh Madsum eller systeröarna där nere.

Hej! Jag och familjen åker till Koh Samui i december. Vi åker med Thai Stockholm-Paris- Bangkok och sedan vidare till Samui med Bangkok Airways på separata biljetter. Har jag förstått det rätt,att det är möjligt att checka in bagaget hela vägen,trots två olika bolag?
 

palmen

Moderator
Hej! Jag och familjen åker till Koh Samui i december. Vi åker med Thai Stockholm-Paris- Bangkok och sedan vidare till Samui med Bangkok Airways på separata biljetter. Har jag förstått det rätt,att det är möjligt att checka in bagaget hela vägen,trots två olika bolag?
Beror på om de har interline avtal samt om du träffar på en agent som vaknat på bästa humör. Du har inga rättigheter att få det incheckat hela vägen och flygbolaget har inga skyldigheter att göra det heller.
 
Toppen