Senaste nytt

Fråga kring reseförsäkringar kopplade till kort?

Dr. Miles

Expert
Kanske omformulera frågan lite. Möste en resa alltid starta på hemorten. Räknas resor kollektivtrafik till eller mellan två flygplatser som en del av en resa i försäkrings synpunkt?

Har läst igenom några olika försäkringsvillkoren men inte blivit klokare.
Om du reser till jobbet (ej tjänsteresa), gäller reseförsäkringen nog inte.
Däremot om du t ex åker till Kina och du börjar din resa från centrala Stockholm, gäller reseförsäkringen för hela resan (förutsatt du uppfyller köpkrav osv).

När jag köpte en SAS biljett mellan Stockholm-Hamburg T/R och tågbiljett mellan Hamburg flygplats-Lübeck station T/R med mitt Amex, gällde min Amex reseförsäkring då Deutsche Bahn strejkade och jag inte kunde ta mig till Hamburg flygplats med tåg.
Till slut löste det sig genom att min kollega skjutsade mig till flygplatsen, men Solid Försäkringar sa att de skulle betala upp till 1.500 SEK för taxiresan (eller hyrbil) för att jag skulle kunna ta mig till flygplatsen.
 

Lebedeva

Medlem
Har läst igenom villkoren och min bedömning är att Handelsbanken platinum erbjuder en väldigt bra försäkringsprodukt har närmast jämfört med eurocard platinum och då tycker jag SHB vinner.

Finns det någon fördel med eurocard platinum kontra SHB platinum utöver det lägre priset?

Det tror jag inte. enda fördelen med Eurocard är att det är obestämd limit.
 

Valley

Medlem
undrar vilket kort som har den bästa reseförsäkringen. Amex platinum är bra men det kortet är lite utanför min budget. Har tittat på Eurocard platinum och SHB platinum och intrycket är att SHB erbjuder en väldigt bra försäkringsprodukt men skulle gärna få lite input från någon bättre vetande.

Vidare undrar jag om det finns någon försäkring som täcker följande situation: Pendlar dagligen från bostaden i A till jobbet B. Åker varje fredag eftermiddag från jobbet i B till tågstationen i A för att ta flygbussen till flygplatsen och flyga till C. Finns det någon försäkring som täcker en försening orsakad på sträckan A-B?

Tacksam för all input.

Haft frågan uppe med Amex (Corp Gold) och fick till svar att försäkringen täcker kollektiva transportmedel om dessa är en del av resan.

I tidigare liv - och här tror jag Amex ändrat villkoren - skulle även försäkringen gälla vid resa med egen bil till flygplatsen. Den gången satt jag fast på E-18 när, ironiskt nog, flygbussen tog eld och man stängde av vägen.
 

RickardG

Medlem
Haft frågan uppe med Amex (Corp Gold) och fick till svar att försäkringen täcker kollektiva transportmedel om dessa är en del av resan.

I tidigare liv - och här tror jag Amex ändrat villkoren - skulle även försäkringen gälla vid resa med egen bil till flygplatsen. Den gången satt jag fast på E-18 när, ironiskt nog, flygbussen tog eld och man stängde av vägen.
Amex Elite ersätter med upp till 2000kr/pers om ens eget fordon havererar eller om det inträffar en olycka som gör att du missar en avgång.
 

sweflyer

Medlem
Amex Elite ersätter med upp till 2000kr/pers om ens eget fordon havererar eller om det inträffar en olycka som gör att du missar en avgång.
Precis, har också sett liknande formuleringar. Det skall vara någon typ av haveri eller dikeskörning för egna fordonet som orsaker förseningen. Att det bara är köer eller liknande är inte tillräckligt.
 

Dr. Miles

Expert
Låter intressant. Kanske ett allternativ att köra bil på den kritiska sträckan.
Det förutsätter ofta att du har påbörjat resan i god tid.
T ex om du har en flight som avgår kl. 12:00 och du lämnar hemmet kl. 11:00 med bilen anses nog inte "påbörjat resan i god tid".
 
Toppen