Senaste nytt

Fråga ang. inresa Kanada - USA - Kanada

Magino

Medlem
När man kommer tillbaka få man i alla fall räkna med 1h genom gång av bilen och en själv. Blev en rejäl genomgång när man kom från Kanada med Svenskt pass och sin fars bil som var registrerad på företaget han jobbade hos i USA.

Lite dragna vapen blev det också då jag och min vän försökte tömma våra byxfickor samtidigt. Det borde vi verkligen ha förstått att man ska göra en i taget...
 

AABack2ARN

Medlem
Så då vet inte US egentligen om att man har lämnat landet. Och det kan bli svårt att komma in igen eftersom de anser att man har "over-stayed"?

Håller med om att det där känns lite märkligt. Kan man frivilligt anmäla sig att man lämnat landet?

Det känns nämligen som ett ganska säkert recept för secondary screening i samband med nästa inresa med flyg. Och eftersom secondary screening gärna sker i ett mörkt rum där man får vänta länge tillsammans med medborgare från en väldigt massa konstiga länder vill man nog undvika det om möjligt...
 

AABack2ARN

Medlem
Jorå, det är flygbolagen skyldiga att delge myndigheterna. Exempelvis ropar SAS upp alla på Newark som inte har rätt APIS-information likadant gör American Airlines och skriver ut passnummer på boardingkortet för att visa att man reser ut.
 

agehall

Medlem
När man kommer tillbaka få man i alla fall räkna med 1h genom gång av bilen och en själv. Blev en rejäl genomgång när man kom från Kanada med Svenskt pass och sin fars bil som var registrerad på företaget han jobbade hos i USA.

Lite dragna vapen blev det också då jag och min vän försökte tömma våra byxfickor samtidigt. Det borde vi verkligen ha förstått att man ska göra en i taget...

Tips - var borta mer än en natt. Annars kommer de troligen att bli extra misstänksamma. Har fått liknande behandling som @Magino när jag åkt från Chicago till Niagara och bara varit borta en natt.
 

YYZ

Medlem
När man kommer tillbaka få man i alla fall räkna med 1h genom gång av bilen och en själv. Blev en rejäl genomgång när man kom från Kanada med Svenskt pass och sin fars bil som var registrerad på företaget han jobbade hos i USA.

Lite dragna vapen blev det också då jag och min vän försökte tömma våra byxfickor samtidigt. Det borde vi verkligen ha förstått att man ska göra en i taget...

Nu planerar väl TS att åka åt andra hållet, dvs från Kanada till USA några dagar och slipper därför omild amerikansk behandling vid återinträdet. Det kan iofs bli genomgång av bil när man reser tillbaka in i Kanada också, men det är ovanligt och handlar i så fall närmast uteslutande för att de misstänker att man för med sig varor tillbaka som överskrider gränsen för vad man får ta med sig in skattefritt. Om man stannar kortare än 24h är den gränsen $0 och man ska egentligen betala närmare 30% tull och moms på allt. Eftersom mer eller mindre dödar värdet av att handla vid de stora outlets som ofta finns precis på andra sidan amerikanska gränsen så fuskar folk så mycket de vågar.

Håller med om att det där känns lite märkligt. Kan man frivilligt anmäla sig att man lämnat landet?

Det känns nämligen som ett ganska säkert recept för secondary screening i samband med nästa inresa med flyg. Och eftersom secondary screening gärna sker i ett mörkt rum där man får vänta länge tillsammans med medborgare från en väldigt massa konstiga länder vill man nog undvika det om möjligt...

Vi passerar gränsen med bil flera gånger om året och det har aldrig varit några problem när jag senare har flugit till USA. De plockar ur T94-an ur passet om man inte har tagit bort den själv men det har aldrig skapat några problem för mig. Nu har jag tillfälligt kanadensiskt arbetstillstånd och det är möjligt att det hjälper till eftersom det är rimligare för någon som bor i södra Ontario att åka fram och tillbaka över gränsen med både flyg och bil.
 
Toppen