Senaste nytt

Fortsätta med US Airways Dividend Miles?

Stefan62

Medlem
Jag letar runt lite i forumet, men hittar ingen ny information om konverteringskursen USDM till AA - någon som har information?
 

Senator

Moderator
Jag letar runt lite i forumet, men hittar ingen ny information om konverteringskursen USDM till AA - någon som har information?

Finns ingen officiella då båda program kommer leva vidare parallellt ett tag till. Den som händer 31 mars är att US Airways lämnar Star och går med i OneWorld och därmed kan man inte längre tjäna poäng på Star eller använda dessa på Star.

Min gissning är att det blir sent 2014 eller tidigt 2015 innan det finns ett program.
 

Alf

Medlem
Eftersom bokningar med *A inte går att göra efter 30 mars så blir väl bokningen med OW. Blir det då enligt US Airways poänglista eller AA om dom inte är sammanslagna. Det är ju en fördel om det är US Airways som gäller.
Jag bokade nyss två biljetter till KUL över nyår och det är med *A i C. Går kanske att få bättre med OW men jag vågade inte vänta, kostar inte så mycket att boka av och boka nya om det skulle dyka upp några platser i F.
 

Stefan62

Medlem
Ok.

Men är det inte lite lustigt att man inte går ut med förutsättningarna - eller så är det självklart att USDM lever vidare enligt sitt eget upplägg tillsvidare.
 

Senator

Moderator
Men är det inte lite lustigt att man inte går ut med förutsättningarna - eller så är det självklart att USDM lever vidare enligt sitt eget upplägg tillsvidare.

Nej det tycker jag inte. Det är många detaljer i en sådan integration som detta.

Jag tror dock att det nya program för nya American kommer ändras radikalt i linje med ändringar som Delta och United har gjort kopplat till statuskunder. Men, min känsla är att USDMs arbetssätt med köp av poäng är en lönsam verksamhet så det finns nog bra skäl att ta med detta vidare. Jag vet dock inte om det blir så.

Det som talar för en "US Airwaysifisering" av American (som inte bara är positivt) är att nästan hela managementgänget i nya American flyttar från Phoenix till Dallas. Med andra ord, det är US Airwaysgänget som skall driva bolaget vidare. Jag anser att US Airways (som flygbolag) har varit överlägset sämst i Nordamerika (räknar då inte med Spirit som LCC), men sedan integrationen av "gamla" US Airways med America West så har man i alla fall varit marginellt lönsamma. Det är mer än vad American kan säga.

Min gissning är att själva konvertering av USDM till AA Advantage inte blir någon chock. Frågan handlar mer om vad uttagsnivåer blir för ett gemensamt bolag. Mitt tips är som alltid: "Burn baby, burn". Man vet aldrig vilka ändringar som kommer, och om historia skall vara riktmärke så blir få ändringar bättre.
 
Hittar en artikel i Australian Business traveller om detta: enligt denna ska USDM behålla sitt nuvarande program tills vidare, med nuvarande uttagsnivåer, även efter sista mars.
CX F från Europa till Hong Kong för 100,000 USDM miles låter inte alls dumt! Kanske ska omvärdera beslutat av avstå inköp under kampanjen.

Sen är det bara den där detaljen med awardtillgång inom One World då...
 
Toppen