Men är det inte lite lustigt att man inte går ut med förutsättningarna - eller så är det självklart att USDM lever vidare enligt sitt eget upplägg tillsvidare.
Nej det tycker jag inte. Det är många detaljer i en sådan integration som detta.
Jag tror dock att det nya program för nya American kommer ändras radikalt i linje med ändringar som Delta och United har gjort kopplat till statuskunder. Men, min känsla är att USDMs arbetssätt med köp av poäng är en lönsam verksamhet så det finns nog bra skäl att ta med detta vidare. Jag vet dock inte om det blir så.
Det som talar för en "US Airwaysifisering" av American (som inte bara är positivt) är att nästan hela managementgänget i nya American flyttar från Phoenix till Dallas. Med andra ord, det är US Airwaysgänget som skall driva bolaget vidare. Jag anser att US Airways (som flygbolag) har varit överlägset sämst i Nordamerika (räknar då inte med Spirit som LCC), men sedan integrationen av "gamla" US Airways med America West så har man i alla fall varit marginellt lönsamma. Det är mer än vad American kan säga.
Min gissning är att själva konvertering av USDM till AA Advantage inte blir någon chock. Frågan handlar mer om vad uttagsnivåer blir för ett gemensamt bolag. Mitt tips är som alltid: "Burn baby, burn". Man vet aldrig vilka ändringar som kommer, och om historia skall vara riktmärke så blir få ändringar bättre.