Senaste nytt

Flyttips till ett land där min sambo kan arbeta som sjuksköterska?

Palazzi

Medlem
Tror dessvärre att det blir ytterst svårt att få ett jobb på ett "vanligt" sjukhus om man inte pratar kantonesiska. (Eller mandarin på de sjukhus dit fastlandskineserna kommer för att föda barn = få HK pass…) De generella kunskaperna i engelska är inte speciellt goda i HK, och förmodligen i synnerhet inte engelskt medicinskt vokabulär, bland patienterna.

Däremot finns det ju en del engelskspråkiga vårdinrättningar där det kan vara värt ett försök, om sjuksköterskelegitimationen är kompatibel.

På den punkten har du nog rätt. B.l.a därför jag senare rensade bort Hong Kong, Singapore etc när jag skrev om chansen till att verkligen få ett jobb :)
 

charlesswe

Medlem
Om du och din sambo är under 30 kan ni få arbetsvisum för ett år direkt i Kanada (deal med Sverige, detaljer på ambassadens webbsida). Vet dock inte om hon skulle få jobba där utan utlygare certifiering/utbildning.
 

cmj

Medlem
Australien har ett stort behov av sjuksköterskor. Har en polare som är sjuksköterska och har precis flyttat dit.

Visa ansökningar från utländska sjuksköterskor prioriteras tydligen.

Visa Options for Nurses

Nurses are currently in high demand in Australia. There are excellent career opportunities with permanent and temporary work available in Australia. Most visa applications for nurses receive priority processing.

Working in Australia as a Nurse - Doctors and Nurses - Workers - Visas&Immigration
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Nemo

Medlem
Jag skulle rekommendera att flytta till Norge ett par år. Där får hon jobb utan större problem och efter ett par år där lär ni kunna pensionera er och flytta till något ställe där ni inte jobbar öht.
Som sjuksköterska i Norge har du hälften så många patienter och dubbla lönen jämfört med Sverige. Så tar du extrapass är det lätt att jobba 5 veckor, ledig 5 veckor etc och ändå tjäna mer, även om levnadskostaderna är högre. Hälften av sjuksköterskorna i Norge är också från Sverige :)
 

Smuffe

Medlem
Jag läser igenom alla snabba svar. Jag uppskattar verkligen... VERKLIGEN! att ni tar er tid att skriva.
Jag kommer citera och samla ihop alla svar, tips, synpunkter osv. i ett inlägg och svara mer utförligt på var och en av er på datorn senare under dagen.

Kortfattat:
*Vi söker ett land där vi kan kommunicera på engelska men det behöver inte nödvändigtvis vara ett engelskspråkigt land.
*Min sambo kommer söka en utbildning för att få businessengelskan med inriktning på sjukvårdstermer.
*I Hong Kong träffade vi en tysk tjej som jobbade på ett sjukhus som sjuksköterska som utbytesstudent.
*Australien har varit på tapeten just pga jobbmöjligheterna.
*Vancouver blev plötsligt intressant tack vare Palazzi... :)
*Norge har nämnts både hos oss och er men dels har jag jobbat i Norge när vi levererar scener dit och utan att vara en kass människa (jag hatar människor men tycker om folk för de är oftast rätt sköna) så är Norrmän kassa... punkt. Min sambo skulle inte klara av språket med alla "guleböj" och annat. :)
*I mitt fall så jobbar jag inom musik och evenemangsbranschen så få jag tag i rätt kontakter så lär jag inte ha några problem med att få jobb. Dessutom så kan jag resa hem till Sverige under sommarhalvåret och jobba som scenbyggare eller om det blir som planerat att jag åker på turné med rockorkestern Sabaton med start på nästa försommar. För mig blir det mer att jag behöver någon form av arbetstillstånd när jag inte är iväg och är hemma i vårt nya hem var vi nu hamnar.
*Anledningen till att vi flyttar är pga det pissiga rättssäkerhet, rättssäkerheten och rättsväsendet i vårt sjuka land. Jag har alltid varit stolt över att vara född i Sverige oavsett vår historia, politik och annat men nylogen så har allt sådant krossats pga just rättssäkerheten och varken jag eller min sambo vill att vpra framtida barn ska behöva växa upp i ett land där de utsatta och offren för kriminalitet och som har drabbats av dessa individer blir nedtrampade av rättsväsendet, polisen etc. och de skyldiga går fria pga att en åklagare lägger ner fallet pga "bristande bevis" trots skador och vittnesmål som säger annat. Nu har inte den här tråden med det att göra utan med vårt framtida boende i ett nytt land men frågan dök upp och jag kunde lika gärna nämna det. :)

Så, det var lite "kortfattat" av det som jag har läst och som kanske kan ge er lite mer kött på benen å vatten på kvarnen...

Och jo.. Till sist så önskar vi ett lite varmare klimat eller som i Palazzis förslag, Vancouver, som ger oss en möjlighet att ta oss billigt till alternativ att ta oss till ett varmt ställe när det är kallt.

Ha det gött!
 

JonW

Medlem
Jag skulle rekommendera att flytta till Norge ett par år. Där får hon jobb utan större problem och efter ett par år där lär ni kunna pensionera er och flytta till något ställe där ni inte jobbar öht.
Tänkte också direkt på det.
Det är visserligen ett mycket isolerat land, men märkligt nog visumfritt och engelska fungerar hyggligt! :cool:
 

Nemo

Medlem
Ingmar Bergman drog till München i fem år efter att Skatteverket stövlat in på Dramaten. När han kom tillbaka sade han att han var satt till att jobba i det här stenbrottet Sverige. Så du är inte ensam om att ha åsikter om den svenska byråkratin. Tyvärr kan byråkratin vara dålig även i andra länder, det är bara det att man inte träffat på det. Det kan visst vara bättre i ett annat land, både för evigt och för en period. Flytta gärna, men ha också inställningen att åka till något bra, fokusera mindre på att åka ifrån något mindre bra.

Med det sagt vill jag påstå att Norge går bra att jobba i som svensk. Språket kommer man snabbt in i och visst, en del norrmän är arbetsskygga men det är också därför vi svenskar är välkomna dit. Kom dock ihåg att den norska kulturen, det norska tankesättet, är mer annorlunda än vad man kan tro.
Vancouver är en öppen stad med internationell prägel framför allt asiatisk. Nära till Whistler, Victoria etc. De har också regnskogar, eftersom det regnar en del där (understatement). Flera universitet finns och Kanada har liknande socialförsäkringssystem som Sverige. Vill man ha Kanada och storstad men närmare till Europa finns Toronto samt Montreal, som dock har en helt annan prägel i den franskspråkiga delen.

Åk gärna och arbeta i världen, stanna eller återvänd. Livet är till för att upptäcka.
 

ACervin

Medlem
Lönerna i Australien ligger högre än i Nya Zealand. Australien går lite sämre just nu när Kina inte köper råvaror i samma utsträckning som för något år sedan. Så för tillfället är där besparingar inom sjukvården. Men har man möjlighet att komma in så är det ett bra land att leva och arbeta i. Du behöver en ganska hög score på IELTS språktest. Det kan vara en bra utgångspunkt att göra det först. Troligen får du räkna med ett år för att ta dig igenom den övriga pappersexercisen. Men kan du hitta en sponsor (arbetsgivare) så kan det gå fortare.
 

gdaily

Medlem
Australien rekommenderar jag å det grövsta. Svårt att få arbetsvisum dock (du behöver ha rätt yrke, exempelvis läkare har svårare att få tillstånd än ingenjörer eller folk som snickrar eller gjuter betong. De behöver folk som bygger landet, inte som halvtidspensionerar sig och öppnar en plastikkirurgi.

Om frugan är en sjuksyrra så bör inte hon ha problem att få jobb eller visum, svårigheten blir med andra ord för dig. Men kan du visa att du har halvtidskneg med bandet halva året och andra halvan hemmapappa (eller kan plocka fram andra talanger) så borde du ha hygglig chans.

Australien är i alla fall himmelriket på jorden, jag rekommenderar Adelaide.
 

Palazzi

Medlem
Australien är i alla fall himmelriket på jorden, jag rekommenderar Adelaide.

Adelaide alltså? Intressant.... :)

Jag har en tjejkompis i Adelaide (inte ditflyttad svensk, utan australiensiska). Tidigare trodde jag att hon var enda anledningen att åka dit (hon har ett fördelaktigt utseende) men det finns alltså mer!? ;)
 
Toppen