Senaste nytt

Flytta utomlands av beskattningsskäl

Palazzi

Medlem
Att boende i Kina är billigare än i Italien är lite väl generaliserat. Vill du ha en villa eller lägenhet centralt i Shanghai får du nog slanta upp betydligt mer än motsvarande i tex Milano skulle jag tro.

Jo, det var väl ett dåligt exempel i.o.m att det också finns dyra städer i Kina, men ni förstår ändå resonemanget (?). Vi tar väl Italien vs Polen då:)

Allmän frågeställning, jag ska inte flytta nu och är heller inte nära pension
 

Nemo

Medlem
Absolut finns det fördelar med bo i Sverige men ekonomiska? Vilka skulle det i så fall vara? Nu tittar jag mest mot Texas och där skulle jag få det betydligt bättre rent ekonomiskt med halva min nuvarande inkomst, så det blir nog att dra vid 55
Fri sjukvård ska inte underskattas. Kan kosta en hel del i Staterna.
 

A380*G

Medlem
Stanna hemma. Skäl till utomlandsflytt ska aldrig vara ekonomiska utan bygga på förnuft och känsla, det ska kännas rätt. Man ska trots allt bo en stor del av tiden där. Har man väl bestämt sig för att Sverige INTE är landet att bo i, ja då öppnas fler möjligheter. Samtidigt finns numera så många ekonomiska fördelar att faktiskt ekonomiskt vara kvar i Sverige att det kan vara ett gott alternativ.

Det finns anledningar till att vårt land har 140 dubbelbeskattningsavtal, bland de flesta i hela världen, man ska helt enkelt inte tjäna på att bo utomlands såvida det inte är i ett land man ändå inte vill bo...

Jösses. Låt var och en få avgöra själv i vilket land personen i fråga vill bo och ha sin skattemässiga hemvist i. Kommunisttiden är över.
 

Senator

Moderator
Jag har jo testat på detta några vändor; sedan 1996 har jag varit folkbokförd, pluggat och jobbat i 5 länder. Det finns flera fördelar och nackdelar med alla länder, och jag anser att man måste titta på helheten och inte bara skatten. Jag har jo också bildat bolag i 4 länder, och har tittat på detta ur ett bolagsperspektiv.

Under senaste åren har jag sätt vad som händer när man fokuserar för mycket på skatteplanering. Jag har jobbat med en verksamhet som glömde bort att driva verksamhet. Det är jo lite konstigt att skatteplanera med nästan 0 i intäkt och ingen vinst. Som min alltid närvarande rådgivare (om jag vill eller inte - min far) observerade (som vanligt helt korrekt): "Det känns som ni lägger 100kr för att spara 50kr i skatt". Det stämde i detta fall. Jag tror det finns ett antal människor som har gått i samma rävsax som privatpersoner.

Jag tycker livssituation, livsmål, karriär, intressen och dyl måste med i sådan diskussion. Jag hade själv tänkt att inte flagga ut igen, något jag gjorde 2010. Jag personligen tycker den svåraste personekonomiska frågan är kopplat till att ha översikt över pensionsplanering.

Men, om vi skall tala om skatteoptimering är det några saker man skall komma ihåg:
"180 dagars regeln" - man får inte vistas i Sverige längre per år
"Väsentlig anknytning" - Skatteverkets favorit! En ren bedömningen som Skatteverket gör:
Har du flyttat från Sverige | Skatteverket [NS4 version]
"Obegränsat skattskyldig" - kopplas till ovan
Utmaningen är att man fortfarande har skyldigheter i Sverige många år efter att man har lämnat

Två länder som inte nämns:
Schweiz - fördelaktiga Kanton är Zug och Schwyz
Storbritannien - "Non Doms" det vill säga, man skattas bara på intäkter i Storbritannien

Fundera som sagt på vilket liv man vill leva först av allt, sen löser allt annat sig.
 
Last edited:

zanga

Medlem
Vart skulle ni flytta för att "maximera" (populärt ord här) ekonomi i förhållande till levnadsstandard?

Har växt upp, bosatt mig och arbetat permanent utanför Sverige sedan länge. Nedan är inte mycket konkret, men lite ostrukturerade tankar om det hela.

Det kan nog vara lite lite pilligt att ta fram optimum, det är ganska mycket svårberäknerligt som spelar in? Inte bara hur mycket kapital/tillgångar man pratar om, men hur det existerar, vad man har för extraordinära möjligheter och såklart vad man vill ha för vardagsmiljö. Samt tyngden av varje avgörande fråga/svar.

Angående det vardagliga livet: Schweiz (Zug specifikt) t.ex har många unika fördelar i denna frågan och fin natur, men utan mycket action, skyskrapor eller affärer som är öppna 24/7 á la Tokyo/NYC/Hong kong osv. På söndagar är "allt" stendött i Schweiz och stängt.

Sedan så kan man ju bo (officiellt eller inofficiellt) på en annan ort än man har sin inkomstkälla/bank/osv. också.

För övrigt så har man väl högst buying power i världen här (well, enligt UBS...). Men vem bryr sig om det generella egentligen?
Allt är så individuellt. Den som har mer att erbjuda kunskaps-/erfarenhetsmässigt och tillgå än det genomsnittet, klarar sig alltid bättre, kan bo var man vill, jobba var man vill och göra vad man vill mer eller mindre. Tvärt om för det motsatta scenariot såklart.

Är för nog ung för att kunna säga något speciellt om pension, de visa gubbarna får sköta teorierna om det ;)

Själv är jag nyfiken på östra Asien/Australien, men det har inget med pension/bevarande av kapital (osv) att göra.
Ni som befinner eller har befunnit er där och känner er manade att ""nätverka""/prata lite får gärna PMa.
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Jag har flyttat "till" Sverige men inte av skatteskäl.
Kanske jag skulle ha tjänat bättre inkomstmässigt men livskvaliteten skulle ha varit avsevärt sämre.
Jag brukar säga till mina kompisar i Japan att jag kan åka till Japan ett par gånger om året när jag bor och jobbar i Sverige men det är helt otänkbart att jag skulle ha kunnat göra det tvärt om.

När det gäller pension vill jag inte ens tänka på hur illa skulle kunna bli om jag stannade och jobbade i Japan.
 

Palazzi

Medlem
Kul att det blev lite diskussion iaf, och roligt med input. Jag vill dock klargöra att denna diskussion inte åsyftar att tipsa mig, utan ska vara av allmän karaktär så att flera kan gå in och ta del av informationen. Kan tänka mig att det finns få forum med mer information om detta :)

Har själv varit skriven i tre länder och blev inte svensk medborgare förrän 1994.

Jag känner mig som mest hemma i Italien och har länge funderat på att flytta dit, men just nu är ekonomin ansträngd och skatterna på nära svensk nivå.
Då jag kommer från nordligaste Italien har jag därför gått i tankar att förflytta mig ytterligare tio mil, till Italiensktalande Ticino, i Schweiz.
OM man kan få samma kultur och språk känns det onödigt att betala dubbla skatter och tjäna hälften:)

Det hela grundar sig ju dock helt på var arbetet tar mig....

Mina föräldrar är dock nära pensionsåldern, och tror inte far min är främmande för flytt (värre att övertyga mor min).

Låt diskussionen fortgå! Väldigt roligt att läsa! :)
 

zanga

Medlem
[...] har jag därför gått i tankar att förflytta mig ytterligare tio mil, till Italiensktalande Ticino, i Schweiz.
OM man kan få samma kultur och språk känns det onödigt att betala dubbla skatter och tjäna hälften:)

Jag skall väl inte generalisera allt för mycket men jag tycker/tror kulturen kan vara mycket lik i Lugano osv, den Italienska passionen sträcker sig långt!

Är för övrigt också skriven i böckerna för ett antal länder...
 
Toppen