Flytt till Budapest

Diskussion i 'Övrigt' startad av Kandinsky, 18 December 2018.

1. Kandinsky

Kandinsky Medlem

Hej forumet, söker lite expertis då jag vet att många är/varit bosatt utomlands under period av livet.

Vi ska flytta ned till Budapest i Maj i år och jobba åt ett svenskt företag. Min lön kommer fortsatt gå till mitt svenska konto och jag kommer vara skattepliktig i Sverige.

Funderar kring om det är värt att bibehålla mina betalkort såsom Sas Premium och Amex elite i och med att jag kommer göra mina inköp i lokal valuta 10/12 månader om året. Känns som det blir väldigt mycket avgifter som kanske är svårt att motivera. Å andra sidan, då är det ju hejdå till allt vad bonusresor heter :/ Spontant så verkar det vara rätt trött med *A flyg från Budapest, bonusresor i vart fall.

Alla andra tips man bör tänka på mottas tacksamt! =)

2. Om du kan prata ungerska eller åtminstone förstår ungerska, kan det vara värt att skaffa lokalt kreditkort/betalkort.
    Men om du får du lön i SEK(?) till ditt bankkonto i Sverige då blir det valutakonversion någonstans i alla fall.
    Därför om det var jag skulle jag behålla svenskt kreditkort/betalkort och använd dem. (det gjorde jag när jag bodde i Tyskland)

3. blobloblo

blobloblo Medlem

Land:
    Sverige Sverige
  4. Kandinsky

Kandinsky Medlem

Varken pratar eller förstår Ungerska. Engelska är väl gångbart i de större städerna rent generellt och min tyska är väl rostig men OK. Japp, får den i sek till Sverige. Allt kommer ju bli minst 2% dyrare om jag fortsätter använda mina svenska kreditkort. Känns lite oförsvarbart.

5. Men, kan du välja att du får lön i HUF (Hungarian Forint) och till ett bankkonto i Ungern?
    Som jag skrev, det blir valutakonversion någonstans oavsett om du inte får lön i HUF.

Jag vill inte teckna något kreditkort som jag inte kan läsa avtalet.
    Jag vet inte om set finns någon finansinstitution som delar ut kreditkort/betalkort i HUF som har avtalet skrivet på t ex engelska.

6. Grusja

Grusja Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    @Kandinsky man klarar sig rätt så bra med engelska i Budapest när det gäller bank mm. Kan miles&more-kort från MKB Bank vara ett alternativ? Ingen superbra intjäning (1 mile per €1) men relativt enkelt att skaffa.

Kandinsky gillar detta.
  7. jerixon

jerixon Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Har en svenskfinsk polare som bor där nere om du behöver en kontakt för att kolla upp saker.
    Skicka mig PM kan jag sätta dig i kontakt med honom.
    Han hyr även ut lägenheter osv.
    MVH,
    Johan

Zniper gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!