Senaste nytt

Flyinge Blue Petroleum

Hejhopp

Medlem
Är det någon på forumet som har ett petroleum card från KLM? Jag blev just berättigad ett och har länge varit ovetande om dess existens trots att jag flyger mycket med KLM.

Flying Blue Petroleum - KLM.com

Det är ju klart en fördel med lounge på AMS/CDG om man inte lyckas komma upp i flying Gold blue, även om det endast är vid anslutning.

Men är det någon som vet om denna ger tillgång till fast track i Sverige? Eller om det endast är på AMS/CDG?
 
  • Gilla
Reactions: Gus

rvarttinen

Medlem
Oj, har sett den statusen men har också alltid undrat lite över vad den innebär. Gissar att en är exklusiv för dem som sarbetar inom oljebranschen och relaterat?
 

Hejhopp

Medlem
Jo precis, företaget man arbetar för ska vara "godkänt" enligt någon oklar lista som dem har tillgång till.

Kontaktade just KLM via chatt, och fick bekräftat att kortet alltså ger tillgång till Sky priority på alla flygplatser där det finns. Detta gäller vid resor med hela Skyteam, alltså inte bara Air France/KLM. Trevligt grej :)
 

rvarttinen

Medlem
...

Kontaktade just KLM via chatt, och fick bekräftat att kortet alltså ger tillgång till Sky priority på alla flygplatser där det finns. Detta gäller vid resor med hela Skyteam, alltså inte bara Air France/KLM. Trevligt grej :)
Trevligt! Sådant vill man ju ha ...!.. :) ... på CDG och AMS så är det till stor hjälp om köerna är långa.
 

Homer

Medlem
Du kan även besöka Spa på Pullman CDG



AIRPORT LOUNGE ACCESS
At Paris-Charles de Gaulle or Amsterdam-Schiphol airport, get lounge access during your connection between 2 flights marketed as and operated by Air France or KLM on the same day as travel, or the day of departure of your second flight for overnight connections. Present your Flying Blue Petroleum card for free access to:

  • The Air France Lounge at Paris-Charles de Gaulle
  • The KLM Crown Lounge at Amsterdam-Schiphol
  • The Spa & Fitness centre and the Connectivity & Wifi lounge at the Pullman hotel at Paris-Roissy CDG, just 3 minutes from Paris-Charles-de-Gaulle airport

Benefits at the airport

  • Save time with dedicated SkyPriority check-in desks
  • Skip the queue and drop your bags off at special drop-off locations
  • Board in a flash via the SkyPriority lanes
  • Fast-track your trip at dedicated ticket offices and transfer desks
  • Enjoy seamless transfers between airports thanks to dedicated Petroleum transfer desks at Paris-Charles de Gaulle and Amsterdam-Schiphol
  • Get priority access to Business check-in counters at airports worldwide when Flying Blue Petroleum counters are not available
Flying Blue
 

Ricci

Medlem
Jag skaffade det 2004(via Air France) och hade det till 2010.
Det är som sagt trevligt att ha det när man inte har status men det låg också i din profil när du fick status.
Men jag har för mig att upprätthålla det måste du flyga ett antal oljesträckor per år med AF/KL.
2004 hade jag börjat på ett franskt gasföretag och gick senare över till ett franskt konsultbolag som har ett antal olja/gas bolag som kunder och det var inga problem att behålla det.

Edit: Min första långresa med AF när jag hade skaffat det och var statuslös var ARN-CDG-BKK-MNL. Jag flög en billig business biljett och när jag kom fram i loungen i CDG frågade de om jag var nöjd med min plats vilket jag svara de att jag var.
Men när jag kom till gate så sa de att - We have a new seat for you - 1K...
Så fick jag min först First och det var med AF.. dock vet jag inte om oljekortet gjorde någon skillnad den gången:)
 
Last edited:

Hejhopp

Medlem
Se där, plötsligt händer det!
Har också funderat över om man klättrar upp på priolistan med detta kort över huvudtaget eller inte. Men det känns väldigt tveksamt..

Skulle också vara intressant att veta om andra bolag än KL/AF inom Skyteam får upp kortet som en högre status i sitt system eller inte. Men det får man väl aldrig veta!
 

BjörnHed

Medlem
Jag har ett petroleum card sen några år tillbaka. När jag ansökte om det så valde jag min arbetsgivares i listan av företag som är anslutna till kortet. Där var i stort sett alla stora bolag som sysslar med olja och offshore.
Jag har använd det till fast track, prio boarding och lounge på AMS/CDG några gånger. Praktisk då jag är statuslös i Flying Blue.
 

Hejhopp

Medlem
Jag har ett petroleum card sen några år tillbaka. När jag ansökte om det så valde jag min arbetsgivares i listan av företag som är anslutna till kortet. Där var i stort sett alla stora bolag som sysslar med olja och offshore.
Jag har använd det till fast track, prio boarding och lounge på AMS/CDG några gånger. Praktisk då jag är statuslös i Flying Blue.

Är det då Lounge endast vid transfer som du använt?

Det är ju annars relativt svårt att komma upp ens i silver hos Flying blue med economy inom Europa, även om man flyger mycket. Våra biljetter är alltid fullflex och förhållandevis dyra som ger mycket miles för korta resor. Problemet är bara att miles inte hjälper ett sk*t för att nå status... Tacka vet jag EuroBonus.

Det finns dock generösare, för oss europeer relativt okända alternativ inom Skyteam där miles räknas. Men nu blev det lite OT.
 
Toppen