Senaste nytt

Flying Blue for Eurobonus Programmers

Osten

Medlem
Återupplivar denna tråd till viss del då jag likt trådskaparen (2018), troligtvis kommer att byta arbetsgivare och då även flyga mer Skyteam. Framförallt resor genom jobbet Paris-Stockholm.Sitter på ett Eurobonus Guld just nu, så är riktigt sugen på att även dra på mig ett Flying Blue Guld. Av @Berglund beskrivning tidigare i denna tråd, förstår jag att första året att bli Flying Blue Guld, också är det tuffaste då jag kommer behöva 100XP + 180XP första året, för att sedan segla in ett nytt guld år 2 genom endast 180XP. Hoppas jag förstod den delen rätt, rätta mig gärna om jag har fel.
Kommer till stor del att utgå ifrån Paris. Med resmänstret CDG (Paris) - ARN (Arlanda), cirka 25 resor T/R om året + eventuella spontanresor.
Hur skulle ni gå tillväga för att få ihop de 280XP som behövs första året så snabbt som möjligt, på sträckan CDG-ARN
Är det rutten CDG-AMS-ARN T/R i business som är mest fördelaktig eller finns det något annat stopp på vägen upp till Stockholm som är minst lika fördelaktigt?
 
Återupplivar denna tråd till viss del då jag likt trådskaparen (2018), troligtvis kommer att byta arbetsgivare och då även flyga mer Skyteam. Framförallt resor genom jobbet Paris-Stockholm.Sitter på ett Eurobonus Guld just nu, så är riktigt sugen på att även dra på mig ett Flying Blue Guld. Av @Berglund beskrivning tidigare i denna tråd, förstår jag att första året att bli Flying Blue Guld, också är det tuffaste då jag kommer behöva 100XP + 180XP första året, för att sedan segla in ett nytt guld år 2 genom endast 180XP. Hoppas jag förstod den delen rätt, rätta mig gärna om jag har fel.
Kommer till stor del att utgå ifrån Paris. Med resmänstret CDG (Paris) - ARN (Arlanda), cirka 25 resor T/R om året + eventuella spontanresor.
Hur skulle ni gå tillväga för att få ihop de 280XP som behövs första året så snabbt som möjligt, på sträckan CDG-ARN
Är det rutten CDG-AMS-ARN T/R i business som är mest fördelaktig eller finns det något annat stopp på vägen upp till Stockholm som är minst lika fördelaktigt?
Kort fråga först; är du bosatt i Stockholm?
 

Osten

Medlem
Ta en helg och gör en MR i Business för 5000-6000 kr med 6 flygningar=90XP. Exempelvis Krakow:

Google Flights

Tänkte om du bodde söder om Stockholm så hade kanske LPI gått att utgå ifrån, och på så vis alltid dra in 10 extra XP på varje T&R genom att flyga via AMS.
Jag förstår, tack för tipset, jag ska kolla djupare de. :)
Kan nog faktiskt för min del vara värt att ta några sådana rutter tidigt under året för att sedan kunna njuta resterande del.
 

Blaze

Medlem
Har hamnat i samma sits som @Osten. Började att samla på mig Eurobonus, och enbart resa med Sky Alliance men det "sket" sig när jag fick ett nytt jobb i Linköping, där vi utgår från LPI. Har dock behållit mitt Amex SAS Premium, bara för att samla poäng.
Har väldigt nyligen kommit ut i arbetslivet, så har inte allt för mycket cash för att spontanresa hela tiden. Men har ni några tips? Med jobbet kommer jag resa från LPI till AMS "ofta". Kanske blir 2 tur och retur varannan månad. I april kommer jag att ligga runt 50XP från enbart tjänsteresor, vilket lämnar mig med 50XP till Flying Blue Silver. Idealt skulle man vilja ha Guld, men tror inte att jag hinner upp till Guld.

Några tips?
 

rvarttinen

Medlem
Fördelen med Flying Blue är väl att allt 'över' kvalificeringsnivån i en period 'rinner över' till nästa kvalificeringsperiod. Mindre 'jobbigt' nästa år m.a.o. ... upplevde det de år jag hade många tjänsteresor till Nordamerika, år två och efterföljande flöt på bra ... fast det var innan de införde konceptet med XP, men principerna verkar kvarstå.
En annan fördel med status i Flying Blue tycks vara att från Silver och uppåt så öppnas det upp en del fördelar. Med silvernivån så finns det helt plötsligt fler awardplatser tillgängliga för uppgradering. Gold ger ännu mer; bla fritt inträde i lounger + gäst ... men, som sagt redan silver ger lite extra.
 
Fördelen med Flying Blue är väl att allt 'över' kvalificeringsnivån i en period 'rinner över' till nästa kvalificeringsperiod. Mindre 'jobbigt' nästa år m.a.o. ... upplevde det de år jag hade många tjänsteresor till Nordamerika, år två och efterföljande flöt på bra ... fast det var innan de införde konceptet med XP, men principerna verkar kvarstå.
En annan fördel med status i Flying Blue tycks vara att från Silver och uppåt så öppnas det upp en del fördelar. Med silvernivån så finns det helt plötsligt fler awardplatser tillgängliga för uppgradering. Gold ger ännu mer; bla fritt inträde i lounger + gäst ... men, som sagt redan silver ger lite extra.
Bra summerat. Tex i år började jag 1 jan med 91XP, redan halvvägs återkval till Gold på nyårsdagen ger stressfritt år
 

Hafermann

Medlem
Drar vidare denna tråd ett varv :)

Har tidigare inte flugit särskilt mycket Skyteam/Flying Blue, men 2020 (ironiskt nog) har det blivit tillräckligt med turer för att snart bli silvermedlem. Jag saknar just nu 9 XP. Kommande resa kommer inbringa 40 XP. Har jag förstått det rätt att min nya 12månadersperiod påbörjas det datum jag uppnår 100 XP samt att de överskjutande 31 poängen följer med till kommande intjäningsperiod?

Tack på förhand!
 
Toppen