Flying Blue for Eurobonus Programmers

Diskussion i 'Air France & KLM, Flying Blue' startad av axo, 19 Augusti 2018.

  1. axo

    axo Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Hej!

    Jag får i höst en ny arbetsgivare vilket innebär fler flyg hos Skyteam-bolag och framförallt KLM. Som inbiten Eurobonus-nörd har man ju full koll på Amex-korten, 2-4-1, fördelarna för de olika statusnivåerna o.s.v., men jag har noll koll på KLMs frequent flyer program Flying Blue (Det kanske inte är det bästa programmet i Skyteam ens för KLM-flighter? Därför tänkte jag höra med den obegränsade mängden kunskap som finns på detta forum hur Flying Blue och Eurobonus skiljer sig åt och hur man maximerar poängen i Flying Blue.

    Tänkte att detta kunde bli lite som en "Learn C++ as a Java Programmer"-tråd men för Flying Blue från Eurobonus ;)

    På programmet i höst blir det ett antalet flighter intra-Europe i Ekonomi och några enstaka longhaul i Business (via Amsterdam) :)
     
  2. Tonton

    Tonton Medlem

    Var utgår du ifrån?
    Hur kommer dina Europa-rutter se ut ungefär?
    Hur många segment/flighter kommer det att bli intra-europa ungefär? (totalt på ett år)
     
  3. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Det finns inga bra program inom skyteam. Flying blue har varit ett av de minst dåliga men jag är osäker på om det fortfarande är så.

    Programmet i sig är rätt okomplicerat skulle jag säga. Läs reglerna så ser du vad som gäller. Behövs inga jämförelser.
     
  4. axo

    axo Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Utgår från Arlanda/Linköping
    Typisk Europa-rutt LKP-AMS-framförallt huvudstäder i Europa
    Skulle tippa på ca. 40-60 segment per år + kanske 10 Longhaul
     
    Tonton gillar detta.
  5. axo

    axo Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Tråkigt.. får väl köra SAS-kampanj på jobbet ;)
     
  6. Tonton

    Tonton Medlem


    Miles är ju numera (kanske var så tidigare också?) revenuebaserat, och där har jag personligen inte mycket koll alls. @Berglund och @jerixon har nog mycket bättre koll på earn/burn av miles.

    Angående status så ska det, baserat på det resemönster du beskriver, vara ganska lätt att nå Flying Blue Gold, och kanske till och med Platinum med lite flyt.

    Om vi fokuserar på dina europaresor:
    En flight intra-europa (exkl inrikesresor) i ekonomi ger 5XP.

    Flying Blue Gold kräver 180 XP-poäng (36 flighter intra europa i ekonomi)
    Flying Blue Platinum kräver 300 XP-poäng (60 flighter intra europa i ekonomi)



    Jag rekommenderar denna länken: Flying Blue för att läsa vidare om programmet och intjäning/status
     
    axo gillar detta.
  7. Berglund

    Berglund Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Tyvärr är det inte så enkelt!

    Sedan Flying Blue gjordes om den 1 april i år, så FÖRSVINNER dina intjänade status XP (som man får för flygningarna) när du ökar i status. Det är med andra ord riktigt segt att jobba sig uppåt. Först krävs 100 XP-poäng för silver, när du når dit så försvinner dem, ditt statusår nollställs, du blir silver och har nu 12 nya månader på dig att samla 180 XP för att nå guld. När du nått 180 XP så försvinner dem, du blir guld och får 12 nya månader på dig att samla ihop 300 XP för att nå Platinum.

    Det skiljer sig alltså totalt från Eurobonus där man samlar baspoäng och samma hög med baspoäng kan ta dig till silver, guld och diamant. I Eurobonus tillåts det att baspoängen räknas flera gånger, så är inte fallet i nya Flying Blue. Det har definitivt blivit svårare att nå status!

    Å andra sidan finns det ”roll-over” av XP, har man nått guld och därefter samlat 200 XP så blir man efter 12 månader guld igen och får behålla de överskjutande XP poängen, i det här fallet 200-180 = 20 XP som utgör bas för nästa 12 månaders period. När man väl nått Platinum kan man rent tekniskt på ett år samla ihop tillräckligt med XP poäng för att efter tio år automatiskt bli Platinum For Life, tack vare roll-over av XP poängen.

    Awardmiles baseras på vad man har betalat för biljetten och multipliceras därefter med en faktor baserat på din status. Samma flight kan alltså ge helt olika mängder awardmiles till två olika passagerare som sitter bredvid varandra på planet.
     
    Last edited: 19 Augusti 2018
    Knucket, Brandforce, axo och 5 andra gillar detta.
  8. Tonton

    Tonton Medlem

    Tur att en expert kommer in och rättar mig :)

    Då hade jag missförstått lite (mycket) - men nu är det glasklart för mig iaf!
     
    Brandforce och Berglund gillar detta.
  9. Berglund

    Berglund Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Valet står egentligen mellan Delta SkyMiles eller KLM/AirFrance Flying Blue. Flyger man mest inom Europa, bor och utgår härifrån, är trots allt Flying Blue att föredra framför SkyMiles. Har man många flygningar inrikes USA varje år, då kan det vara okej att köra SkyMiles annars bör man låta bli.
     
    Fredrik_ och axo gillar detta.
  10. Homer

    Homer Medlem

    De goda nyheterna är att du slipper bekymra dig om codeshare

    Codeshare och Flying Blue är problemfritt så länge det är AF el KL flightnummer,
    då spelar det ingen roll vem som utför flygandet och man får Level och Award miles.
    t.o.m. tåg räknas så länge de har AF/KL nummer.

    Sen var det slut på de goda nyheterna...
     
    rvarttinen, jerixon, KennethL och 6 andra gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×