Senaste nytt

Flygstrejk hotar Norwegian

Någon som har lite information om vad parterna faktiskt har kommit överens om? Har fått känslan av det lilla jag kunnat läsa mig till att det bara kommit någon vart i frågor som gäller löneutvecklingen och inte omorganiseringen eller att fler piloter ska fastanställas i moderbolaget. Känns som att strejkhotet var just bara ett hot...
 

Nystrom

Medlem
Någon som har lite information om vad parterna faktiskt har kommit överens om? Har fått känslan av det lilla jag kunnat läsa mig till att det bara kommit någon vart i frågor som gäller löneutvecklingen och inte omorganiseringen eller att fler piloter ska fastanställas i moderbolaget. Känns som att strejkhotet var just bara ett hot...

Kan bara spekulera. Piloterna får behålla sina anställningsvillkor men i ett nytt skandinaviskt bolag. Inga nya piloter anställs i det bolaget utan anställs enligt Kjos tidigare Ryanair-insprierade tanke i ett bolag med bas någon annanstans. Om ett par år så upphörde det nordiska "bemanningsföretaget" och piloterna anställda där sägs upp eller tvingas in i ett bolag enligt den ursprungliga tanken. Problemet löst och facket lurat!
 
Det nya bolaget har ett eget nytt AOC och heter Norwegian Air Norway.
Gamla Norwegian Air Shuttle blir ett slags Holdningbolag och Norwegian Air Norway + Norwegians irländska Longhaulbolag blir två olika dotterbolag. Det ryktas om att även ett 3e Norwegianbolag ska startas med EU registrerade flygplan...ev tysk eller spansk reggat.
 
Toppen