Senaste nytt

Flygskatten nu bestämd

danielhog

Medlem
En reflektion jag gjorde nu när jag bokade billiga sas go biljetter på kampanj är att biljetterna på longhaul generellt är ca 8-900kr dyrare än för ett par år sedan. Så intjäningen för sas är densamma men kostnaden för mig är 30% högre.
 

Robert flysas

Moderator
Flygskatten skulle skrotas eller så skulle det bli som i Tyskland, gå tillbaka till flygbolagen som gör miljösatsningar, typ bränslet etc. Skatten kommer ändå inte göra att färre flyger, fel tänkt från början.
 

Ricci

Medlem
En reflektion jag gjorde nu när jag bokade billiga sas go biljetter på kampanj är att biljetterna på longhaul generellt är ca 8-900kr dyrare än för ett par år sedan. Så intjäningen för sas är densamma men kostnaden för mig är 30% högre.
SAS har också kostnader i USD som måste betalas, SEK har försvagats en hel del de sista åren mot de flesta valutor i världen.
SAS Q3 som presenterades idag framkommer det rätt klart.
 

M.K

Medlem
De smarta danskarna har som vi diskuterat tidigare passat på att sänka flygplatsavgifterna rejält i samband med införandet av skatten i Sverige. De satsar på att vinna marknadsandelar nu då Kastrup har stor betydelse för dansk BNP ( som alla stora hubbar). I transportstyrelsens rapport har 17000 av 40000 tappade pax till Skåne valt Kastrup med flyg i perioden. Undrar hur många av de återstående 23000 som valt andra transportsätt till Kastrup?

Bra att vi nu har en officiell rapport från transportstyrelsen. Detta kanske kan tysta förnekarna i tråden också. -350 000 pax av totalt - 690 000 pax mellan 1.april och 31. december som ett direkt resultat av skatten. Resten kanske delvis pga ändrade attityder med årets trend som @Jönsson mycket riktigt skriver om.

Återstår att se hur många linjer och arbetstillfällen som nu kommer försvinna i år.

& där försvann LAX som jag spekulerat om tidigare. Denna regim har snart fått sin vilja igenom när Sverige enbart har kvar matarlinjer till andra länders hubbar. De linjer som finns kvar vill säga. Med flygskatt och vidare kronras kommer efterfrågan givetvis fortsätta ned då svensken blir fattigare.

Jag tvingades i går för en gångs skull åka skakigt SJ tåg ett antal timmar då flyget inte längre går därifrån. Ingen trevlig upplevelse och detta kommer aldrig bli ett frivilligt alternativ för mig. Bara påtvingat.

Fortsättning följer.
 

M.K

Medlem
Nytt år och ännu högre flygskatt. Det blir intressant att se nästa linjeändring annonseras.

16EF97B4-9FA4-4E88-B508-0725788AFE15.jpeg
 

AABack2ARN

Medlem
Skatten till Tyskland och Danmark höjs från 61 till 62 (motsvarar väl 1,64%) medan Kap Verdes skatt går med närmare 2% (255 till 260 kr) om jag räknar rätt. Eller var Danmark och Tyskland befriade sedan tidigare?
 
Toppen