SAS har också kostnader i USD som måste betalas, SEK har försvagats en hel del de sista åren mot de flesta valutor i världen.En reflektion jag gjorde nu när jag bokade billiga sas go biljetter på kampanj är att biljetterna på longhaul generellt är ca 8-900kr dyrare än för ett par år sedan. Så intjäningen för sas är densamma men kostnaden för mig är 30% högre.
De smarta danskarna har som vi diskuterat tidigare passat på att sänka flygplatsavgifterna rejält i samband med införandet av skatten i Sverige. De satsar på att vinna marknadsandelar nu då Kastrup har stor betydelse för dansk BNP ( som alla stora hubbar). I transportstyrelsens rapport har 17000 av 40000 tappade pax till Skåne valt Kastrup med flyg i perioden. Undrar hur många av de återstående 23000 som valt andra transportsätt till Kastrup?
Bra att vi nu har en officiell rapport från transportstyrelsen. Detta kanske kan tysta förnekarna i tråden också. -350 000 pax av totalt - 690 000 pax mellan 1.april och 31. december som ett direkt resultat av skatten. Resten kanske delvis pga ändrade attityder med årets trend som @Jönsson mycket riktigt skriver om.
Återstår att se hur många linjer och arbetstillfällen som nu kommer försvinna i år.
Framförallt ser det ut som att Danmark och Tyskland är rejält påverkade...Nytt år och ännu högre flygskatt. Det blir intressant att se nästa linjeändring annonseras.
Visa bifogad bild 103230
Det är väl se vanligaste länderna man åker till för att byta till longhaul... Och gör man det på separata biljetter så...Framförallt ser det ut som att Danmark och Tyskland är rejält påverkade...
Haha och jag läste fel blandningen av att de inte skrev samma information på allaIbland så går inte skämtet fram i skrift! Jag syftade på att en höjning med en krona med stor sannolikhet inte påverkar någonting överhuvudtaget.